tuXP-G Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Hei, kjører en Hyundai Accident, fælt som det er, og tenkte at jeg skulle ha noen LED's i bakrommet, det er liksom ikke mer man kan få gjort for å få bilen til å se nogenlunde ikke-familie ut Så det jeg lurer på er hvor det lønner seg å koble LED'sene til hen i bilen? Trenger 12V eller 5V eller whatever, men jeg kan skremmende lite om bil egentlig, så jeg trenger litt hjelp om sånt. Har hørt at det lønner seg å bruke sigarettuttaket, men hvor finner jeg så kabler og sånt å koble til baki der? Alle tips mottas med takk, og mobbing for valg av bil mottas med Endret 16. januar 2007 av tuXP-G Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Du kan jo legge en tykk kabel fra + polen til bagesjerommet. Da har du forsyning til eventuellt andre ting. Husk at en lysdie trekker rundt 2 volt slik at du kobler på minst 6 stk i serie for å kompensere volten. ellers kan du legge på en resistor, men da blir det litt regning på hvilken verdi den skal være på.. Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Du kan jo legge en tykk kabel fra + polen til bagesjerommet. Da har du forsyning til eventuellt andre ting.Husk at en lysdie trekker rundt 2 volt slik at du kobler på minst 6 stk i serie for å kompensere volten. ellers kan du legge på en resistor, men da blir det litt regning på hvilken verdi den skal være på.. 7732233[/snapback] Feil, feil, feil Det ligger 2V (eller litt over) en lysdiode uansett hvilken spenning du setter på den. Om det er 5V eller 100V spiller ingen rolle. Det man må begrense, er strømmen. Derfor MÅ man ha en motstander i serie med dioden, hvis ikke brenner den opp. Si at dioden skal ha en strøm på 15mA, og man har en spenning på 12V fra batteriet. Da trenger man en motstander på 800 ohm. Voila. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) .. og merk at spenningen er gjerne 14+V, ikke 12V, så regn med minst 14V, ellers smeller man dioden etter noen uker. Endret 21. januar 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå