iv3rs Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Hvor mye bråker denne pumpa i db ? Tenkte jeg skulle henge radiator på veggen utafor vindu, men så kom jeg til å tenke på kondens. Hvordan fungerer dette ? Kabinettet vil vel holde 30-40 grader når vannkjølinga er på plass... Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Tror du ikke vannet vil fryse hvis du monterer radiatoren utenfor vinduet da........! Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 20:04, skrev Kjellis:Tror du ikke vannet vil fryse hvis du monterer radiatoren utenfor vinduet da........! man kan jo bruke frysevæske funker fett Lenke til kommentar
iv3rs Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 20:22, skrev InZomnia: Quote: Den 2002-11-27 20:04, skrev Kjellis: Tror du ikke vannet vil fryse hvis du monterer radiatoren utenfor vinduet da........! man kan jo bruke frysevæske funker fett Dæven steike ! Eneste personen som har sagt det i kveld Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Hvor mye bråker denne pumpa i db ? Hvilken pumpe er det snakk om? Vanskelig å si hvor mye den bråker uten å vite det.. Quote: Tenkte jeg skulle henge radiator på veggen utafor vindu, men så kom jeg til å tenke på kondens. Hvordan fungerer dette ? Du må isolere. Isoler rørene inne i pcen, og rundt vannblokka/ene, så er mye gjort.. [ Denne Melding var redigert av: thomasr på 2002-11-27 20:52 ] Lenke til kommentar
iv3rs Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 men faaan ! Eheim 1048 pumpa Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Eheim pumpa bråker utrolig lite du hører den ikke ca 11db tror jeg. Radiator utenfor vinduet funker fett, bare kjøp masse neopren å isoler godt ! blir ikke veldig mye kondens før vannet kommer under 0 grader. Husk på å bruke ca 20/30 % frostvæske kommer litt ann på luft tempraturen der du bor. Lenke til kommentar
iv3rs Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 21:06, skrev JungHanz:Eheim pumpa bråker utrolig lite du hører den ikke ca 11db tror jeg. Radiator utenfor vinduet funker fett, bare kjøp masse neopren å isoler godt ! blir ikke veldig mye kondens før vannet kommer under 0 grader.Husk på å bruke ca 20/30 % frostvæske kommer litt ann på luft tempraturen der du bor. Ja. Men hvordan isolere ? Det blir jo en vanndam inni isolasjonen... Det er rundt -10 til -20 grader her normalt om vinteren.. :/ Neopren ? Hva mener du ? Frostvæske er jo selvsagt. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Det blir ikke vann mellom rørene og isolasjonen så lenge du har isloert godt. Så lenge det er godt isloert vil det komme minimalt med varm luft til de kalde rørene, og kondensen oppstår ikke. Neopren er et materiale som ofte brukes i dykkerdrakter og overlevningsdrakter. Dette isolerer godt. Dette limes/stripses/tapes rundt delene som skal isolerer fra lufta. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Ja. Men hvordan isolere ? Det blir jo en vanndam inni isolasjonen... Det er rundt -10 til -20 grader her normalt om vinteren.. :/ Neopren ? Hva mener du ? Frostvæske er jo selvsagt. Kondens oppstår når feks en gjenstands temperatur er lavere enn omgivelsestemperaturen. Men dette avhenger i stor grad av luftfuktigheten i omgivelsene. Som en tommelfingelregel kan en som oftest si at hvis beholderens innvendige temperatur er mer enn 5 grader kaldere en utvendig temperatur så vil det danne seg kondens! Høyere luftfuktighet vil danne kondens lettere enn hvis luftfuktigheten er lav. Så, hvis rørene dine da transporterer kjølevæske på la oss si -15grader og transporteres inn i et rom med feks +20grader så har du en differanse på 35grader! Vær du sikker på at du får masse kondens rundt slanger og koblinger med så store temp forskjeller! MEN, om du isolerer godt nok med feks neoprene så vil luften rundt selve røret i teorien holde samme temperatur som kjølevæsken. Og da vil det heller ikke danne seg kondens! Neoprene er et ypperlig isoleringsmateriale. Det er bla. det samme stoffet som brukes i våtdrakter. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Du rakk visst å svare før meg John_^... Så ikke at du hadde svart på spørsmålet når jeg begynnte å skrive. _________________ Z [ Denne Melding var redigert av: Zorro på 2002-11-27 22:20 ] Lenke til kommentar
iv3rs Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Hvor får jeg kjøpt neopren ? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Hvis du reiser innom en rørlegger forettning så har de iallefall det materiale rørleggere pleier å bruke på vannrør for å forhindre kondens. Vet ikke hva det koster eller hva slags materiale dette er. Er heller ikke sikker på om dette er bedre/dårligere enn neopren. (sikkert ikke mye forskjell) Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 neopren fåes kjøpt hos netconnection.no eller hos rørlegger som sagt. Når du isolerer isolerer du luft bort fra de kalde komponentene så lufta ikke får kondensert. Da blir det ikke noen vann-dam i pc'n din !!! hvis ikke du isolere dårlig da. bruk også silikon for å isolere godt rundt socket'n, og inni, dielektris fett brukes for å isolere pins på selve cpu. håper du fikk litt mere forståelse nå, ellers er dte bare å spørre mer ! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Det blir vann inni isolasjonen ved så lave temp. hvis isolasjonen ikke har dampsperre.. ( gasstett ytre sjikt. Hvis ikke, får man gassutveksling med kondens som følge. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Jeg er ikke helt enig med deg Hondaen, men mulig jeg tar feil alikevel. Har kladda noen tegninger på hvordan jeg _tror_ feks Neoprene isolasjon fungerer i praksis. Neoprene-stoffet er full av luftbobler og luften inne i hver boble har ikke kontakt med de andre boblene, derfor vil det være en svært liten temperatur utveksling mellom boblene. Pga. dette ser jeg for meg lagvis med stillestående luft som innbyrdes ikke har store nok temperaturdifferanser til å danne kondens. Er isolasjonen god nok skal det vel heller ikke bli kondens. Og siden luftboblene ikke er i direkte kontakt med hverandre kan en vel anse det som en slags dampsperre i seg selv? Ehh... det er i alle fall slik _jeg_ tror Neoprene-isolasjon fungerer... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 @ Zorro, du har nok helt rett. Men rørisolasjonen er helt avhengig av limte skjøter for og unngå kondens. Finnes det ukuttet isolasjon, så ville det være absolutt best. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 Zorro: Jeg nevnte ikke en spesifikk isolasjonstype. Det er jo ganske logisk, er isolasjonsmediet gasstett så fungerer det som en dampsperre i seg selv.. Tegningen din gjenspeiler dog ikke helt hvordan temperaturen ligger i isolasjons sjiktet, den har ikke linær sammenheng som du har tegnet, men slik: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå