Gå til innhold

Forskjell på vista OEM og vanlig?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer for en gangs skyld og kjøpe meg windows, har forstått det slik at OEM versionen er noe du kan kjøpe om du kjøper med datamaskin eller maskinvare?

Jeg kan også bytte deler i maskinen og innstalere og reinstalere den som jeg vil, men bare på en maskin av gangen...

men funksjonsmessig er dem helt lik eller?

Så konklusjon min er at det er bare tull og kjøpe vanlig istedet for OEM version?

Vennligst korriger det som er feil:=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan bytte hovedkort 2 ganger. (Det vil i praksis si 3 stk. hovedkort når man teller med det som står i pc'n når Vista OEM installeres første gang)

7734484[/snapback]

Er du sikker på det? Mulig du her rett men jeg var sikker på at du ikke kunne bytte hovedkort/pc en eneste gang når du hadde OEM...?

Lenke til kommentar
Jeg vurderer for en gangs skyld og kjøpe meg windows, har forstått det slik at OEM versionen er noe du kan kjøpe om du kjøper med datamaskin eller maskinvare?

Man kan i allfall kjøpe XP OEM-versjoner uten å kjøpe noe maskinvare sammen med det, så jeg tipper det blir det samme for Vista OEM.

Jeg kan også bytte deler i maskinen og innstalere og reinstalere den som jeg vil, men bare på en maskin av gangen...

Nei. Du beskriver her retail-versjonene, ikke OEM. En OEM-versjon er bundet til den første PC-en du installerer den på. MS har tidligere definert en ny PC ved hovedkortbytte, men med Vista vet jeg ikke helt sikkert hvordan de definerer det.

Man kan bytte hovedkort 2 ganger. (Det vil i praksis si 3 stk. hovedkort når man teller med det som står i pc'n når Vista OEM installeres første gang)

7734484[/snapback]

Tror ikke det stemmer. Jeg har ikke klart å finne noen kopi av en Vista OEM-lisens, men det ville vært veldig rart om de hadde endret vilkårene så mye fra XP. Alt oppstyret rundt lisensen til Vista for en stund siden gikk på retail-lisensen, ikke OEM. Hvis du tenker på det nye poengsystemet de har innført så kan det jo hende at det du sier stemmer, men eneste måte å vite på er å lese lisensbetingelsene, og der tipper jeg det står ny PC, ikke referanser til poengsystemet. Men dette vet jeg altså ikke. Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Spm. om Vista OEM er avklart her;

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2006/1...aktivering.aspx

(les også spm. & svar delen)

Man har "25 poeng" til rådighet. Man begynner på 0 poeng, og evt. senere oppgraderinger av hardware "tar" av disse 25 poengene, i ulik grad etter hva slags type del som blir byttet ut. Da vil det selvsagt lønne seg å få inn mest mulig av de komponentene man har lyst på, føre Vista blir innstalert første gang på pc'n.

Grafikkort, prosessor og ram "tar" jo nesten ikke poeng i det hele tatt. For mange av oss vil vel 25 poeng å ta av, være rikelig nok.

Lenke til kommentar

Ah hadde lest det innlegget før men ikke kommentardelen. Ser ut som om det er poengene vi har å forholde oss til, selv om jeg fremdeles lurer på hva lisensen sier om saken.

Uansett, så vidt jeg kan se så kan en hovedkortoppgradering fort koste 16 poeng, siden man gjerne får nytt IDE-adapter, lydkort og nettverkskort i tillegg til ny BIOS-ID. Hvis man i tillegg oppgraderer RAM, prosessor og grafikkort havner man på 21 poeng. Ikke dårlig i det heletatt syns jeg. Man har jo god plass til en full oppgradering pluss litt til. Veldig bra :)

Lenke til kommentar
Spm. om Vista OEM er avklart her;

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2006/1...aktivering.aspx

(les også spm. & svar delen)

Man har "25 poeng" til rådighet. Man begynner på 0 poeng, og evt. senere oppgraderinger av hardware "tar" av disse 25 poengene, i ulik grad etter hva slags type del som blir byttet ut. Da vil det selvsagt lønne seg å få inn mest mulig av de komponentene man har lyst på, føre Vista blir innstalert første gang på pc'n.

Grafikkort, prosessor og ram "tar" jo nesten ikke poeng i det hele tatt. For mange av oss vil vel 25 poeng å ta av, være rikelig nok.

7736882[/snapback]

Takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...