Gå til innhold

Fjærne svart linje på widescreen filmer

Anbefalte innlegg

Har en 42" widescreen tv, og ser mye film på den via pc'en..

Men, på tv'en så er ikke oppløsningene widescreen, så når jeg fyrer av en film fra pc'en til tv'en som er widescreen, blir det dobbel widescreen hvis dere skjønner..

Oppløsningen på tv'en er da 1204x768..

Finnes det noe program\codec eller noe slikt som kan kjøre widescreen filmer uten å vise svart linje? altså dra bildet helt opp og ned?

tenker ikke på Dvd filmer, for da brukes dvd spilleren, men tenker på .avi filmer og .mpeg og slikt rett fra pc'en..

Kan være feilpostet? isåfall plis flytt den :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Videofilene er i 4:3, men med svarte striper oppe og nede for å få widescreen? I so fall kan du enkelt fikse det med VLC, ved å høgreklikke i videoen og velge Crop.

7733087[/snapback]

Kan prøve VLC, men tror ikke du skjønte spørsmålet..

Altså, TV'en er på 1024 Oppløsning, noe som da ikke er widescreen, så bildet blir strukket ut..

Pc'en tror også at det er en vanlig skjerm som ikke er widescreen, så når film med widescreen spilles av, blir bildet ekstra flatt.. siden pc'en lager streker oppe og nede, og tv'en strekker ut bildet.

Mener at man kan få bort oppe og nede, slik at bildet blir strukket oppe og nede, slik at det blir perfekt når det blir dratt ut til widescreen på tv'en :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

har samme problemet, og lurer på det samme.. hmm. foreløbig bruker jeg nero showtime, som er usedvanelig mye bedere enn vlc på lyd kvalitet og synking av lyd/bilde. der kan du høyreklikke på bildet og noe instillinger og manuellt taste inn 16:9, da blir det riktig uansett:-) kunne dog tenke meg et codec el.l. som automatisk viste filmen i riktig format... dessverre finnes ikke denne funksjonen i wmp (såvidt jeg vet)

Lenke til kommentar

Det burde da være mulig å legge til en ekstern skjerm i innstillingene for skjermkortet med den oppløsningen du snakker om. På jobben hvertfall så koplet jeg opp en med Vista nå, og den kjørte jeg først på en vanlig 19" (1280x1024px) og kunne ikke velge noen høyere oppløsning. Så koplet jeg til en 32" lcd tv med oppløsningen 1366x768px. Da tok jeg bare en restart og så kunne jeg velge 1366x768 under skjerminnstillingene.

Lenke til kommentar
Det burde da være mulig å legge til en ekstern skjerm i innstillingene for skjermkortet med den oppløsningen du snakker om. På jobben hvertfall så koplet jeg opp en med Vista nå, og den kjørte jeg først på en vanlig 19" (1280x1024px) og kunne ikke velge noen høyere oppløsning. Så koplet jeg til en 32" lcd tv med oppløsningen 1366x768px. Da tok jeg bare en restart og så kunne jeg velge 1366x768 under skjerminnstillingene.

7860803[/snapback]

Jeg bruker den som primærskjerm. har prøvd to stykker. Hvis jeg setter oppløsningen på f.eks: 1280X720 (HD), så får jeg en STOR sort stripe oppe å nede. oppløsningen på tven er jo 1024x768, som er ganske vanelig for store plasma/lcd tver, tross i at de er widescreen.

Lenke til kommentar

Har du ikke en zoomeffekt på fjernkontrollen til tv'en? Dette er kanskje en heller dårlig løsning, med tanke på bildekvalitet. Hva med instillinger i driverprogrammet til skjermkortet? Det er jo tross alt den som styrer bildet som sendes ut til skjermene. I winamp kan du stille inn aspektet manuelt, men det er jo heller ikke det beste programmet med tanke på codec.

Bla litt i nvidia/ati driver programmet og se hva du finner :)

Lenke til kommentar
Har du ikke en zoomeffekt på fjernkontrollen til tv'en? Dette er kanskje en heller dårlig løsning, med tanke på bildekvalitet. Hva med instillinger i driverprogrammet til skjermkortet? Det er jo tross alt den som styrer bildet som sendes ut til skjermene. I winamp kan du stille inn aspektet manuelt, men det er jo heller ikke det beste programmet med tanke på codec.

Bla litt i nvidia/ati driver programmet og se hva du finner  :)

7867118[/snapback]

Med fjernkontrollen til tv kan jeg sette den i 4:3, men da før jeg i tillegg sort stripe på hver side av bildet, altså en kjempestor sort ramme, og hvem vil betale for 42" hvis du bare kan se 32"? Har prøvd alle de andre oppløsningene, men 1024x768, som tven er beregnet for, er den eneste som gir krystallklart bilde, dog strukket. Det som irriterer meg er at det ikke blir bra med 720p når TVen er HD med opptil 1024i.... hmmm...dritt.....må vidreutvikle skjermkortene tenker jeg. kanskje det blir riktig med hdmi / dvi-kabel. bruker vanelig vga nå...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med min fjernkontroll kan jeg zoome, det vil si fjerne lignende svarte linjer som blir sendt fra de fleste kanaler, fordi bildet som sendes er i 4:3 og måten og gå om dette på på widescreen tver som tar opp nettopp 4:3 er med zoom, å kutte vekk toppen og bunnen på bildet og strekke resultatet. Hvorfor har du ikke en slik funksjon på skjermen din? Hva gjør du med filmer og annet som du får inn fra tvkanaler som kommer i 16:9?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan zoome når man ser på tv kanaler og slikt, men ikke når man bruke pc inngangen >-< men skal prøve noen av tipsene som er nevnt ovenfor nå :)

Sorry for trengt svar, men hadde glemt av hele greia, men må ha det fikset til i morgen (filmkveld her) så skal sjekke ut nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...