Gå til innhold

To bilder fra Hardangervidda

Anbefalte innlegg

Så noen andre hadde lagt ut et bilde fra Hardangervidda her, så jeg tenkte jeg skulle slå til med to bilder fra høsten i fjor. Bildene er tatt med et EOS 20D med Sigma 18-50 2.8 EX DC objektiv.

Edit: Forøvrig er bildet til høyre av min far mens han ser etter reinsdyr i kikkerten.

post-5144-1168952541_thumb.jpg

post-5144-1168952556_thumb.jpg

Endret av NilsJohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så noen andre hadde lagt ut et bilde fra Hardangervidda her, så jeg tenkte jeg skulle slå til med to bilder fra høsten i fjor. Bildene er tatt med et EOS 20D med Sigma 18-50 2.8 EX DC objektiv.

Edit: Forøvrig er bildet til høyre av min far mens han ser etter reinsdyr i kikkerten.

7733257[/snapback]

Flotte bilder fra Hardangervidda, spesielt det tv. :p

Lenke til kommentar

kjempekule bilder. Men støtter Litejk, forgrunnen i bildet nummer 1 var litt kjedelig, kanskje noen fine stener eller farget mose hadde gjort seg? Ellers likte jeg skyene og særlig skyggene de dannet i høyre/venstre del av bildet. Fargene var også fine. Bildet nr 2 likte jeg best. Burde kanskje speilvendt det slik at din far ser "utover" mot høyre. Vet ikke helt om den stenen til venstre passer så godt inn, men på en måte danner den jo en slags "motvekt" til personen. Blikket mitt søker iaffal mot stenen, mot hodet til personen, nedover til skoene og tilbalet til stenen igjen. En slags trekant. Så kanskje jeg kan si at teoretisk passer vel stenen inn.

Derimot uten den stenen plusss speilvendt, hadde hodet vært plassert rundt det gylne snitt. Bildet haddet kanskje vært litt "roligere"? Bildet er jo perfekt delt inn i den "1/3 loven" ( i motsetning til midtdelt horisont ) . Ellers har du fått frem fine farger og rett eksponering. :) Puh...dette ble litt langt. :hrm:

Endret av licnep
Lenke til kommentar

Litt store bilder som de andre har nevnt. Jeg liker helt klart det første bildet best. God dybde og fine dramatiske skyer. Ville ha beskjært det litt, det blir mye himmel. Jeg har redigert et forslag til deg, håper det går bra.

Litt redusert pga komprimering, men det får gå.

post-73295-1168966928_thumb.jpg

Endret av dynamic
Lenke til kommentar

Takk for mange tilbakemeldinger, er enig i at beskjæringen til Dynamic gjør bildet bedre. Hva har du ellers gjort med bildet, jeg prøvde meg litt frem med photoshop her selv på metning og slikt, men ble aldri helt fornøyd med resultatet. Når det gjelder å speilvende det andre bildet så skal jeg prøve meg litt frem når jeg har tid, hvordan ville du foreslå å fjerne steinen der?

PS: Vet ikke helt hvilken kikkert det er, gammel sak fra Zeizz, 10x50 tror jeg. God kikkert ;)

Edit: Sitter forresten på en 12" laptop (Dell XPS M1210) her i Cambridge og det gir liksom ikke det beste utgangspunktet for å redigere bilder. *lengte etter 20 tommern hjemme*

Endret av NilsJohan
Lenke til kommentar
Dynamic: Meget bra redigert, bildet ble riktig så bra nå med den polariserings-filter effekten som du tilførte. Har sett lignende eksempler i lærebøker!

7765322[/snapback]

Takk for det. :)

Vil bare si at hvis noen skal bruke gradient tool til å få denne "effekten", så må den være valgt slik at den går fra svart til gjennomsiktig. Deretter sett laget på "soft light".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...