Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom disse GeIL-brikkene? +HK

2bb1

Anbefalte innlegg

Hei! Skal ha 2x1GB DDR2 minne fra GeIL.

Men hva er forskjellen på disse minnene, bortsett fra fargen?

PC5300:

https://www.psdata.no/ps.asp?it=110335&mlevel=140205 - 1875,-

https://www.psdata.no/ps.asp?it=113074&mlevel=140205 - 2080,-

PC6400:

https://www.psdata.no/ps.asp?it=114721&mlevel=140206 - 2040,-

https://www.psdata.no/ps.asp?it=129240&mlevel=140206 - 2270,-

Og hvilke bør jeg så velge i kombinasjon med E6600/E6400 og Asus 7950GT 512MB)?

Handlevogn:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=40984

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forskjellen på sølv/orange er timings.

Vil anbefalle orange pc6400, e6600 og 7950gt om du har lommebok til det.

Enkelte vil si at x1950xt er mer "bang-for-the-bucks" men personlig så har jeg hatt alt for mye trøbbel med ati gfx :ermm:

Lenke til kommentar

Det jeg har tenkt på er ikke så alt for ulikt det du anbefalte;

E6400, 7950GT, 2GB DDR2 GeIL, og et hovedkort som passer bra til dissekomponentene (Vet du om et, så bare si ifra. Helst Asus eller MSI).

Men er det stor forskjell på PC5300/667MHz og PC6400/800MHz? Er bare 200 kroners forskjell, men greit å vite litt om det også :)

Lenke til kommentar
Det jeg har tenkt på er ikke så alt for ulikt det du anbefalte;

E6400, 7950GT, 2GB DDR2 GeIL, og et hovedkort som passer bra til dissekomponentene (Vet du om et, så bare si ifra. Helst Asus eller MSI).

Men er det stor forskjell på PC5300/667MHz og PC6400/800MHz? Er bare 200 kroners forskjell, men greit å vite litt om det også :)

7733228[/snapback]

Fordelen med pc6400 er at du kan klokke høyere samtidig som rammen henger med.

Hvis overklokking ikke er ett tema kan du selvfølgelig gå for pc5300 event. enda billigere ram.

Gode hovedkort er Asus p5b delux/pluss, kort som er overklokkingsvennlige til en overkommelig pris.

Om du vurderer SLI ved seinere anledning kan jeg anbefalle EVGA Nforce 680i sli

Endret av eln
Lenke til kommentar
Overklokking er ikke et tema i starten, men litt etter hvert, kanskje. Men siden det var kun 200 kroner forksjell, så tar jeg like så greit PC6400. Regner med de er nevneverdig bedre enn PC5300? :)

Hovedkort: Slikt som dette?

Asus S-775 iP965 ATX Audio GbLAN SATA Raid 2x1394 Retail (P5B-E PLUS)

7733456[/snapback]

Ikke noe bedre egentlig. Begge holder hva de lover. Derimot vil du fort kunne få glede av PC6400 Ram dersom du velger E6400 og overklokker. Da vil FSB øke raskt og du vil dra nytte av den raske ramen. Med E6600 er multiplikatoren høyere og vil du muligens klare deg med PC5300 ved moderat klokking.

Lenke til kommentar
Overklokking er ikke et tema i starten, men litt etter hvert, kanskje. Men siden det var kun 200 kroner forksjell, så tar jeg like så greit PC6400. Regner med de er nevneverdig bedre enn PC5300? :)

Hovedkort: Slikt som dette?

Asus S-775 iP965 ATX Audio GbLAN SATA Raid 2x1394 Retail (P5B-E PLUS)

7733456[/snapback]

Ikke noe bedre egentlig. Begge holder hva de lover. Derimot vil du fort kunne få glede av PC6400 Ram dersom du velger E6400 og overklokker. Da vil FSB øke raskt og du vil dra nytte av den raske ramen. Med E6600 er multiplikatoren høyere og vil du muligens klare deg med PC5300 ved moderat klokking.

7733572[/snapback]

Så la oss si at jeg klokker E6400 til 2,6/2,8 GHz, vil da PC5300-ramen måtte klokkes for å holde følge, mens PC6400 holder følge stock? Eller er det først ved mer ekstrem klokking du får brukt for litt ekstra?

Vil helst sleppe å begynne å klokke RAM-en også. Tenkte å bare klokke CPU-en og Skjermkortet littegran :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
3200mhz med pc6400. Om du klarer det med stock kjøler eller ikke er veldig avhengig fra cpu til cpu. Om du er uheldig så kan du få en som såvidt klokker. eller du kan få en som går til 2,6ghz uten å tenke på å øke vcore:)

kan på det varmeste anbefalle denne: http://www.psdata.no/ps.asp?it=121509&mlevel=

Om du får plass i kabinettet  :cool:

7733692[/snapback]

Hvis/når jeg skal klokke, så tviler jeg på jeg beveger meg over 2,8 GHz, ikke mer enn 3 GHz i alle fall. Så jeg går for PC6400, så slepper jeg begynne å dille med RAM-en :)

Har plass til den kjøleren i kabinettet, men trur jeg avventer med å bestille den til at jeg faktisk ser at jeg trenger den :)

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Vil uansett fraråde deg å investere iet MSI P965 Platinum.

