Gå til innhold

Prøve meg på Raid 5 igjen? Disk skrive hastigheit?

rvenes

Anbefalte innlegg

Da eg bygde forrige maskin så var skrivehastigheiten heller laber på raid 5 arrayet som eg prøvde å lage. Les meir om det i denne posten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=442500

Hadde planer om å prøve meg igjen på raid 5.

Har nå eit Asus P5W DH hovedkort.

Noken som har testa raid 5 på det hk'et? Er skrivehastigheiten like laber?

Eventuelt kan eg kjøpe meg eit litt dyrere pci-e sata raid kort og sette i? Isåfall trenger eg noken anbefallinger der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du må ha garanti mot datatap om en disk crasher er nok RAID5 det eneste realistiske alternativet. Du vil kanskje få litt bedre ytelse med et par disker til, da effekten av stripingen får mer å si, men da øker jo også sjansen for at mer enn en disk ryker og du sitter med skjegget i postkassa :)

Jeg byttet fra RAID5 til 2xRAID0 for så å kjøre relativt hyppige backup jobber, alt fra et par ganger per dag ved mye jobbing til et par ganger i uken ved mye spiling :p. Sikkerheten er ikke mye dårligere og ytelsen øker dramatisk.

Vil kjøre incremental backups av essensielle data ved behov. Da vil jeg ikke bruke nevneverdig mer diskplass, men risiko for å miste viktig data øker litt samt at en gjenoppbyggning vil ta relativt lang tid (komplett reinstallering før data recovery). I tillegg vil selvsagt ytelsen på systemet under backupjobber være ganske dårlig.

Det skal nevnes at jeg har ekstra sikkerhet i at jeg har to arbeidsstasjoner etter jeg bygget nytt system for litt siden, og jeg driver å fikler med noen gamle 478/P4 dingser for å lage et tredje system som skal stå som filserver og sekundært backup system. Dermed vurderer jeg at jeg ikke har behov for RAID5.

Kort sagt, du må vurdere ytelse og sikkerhet i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar

Mens vi først er inne på ich8-baserte raidløsninger. Kjører selv raid 5 på asus p5b, men lurer på følgende: Om hele hovedkortet dør, hvordan får man tilbake dataen på en praktisk måte, da? Eksisterer det en softwareløsning slik at man ikke må lete verden rundt etter lik kontroller?

Edit: Både skrive- og lesehastigheten er ganske bra. Det vil selvfølgelig være bedre å kjøpe en helt dedikert kontroller, men til de fleste praktiske bruk er det innebyggede på hovedkortet mer enn godt nok.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar
Mens vi først er inne på ich8-baserte raidløsninger. Kjører selv raid 5 på asus p5b, men lurer på følgende: Om hele hovedkortet dør, hvordan får man tilbake dataen på en praktisk måte, da? Eksisterer det en softwareløsning slik at man ikke må lete verden rundt etter lik kontroller?

7731855[/snapback]

Nei. Så lenge du kjører RAID-settet ditt via en kontroller vil du miste hele greia den dagen kontrolleren dør, i noen få tilfeller kan du få tak i en lik kontroller som redder deg dog. Den eneste sikre løsningen er bruk av programvareRAID(1), da vil det fungere så lenge du har Windows/Linux, og hastigheten er fremdeles mer enn god nok til vanlig hjemmebruk, jeg har ikke problem med å fylle opp 100Mbits hjemmenettverket for å si det slik. :)

1 = http://www.hwb.no/guide/lagring/raid5_med_...ws_server/26289

Lenke til kommentar

Min mening er at en ekstern løsning (dvs eget kontrollerkort) vil yte best og ha høyest sikkerhet i forhold til gjennoppbygging ved krasj osv, selv om kontrolleren ryker så kan en normalt sett bare sette inn en ny og fortsette der en slapp da config ligger både på kontroller og disker.

Ang skrive ytelse i raid 5 så kjører jeg ca. 150MB/sec på nyeste maskinen jeg satt opp med det (4x146GB disker på en HP P400/512MB kontroller), singel drive sata disk i lignende oppsett (os messig) som jeg har yter rundt 50MB/sec på skriving.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...