Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseklosser tar bare på halve skiva

Jan-Inge

Anbefalte innlegg

Hola

Har byttet klosser og skiver + en caliper på venstre side foran grunnet at denne hang seg.

Klossene er fra Biltema og skivene er fra Brembo.

Saken er at klossene tar bare på halvparten av skiva. Det er blitt overflaterust på på nedre del av skiva på oversiden. Det er det samme på begge sider, bare ikke like ille på høyre der jeg ikke byttet caliper. Bremseeffekten er som den skal allikevel. Det stopper bra.

Er det vanlig at klossen tar på et så lite område når den er helt ny? Delene er har bare sittet på i 4 dager.

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ikke ut som du har byttet den caliperen med en helt ny en og derfor vil jeg tro at du har et problem med glidepinnen på calipperen. Det er de som skal sørge for at begge delene på calipperen skal kunne "flyte" fritt, fram og tilbake, eller det korrekte er jo venstre, høyre. Bytt ut glidepinnen og du har vel mest sannsynligvis løst problemet.

Lenke til kommentar
Det ser ikke ut som du har byttet den caliperen med en helt ny en og derfor vil jeg tro at du har et problem med glidepinnen på calipperen. Det er de som skal sørge for at begge delene på calipperen skal kunne "flyte" fritt, fram og tilbake, eller det korrekte er jo venstre, høyre. Bytt ut glidepinnen og du har vel mest sannsynligvis løst problemet.

7733283[/snapback]

Kjøpte Caliperen hos Biltema. Den er vel overhalt da kanskje?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Den du har tatt bilde av der er ikke overhalt heller.

Den ser jo ut som den er minst 10 år gammel.

Du sier jo at du har byttet for 4 dager siden.. Da har du blitt lurt!

7733817[/snapback]

Den er faktisk helt strøken. Jeg kjøpte den selv og var med når det ble montert. Dette er en 2000 V70 og det så ut som om det var en slags plate som skulle settes sammen med caliperen som ikke fulgte med. Kanskje den man ser litt av?

På venstre side i bildet ser du caliperen i fin gullfarge.

Lenke til kommentar
Hola

Har byttet klosser og skiver + en caliper på venstre side foran grunnet at denne hang seg.

Saken er at klossene tar bare på halvparten av skiva. Det er blitt overflaterust på på nedre del av skiva på oversiden. Det er det samme på begge sider, bare ikke like ille på høyre der jeg ikke byttet caliper. Bremseeffekten er som den skal allikevel. Det stopper bra.

Er det vanlig at klossen tar på et så lite område når den er helt ny? Delene er har bare sittet på i 4 dager.

7732606[/snapback]

Monter disse rett, så har du løst problemet. Se bilde....post-86780-1169032720_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hola

7732606[/snapback]

Korriger feilmonterte fjærer. Disse: post-86780-1169032720_thumb.jpg

post-86780-1169032841_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Aha. Hjertelig takk for hjelpen. Da skal jeg tilbake til fyren som gjorde jobben.

På det bildet der ser jeg ingen feil med fjæra selv bortsett fra det man ser på skiva. Du har vel ikke tilfeldigvis bilde med korrekt montering i tilfelle tvil?

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar
Igrunnen har du ikke lov til å skru på andres biler da det kan gå no galt i trafikken og så smeller det. Da sliter`n... Er vel kun eier som kan skru på sin egen bil. Husker eksakt hvordan det var eller hvor det står hen...

7750882[/snapback]

Bare kjøretøyverksted som er godkjent av regionvegkontoret kan utføre reparasjons- og vedlikeholdsarbeid samt ombyggings-, oppbyggings- og påbyggingsarbeid på kjøretøys bremseanlegg, styreinnretning, bærende konstruksjon, drivverk, hjuloppheng, hjulutrustning, drivstoffanlegg og elektrisk anlegg medregnet lysutstyr.

Unntak finnes, f.eks. arbeid på egen bil.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Ja må da kunne skru på egen bil med bistand. Fjæra satt riktig. Kan ikke settes feil. Haynes boka viste også at dette var gjort rett.

Det ser ut til at det er litt skjevt bremsebelegg på biltema klossene i forhold til Brembo skiva. Ved å legge klossen mot skiva er det for lite belegg på ene siden. Klossene på innsiden har tatt i skivene som de skal. Det har gått seg til på høyre side på utsiden av skivene og er i ferd med å bli ok på venstre på utsiden.

Bremsene fungerer helt fint så jeg regner med det ordner seg. Neste gang får jeg kjøpe bremsedeler fra en og samme produsent kanskje.

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...