Resten av hardwaren står i signaturen.

SLiter faktisk med å få det stabilt ved 331MHz!

Det er når jeg kjører RAM med divider 1:1, altså det som er 533MHz ved stock FSB. Brikkene kjører stabilt ganske høyt, vet ikke nøyaktig hvor høyt, men de er bra. Får massevis med error på RAM når jeg overstiger 330MHz FSB med stock volt. Holder på å finne frem til en stabil overklokk på 3GHz, men det virker umulig.

RAM kjører nå på 662MHz med 1,9v og 4-4-4-12 og feilmeldingene kommer med en gang, mens når jeg kjører RAM på 800MHz og samme volt og timings kjører jeg memtest i over halvannet døgn uten error!

Så styr unna MSI P965 Platinum hvis du skal overklokke.

Har hatt flaks med tidligere MSI produkter og liker generellt MSI veldig godt, men dette hovedkortet skuffer veldig til overklokking, selv om alt er helt perfekt ved normal bruk.

Gjennomsnittlig FSB på testene jeg finner på nettet er på rundt 365MHz, så jeg anbefaler deg å kjøpe et P5B-basert hovedkort fra ASUS!

Lenke til kommentar
Vil uansett fraråde deg å investere iet MSI P965 Platinum.

Resten av hardwaren står i signaturen.

SLiter faktisk med å få det stabilt ved 331MHz!

Det er når jeg kjører RAM med divider 1:1, altså det som er 533MHz ved stock FSB. Brikkene kjører stabilt ganske høyt, vet ikke nøyaktig hvor høyt, men de er bra. Får massevis med error på RAM når jeg overstiger 330MHz FSB med stock volt. Holder på å finne frem til en stabil overklokk på 3GHz, men det virker umulig.

RAM kjører nå på 662MHz med 1,9v og 4-4-4-12 og feilmeldingene kommer  med en gang, mens når jeg kjører RAM på 800MHz og samme volt og timings kjører jeg memtest i over halvannet døgn uten error!

Så styr unna MSI P965 Platinum hvis du skal overklokke.

Har hatt flaks med tidligere MSI produkter og liker generellt MSI veldig godt, men dette hovedkortet skuffer veldig til overklokking, selv om alt er helt perfekt ved normal bruk.

Gjennomsnittlig FSB på testene jeg finner på nettet er på rundt 365MHz, så jeg anbefaler deg å kjøpe et P5B-basert hovedkort fra ASUS!

7735952[/snapback]

Asus P5B-E Plus er lagt til i handlekurven :)

Kjøp deg et ASUS P5B E Plus.  Ta også en titt på Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB til 2295 kr.

Eventuelt Crucial Tenth Anniversary DDR2 PC5300-667 2GB.

7736075[/snapback]

Skal kjøpe på PS Data pga får avslag der (og de har ikke Corsair eller Cruical som jeg kan se) :)

Etter anbefaling av både deg og Bluum har jeg nå lagt til Asus P5B-E Plus i handlekurven :)

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=40984

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Du kan føre opp meg under 'dårlige erfaringer med MSI klubben' også uten at jeg skal gå noe nermere inn på det.

p5b plus er ett godt valg og den geil rammen fungerer sikkert bra nok selv om corsair/ocz er hakket mer attraktivt.

Lenke til kommentar

Testet nettopp RAMen på 990MHz med 5-5-5-18 og 2,1V.

Ingen feil i Memtest og ingen ustabilitet.

Tror nok at brikkene skal klare 1GHz ja :D

Hovedkrotet lar meg ikke kjøre den hastigheten tror jeg, maskinen vil nemlig ikke starte når jeg endrer divideren så RAM skal kjøre på høyere frekvens ved samme FSB. Bruker FSB 330 og divider 2:3 for å oppnå 990MHz, tviler på at jeg kommer høyere med dette HK. Sliter nemlig med feilmeldinger ved 331MHz FSB og divider 1:1.

Så GeIL-brikkene er imponerende etter min mening, synd med hovedkortet da. Har faktisk startet med 400FSB, men da var maskinen veldig ustabil i windows, og all volt var på full, så jeg turte ikke teste noen ting. Kjørte SuperPi på 14 sekunder med E6600 på 3,5GHz og FSB på 389MHz, så kanskje det finnes håp for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...