Gå til innhold

Være ateist og religiøs samtidig?


Anbefalte innlegg

Faktisk så var det kun du som sa det våset..

Nei, nå må du gi deg. Du sa dette: "Jeg tror ærlig talt ikke mange som kaller seg selv agnostiske ateister er "5+" ift. om en eller annen gud kan eksistere."

 

Denne nye definisjonen vi snakker om er den offisielle definisjonen brukt på /r/atheism, med deres 2 millioner abonnenter. Så, de kaller seg agnostiske ateister. Hvis det ikke er mange av de som kaller seg agnostiske ateister som er en femmer eller høyere på Dawkins sin skala, så er det ikke mange av de 2 millionene på /r/atheism som er femmere eller høyere på Dawkins sin skala. Hvis det ikke er mange på /r/atheism som er femmere eller høyere, så er det ikke mange som er ateister hvis vi bruker den konvensjonelle definisjonen.

 

Alt dette følger direkte fra dine utsagn. Du må gjerne kalle det vås, men det er ikke mitt problem. Dine to siste innlegg er svært lite konstruktive, det er ingen som tvinger deg til å klikke på svar.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg henger ikke på reddit. Hvor får du det fra at det er den "offisielle definisjonen" deres, eller at mange av disse 2 millioner abonnenter benytter dette begrepet om seg selv? Og hvor får du det fra at mange av disse 2 millioner abonnenter er 5+ på Dawkins skala, og hvor får du det fra at mange av disse 2 millioner abonnenter tror at ingen gud eksisterer – kontra ikke tror at noen gud eksisterer, merk deg?

 

Og hva har det med hvor du spinte av å gjøre?

 

"Du sier det er ugunstig at en som gjør en ting kan påstå å gjøre en annen ting... Det har ingenting med begrepet agnostisk ateisme å gjøre, eller hvor nyttig det er. Det er en svakhet absolutt alle begreper deler sammen."

 

Edit: For å være helt ærlig trodde jeg du spøkte i det du tok opp reddit.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det er definisjonen som brukes der har jeg fra deres Wiki og FAQ. At mange av de er 5 eller høyere er åpenbart. At mange av de tror at ingen gud eksisterer er fordi mange av de er 5 eller høyere.

 

Jeg har forklart relevansen, jeg gidder ikke gjenta meg selv mer enn jeg har gjort. Hvis bakken du vil dø på, for å si det på godt norsk, er at du virkelig vil hevde at det ikke er mange av de som kaller seg agnostiske ateister som engang lener svakt mot den konvensjonelle ateismen - at det ikke er mange av disse som mener annet enn at det er akkurat like sannsynlig at en gud eksisterer som at en gud ikke eksisterer - så for all del. Knock yourself out. Jeg lever godt med at vi har forskjellige meninger, dette gidder jeg ikke.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Vel, om noen av de har en halv hjerne å jobbe med, så vet de i alle fall at sannsynlighet ikke er noe man kan jobbe med i det spørsmålet. Jeg ser at du gjentar deg selv, men jeg ser ikke at du har kommet lengre enn at det er uheldig at noen kan påstå at de ikke påstår noe, selv om de gjør det – noe som er sant selv om man benytter den "konvensjonelle" definisjonen, og altså inget argument mot "den nye" definisjonen.

Lenke til kommentar

Andre med en halv hjerne forstår at sannsynlighet er en talemåte.

 

Jeg har vært klar på at jeg snakker om praktiske konsekvenser her, ikke teoretiske muligheter. Dine protester er et eksempel på dette, fordi du hevder at det ikke er mange som kaller seg agnostiske ateister som er ateister under en konvensjonelle definisjonen. De er agnostikere, i følge deg (jeg regner med du ikke mener de er teister).

 

De som bruker agnostisk ateisme er de som bruker mest tid på å diskutere ateisme og å angripe teister. Det er liten tvil om at denne gruppen er mer ateistisk enn de aller fleste andre grupper. Men, de er ikke ateister, i følge deg (igjen, under den vanlige definisjonen). Det kan ikke bety annet enn at du mener det finnes få ateister (vanlig definisjon).

 

Du tar feil, mange av disse er ateister under begge definisjoner. Hadde vi brukt den vanlige definisjonen ville du ikke gjort denne feilen, fordi de fortsatt ville kalt seg ateister. Ikke agnostikere (ikke alle, mange).

Lenke til kommentar

"De som bruker agnostisk ateisme er de som bruker mest tid på å diskutere ateisme og å angripe teister. Det er liten tvil om at denne gruppen er mer ateistisk enn de aller fleste andre grupper."

 

Vi observerer det stikk motsatte. Ikke delen med å diskutere ateisme og mot teister, men om det gjør de "mer ateistisk". Min erfaring er den omvendte, at disse i mye større grad aksepterer at det er ingen måte å dedusere hvorvidt det kan eksistere en gud eller ikke.

Lenke til kommentar

Her er en poll besvart av folk fra /r/atheism. Igjen, sannsynligvis det største nettsamfunnet for ateister, og et sted hvor de bruker inndelingen agnostisk/gnostisk ateist/teist. Ikke representativt for alle brukerne, så klart.

 

Av de 1 218 som svarte 4, 5 eller 6, og dermed er agnostiske ateister: 1,4 % svarte 4, 7,3 % svarte 5 og 91,2 % svarte 6.

 

1 200 av 1 218 svarte "fem eller høyere", altså.

 

Nå melder jeg meg ut.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...