Gå til innhold

Bærbar Acer med OEM - Krav på Windows XP-CD?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en bærbar Acer med Windows forhåndsinstallert sammen med en haug ekle programmer (bl.a. ~20 programmer der alle av en eller annen grunn begynner på e, samt prøveversjon på Norton Antivirus som spiser CPU og visstnok begynner å nagge (og ikke lar seg avinstallere) om 90 dager). I tillegg er den partisjonert med 50% på C: (system) og 50% på D: (data) (+ en partisjon med recovery-greier).

Jeg er absolutt ikke interessert i dette, og vil ha en clean Windows-installasjon med de programmene jeg selv ønsker. Da jeg kontaktet Acer om dette, fikk jeg beskjed om at siden jeg har OEM, får jeg ikke noen annen Windows enn den de har kokt sammen. De foreslo at jeg kjøpte en ny fullversjon, noe som er heller lite aktuelt.

Har jeg ikke krav på å få installasjonsmedium når jeg har kjøpt PC med OS? Såvidt jeg vet (var ikke jeg som bestilte den) har de ikke opplyst noe om en forkrøplet versjon av Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er en OEM-versjon så har du krav på en mulighet til å re-installere. Så lenge det er med en recoveryfunksjon er det du har krav på oppfylt. Om du ikke er fornøyd med OEM-lisens, så må du punge ut for full lisens selv. Enkelt og greit.

At Norton ikke lar seg avinstallere er bare tull.

Lenke til kommentar

Jeg har to bærbare pcer, en fra Dell og en fra Acer.

Jeg var i samme situasjon som deg, og ringte til både Dell og Acer. Hos Dell var de meget hjelpsom, og innen en uke var gått hadde jeg windows xp oem cd i posten.

Historien med Acer er helt annerledes. De henviste meg først til microsoft, som ikke kunne hjelpe. Tok igjen kontakt med acer, og da viste det seg at det var ulovlig for dem å sende ut windows xp cder, til tross for at jeg hadde betalt for windows.

Uansett, endte med at jeg lastet ned en oem versjon ulovlig, og bare brukte koden som står klistret under pcen. Dette virket helt ypperlig, så er tydelig at det ikke spiller noen rolle hvilken produsent pcen kommer fra, så lenge windows versjonen er OEM.

Lenke til kommentar
litt of-topic, men hva er forskjell på oem og vanlig??

7732886[/snapback]

OEM skal kun selges sammen med kjøp av hardware, og er billigere.

Ellers ingen forskjell.

7732898[/snapback]

En forskjell til: OEM knyttes vell til en pc, mens fullversjonene kan du ta med deg videre selv om du bytter pc. Mener å ha lest det er sånn.

Lenke til kommentar

7732886[/snapback]

Ellers ingen forskjell.

7732898[/snapback]

En forskjell til: OEM knyttes vell til en pc, mens fullversjonene kan du ta med deg videre selv om du bytter pc. Mener å ha lest det er sånn.

7732934[/snapback]

Mulig det, men da er de ikke så strenge på å finne ut av det.

Jeg har 4 pcer, og her kjører to og to av de samme oem versjon med samme lisens.

Lenke til kommentar

7732886[/snapback]

Ellers ingen forskjell.

7732898[/snapback]

7732934[/snapback]

Mulig det, men da er de ikke så strenge på å finne ut av det.

Jeg har 4 pcer, og her kjører to og to av de samme oem versjon med samme lisens.

7732947[/snapback]

Da jeg hadde kjøpt meg den siste dell-pcen min så lastet jeg fort ned en lik windows uten all bloatwaren dell har på installasjons-cdene sine, ikke helt i henhold til "reglene", men ikke ulovlig heller så lenge jeg faktisk har en windowslisens. Det viktigste er jo at vi faktisk har kjøpt en windowslisens.

Lenke til kommentar

7732886[/snapback]

Ellers ingen forskjell.

7732898[/snapback]

7732934[/snapback]

Og enda en forskjell. Microsoft har ikke support på OEM (det er selger av OEM som har dette). Dette og begrensning i flytting av O.S. til ny maskin gjør at OEM er billigere enn full versjon. Microsofts oppdateringer fungerer selvsagt også på OEM. En del større produsenter av maskiner har ofte spesialtilpasset OEM-utgave. Denne inkluderer drivere til hardware (som de driverne som følger med på hovedkorts-CDen).

Lenke til kommentar

Jeg skal nok klare å avinstallere de programmene jeg vil, men jeg blir bare så grenseløst irritert over at de skal legge inn masse programmer som ser ut til å være snekret av 14-åringen til sekretæren eller noe. Og Norton Antivirus har jeg allerede et lite hat-forhold til, pga. bloatware osv. Dette er en PC som brukes av en organisasjon, så jeg ønsker ikke å bruke piratkopi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...