Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

forslag til nettverk??

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor i et privat studenthus og vi vurderer å legge opp internett til oss selv.

(ca 20 brukere fordelt på 3 etasjer)

Ser for meg følgende:

Har ngt (netopia) selv og denne vil bli benyttet (har mulighet for opp til 8mbits).

Fra ngt til en switch.

Fra denne til 3 switcher, en i hver etasje. og fra disse og ut til hver enkelt bruker.

(slik pga det er et tilnermet umulig og gå med opptil 10 stk cat 5 kabler til hver etasje)

Er det noen downsider ved og gjøre det slik?

Med denne løsningen har vi også muligheten til å kjøre en server ved en senere anledning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den løsningen du presenterer, virker som en veldig lur løsning. Jeg hadde gjort det slik selv.

Men hvis du skal sette opp en server senere, så anbefaler jeg deg å koble denne til mainswitch.

Anbefaler også en router mellom mainswitch og DSL linja di.

Lenke til kommentar

Ser ut som er grei løsning det ja. Men jeg ville ha satt opp en linux boks mellom adsl linja og det interne nettverket som står som en traffic shaper. Det skal veldig lite til hvis to eller tre brukere bruker kazaa... det struper hele nettet og alle andre mister tilgangen. Vanvittig irriterende. Og siden det er ca 20 stykker som bor der vil jeg tro at kazaa vil bli flittig brukt.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Videre spørsmål:

Main switch?

Mener du den switchen som står og fordeler ut til de andre switchene?

Traffic shaper?

Skjønner ikke hva du mener.

tenker på en linux boks ja.

er det inne bygget funksjonalitet som gjør at jeg kan sette propertys på hvor mye bandbredde hver enkelt har?

kan også si at jeg har konkrete planer om å kople meg selv på den første switchen... burde jo gi meg en liten fordel eller???

noen fordeler må jeg jo ha av dette...

mvh

olds69

Lenke til kommentar

Med mainswitch så mener jeg hovedswitchen som står mellom alle de andre switchene.

Om linux skal jeg ikke uttale meg, fordi jeg ikke kan noe om linux, men jeg mener å ha lest her inne på forumet at linux har muligheten til å "dele" båndbredde på de forskjellige brukerne, slik at f.eks kazaa ikke skal drepe linja di.

Hvis du kobler deg innpå mainswitch, så skal ikke det teoretisk ha noen fordeler eller ulemper med tanke på båndbredde, kommer mer ann på hvordan du deler ut båndbredde til brukerne. (Du kan jo alltids gi deg selv større kvote enn de andre (ikke si at jeg sa de))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...