cnil Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hei! Jeg jobber selv som mobilforhandler, og har daglig problemer med verkstedene som vi bruker. Det er med andre ord ikke bare dere forbrukere som er irriterte på verkstedene, vi er ofte ganske leie vi som står bak disken også! (Uten at det hjelper dere noe særlig, dessverre... ) Men, jeg spør: hva er "rimelig verkstedtid", og hva er "maks verkstedtid"? Takk for konstruktive svar! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Huff, kjenner til det... det er veldig vanskelig dette her for forbrukeren har rettigheter, men forhandleren har lite å si mot leverandøren/verkstedet. Heldigvis har ofte leverandørene noen retningslinjer som skal følges, men 2-3 uker er normal verkstedtid, men det kan gå helt opp til 4 uker før evt. kunden har krav på noe annet, som f.eks. heving. Vet ikke hvor du jobber, men kommer du fra en kjede er det lettere å legge press på leverandøren. Såklart, er du en liten enkeltbutikk som selger 200 Nokia-telefoner i året så har du lite du skulle ha sagt, men er du i en kjede som selger 20.000 så er det jo noe helt annet... Canon og HP har blant annet 3 ukers delevent før kreditt. Når det gjelder mobil er det ikke like lett, der brukes det mer skjønn... Nokia og Samsung er vanskelige, mens Sony Ericsson er ofte den enkleste å ha med og gjøre. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Huff, kjenner til det... det er veldig vanskelig dette her for forbrukeren har rettigheter, men forhandleren har lite å si mot leverandøren/verkstedet. Heldigvis har ofte leverandørene noen retningslinjer som skal følges, men 2-3 uker er normal verkstedtid, men det kan gå helt opp til 4 uker før evt. kunden har krav på noe annet, som f.eks. heving. Vet ikke hvor du jobber, men kommer du fra en kjede er det lettere å legge press på leverandøren. Såklart, er du en liten enkeltbutikk som selger 200 Nokia-telefoner i året så har du lite du skulle ha sagt, men er du i en kjede som selger 20.000 så er det jo noe helt annet... Canon og HP har blant annet 3 ukers delevent før kreditt. Når det gjelder mobil er det ikke like lett, der brukes det mer skjønn... Nokia og Samsung er vanskelige, mens Sony Ericsson er ofte den enkleste å ha med og gjøre. 7732681[/snapback] Jeg er vant med at det at 3-4 uker ansees som urimelig. Dog ventet jeg en gang 6 uker på en MPX220 fra motorola, hvor jeg tilslutt sa at nok er nok, gi meg pengene tilbake. Når sant skal sies så har jeg personlig aldri opplevd Nokia som vanskelige, men det er kanskje bare meg. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Så kommer det også inn "formildende omstendigheter" slik som at verkstedet venter på deler etc. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Huff, kjenner til det... det er veldig vanskelig dette her for forbrukeren har rettigheter, men forhandleren har lite å si mot leverandøren/verkstedet. Heldigvis har ofte leverandørene noen retningslinjer som skal følges, men 2-3 uker er normal verkstedtid, men det kan gå helt opp til 4 uker før evt. kunden har krav på noe annet, som f.eks. heving. Vet ikke hvor du jobber, men kommer du fra en kjede er det lettere å legge press på leverandøren. Såklart, er du en liten enkeltbutikk som selger 200 Nokia-telefoner i året så har du lite du skulle ha sagt, men er du i en kjede som selger 20.000 så er det jo noe helt annet... Canon og HP har blant annet 3 ukers delevent før kreditt. Når det gjelder mobil er det ikke like lett, der brukes det mer skjønn... Nokia og Samsung er vanskelige, mens Sony Ericsson er ofte den enkleste å ha med og gjøre. 7732681[/snapback] Jeg er vant med at det at 3-4 uker ansees som urimelig. Dog ventet jeg en gang 6 uker på en MPX220 fra motorola, hvor jeg tilslutt sa at nok er nok, gi meg pengene tilbake. Når sant skal sies så har jeg personlig aldri opplevd Nokia som vanskelige, men det er kanskje bare meg. 7732729[/snapback] Desverre så er forhandler og kunde to forskjellige ting. Hvis du har en telefon inne til 3. gang og ønsker pengene tilbake eller en ny telefon har jeg opplevd at vi får kun en ny telefon (uten tilbehør) i retur fra leverandøren... da sitter vi med en telefon som ender opp som lånetelefon eller som må bli solgt med tap. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Så kommer det også inn "formildende omstendigheter" slik som at verkstedet venter på deler etc. 7736974[/snapback] kan diskuteres som kunde anser det som det, eller i det hele tatt må finne seg i å anse det som det. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Det som blir det vanskelige er når verkstedene/leverandørene overhodet ikke tar over seg det gjeldende regelverket, blant annet rundt dette med lånetelefoner etter en uke. Da blir det vanskelig for små butikker når leverandører trekker på skuldra og sier; "det må du ordne deg med selv." Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Det som blir det vanskelige er når verkstedene/leverandørene overhodet ikke tar over seg det gjeldende regelverket, blant annet rundt dette med lånetelefoner etter en uke. Da blir det vanskelig for små butikker når leverandører trekker på skuldra og sier; "det må du ordne deg med selv." 7737038[/snapback] Det er jo butikken som selv må ta på seg kostnaden med utlånsprodukter. Er det noen leverandører i det hele tatt som tilbyr dette? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Nei, og det er det som ofte kan føles litt vanskelig for små butikker. Tross alt er det leverandøren som trekker på skuldrene om rep.tiden og ikke legger tilrette for at reparasjoner skal bruke kortest mulig tid. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 jeg undres; hvis en feks kjøpte refurbished telefoner fra utlandet, fikset dem med norsk språk osv, ville ikke de i teorien fungere som lånetelefoner? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Det ville de vel, så lenge kunden kan ringe med de. Men man må fortsatt betale for de, selv om de er refurbished. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Det ville de vel, så lenge kunden kan ringe med de. Men man må fortsatt betale for de, selv om de er refurbished. 7739121[/snapback] vel, snittkostnaden for en slik telefon er da 400 kr ca, noe som betyr at for et budsjett på 5000 eller noe, så vil du ha ca 10-12 telefoner for utlån. Og så vidt jeg ser selger deltaserivce av og til, så klagingen over lånetelefoner får du ikke forståelse for hos meg. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Det ville de vel, så lenge kunden kan ringe med de. Men man må fortsatt betale for de, selv om de er refurbished. 7739121[/snapback] Bare å kjøpe inn noe enkelt skræl som ikke er så dyrt. Billigste i prisguiden koster 404 kr pr stk. 10 slike og du e roppe i 4000. Men du får det kanskje billigere gjennom egne leverandører. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 for 275 spenn så får forhandleren en nokia 1110i, duger som lånetelefon Lenke til kommentar
mckvakk Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Nå skal det sies at ihvertfall nokia er greie på å gi ut en swap (noen ganger også ny salgspakning) hvis servicen drøyer over lenger tid. Har desverre ingen erfaring med andre merker på dette området siden det aldri har dukket opp. Lenke til kommentar
Dre_C Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jeg fikk ny telefon på grunn av lang verkstedtid. Etter at telefonen hadde vært 2-3 uker på verksted og jeg fikk beskjed om at det kom til å ta ytterligere 3 uker før jeg fikk telefonen så tok jeg kontakt med butikken hvor jeg kjøpte telefonen (Spaceworld). Dagen etterpå fikk jeg ny telefon uten at de hadde konkludert med at telefonen jeg leverte inn var ubrukelig. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Har selv et lite mareritt gående med Ventelo. Fikk en SE w950i for tre uker siden, og oppdaget at den ikke hadde GSM-dekning i det hele tatt. Ringte SE og fikk brekfreftet fremgangsmetoden for å svitsje til GSM only-modus, og når jeg da ikke fikk noe som helst dekning mitt i Oslo sentrum konkluderte vi (jeg og SE-support) med at det var noe galt med eksemplaret. Ringte da Ventelo (bedrift) og fikk beskjed om at det kom til å ta minst 6 uker å få ny telefon, og i det hele tatt virket det ut som dama på support fraråda meg (!) å sende den retur i det hele tatt. Fikk daglig leder på jobben til å ringe og pushe, og vi ble lovet at så fort vi fikk sendt inn telefonen skulle vi få tilsendt en ny en. Sendte den inn etter å ha hatt den i 4 dager (godt innenfor DOA-tid), og ventet, og ventet. Nå på mandag ringte jeg Ventelo igjen og spurte hva ståa var. "Joda, står her, mottatt med komplett orginal innpakning og tilbehør. Registrert for 11 dager siden. Såvidt jeg kan se har ingen sett på den enda. Snodig. Om du ikke hører noe innen slutten av uka kan du ringe å purre igjen." Fortalte han stadig at vi var blitt fortalt at vi skulle få en ny med en gang, men det "kunne de ikke love". HVA? Så supportfolka farer med ren løgn bare for å slippe irriterte kunder? I dag ringte jeg på nytt igjen og fikk vite at den fortsatt lå urørt på verkstedet, men denne gangen skulle iallefall supportarbeideren "purre på dem". Kan de virkelig gjøre dette? Må man virkelig be om skriftlig avtale hver gang man kontakter support? Lenke til kommentar
Dr Gork Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Jeg fikk ny telefon på grunn av lang verkstedtid. Etter at telefonen hadde vært 2-3 uker på verksted og jeg fikk beskjed om at det kom til å ta ytterligere 3 uker før jeg fikk telefonen så tok jeg kontakt med butikken hvor jeg kjøpte telefonen (Spaceworld). Dagen etterpå fikk jeg ny telefon uten at de hadde konkludert med at telefonen jeg leverte inn var ubrukelig. 7947721[/snapback] Litt offtopic, men hvilken Spaceworld (hvor) var dette? Endret 15. februar 2007 av gorkn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå