hiper Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 problemet med å legge switcher og lign underveis er jo at det kan bli fuktskadet. hvor mye penger er de villige til og legge i dette prosjektet? Lenke til kommentar
GrH Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) hiper Postet i dag, 18:09 problemet med å legge switcher og lign underveis er jo at det kan bli fuktskadet. hvor mye penger er de villige til og legge i dette prosjektet? Viss man bruker vantette bokser og gjør dette orntelig trenger de faktisk ikke og bli fuktskadet .. Trådstarter ... Viss du skal bare kjøre 10 mbit trur jeg at jeg har noen kjempe småe hub`er du kan sikkert få ... ( 3-4 stykker ... husker ikke hvor mange jeg har ... ) Nvanet på de er CentreCom RH505BE men det er jo bare viss du skal kjøre Ethernet kabel da.. Edit : Fiber ville jo ha vert best ... med det og terminere den som kan bli litt små dyrt .. Endret 16. januar 2007 av Djgunnah Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Familien med ADSL vil gjerne dele sitt nett (og internettregning) med den andre familien selv om det bryter med kontraktsvilkårene til ISP. 7731138[/snapback] Så du som er i selveste forumstyret ber om hjelp til å bryte kontraktsvilkårene til ISP? edit: leif.. Endret 16. januar 2007 av Xander^ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Cornel: Skogbrann Det hadde nok satt liv og flere gårder i akutt fare for å stryke med. Det er snakk om tett granskog hele de 500 meterne. Trådløst har jeg avskrevet som mulig for lenge siden. hvor mye penger er de villige til og legge i dette prosjektet?7735754[/snapback] Jeg ser for meg at det er aktuelt å betale en del tusenlapper, men kanskje ikke så mye mer enn 10.000 kr. Mindre er selvsagt bedre. Xander^: Det får da være måte på hvor veslevoksent man skal påpeke andres "feil". Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Cornel: Skogbrann Det hadde nok satt liv og flere gårder i akutt fare for å stryke med. Det er snakk om tett granskog hele de 500 meterne. Trådløst har jeg avskrevet som mulig for lenge siden. hvor mye penger er de villige til og legge i dette prosjektet?7735754[/snapback] Jeg ser for meg at det er aktuelt å betale en del tusenlapper, men kanskje ikke så mye mer enn 10.000 kr. Mindre er selvsagt bedre. Xander^: Det får da være måte på hvor veslevoksent man skal påpeke andres "feil". 7740939[/snapback] Vel, jeg har sett tråder blitt stengt for mindre. Så hvorfor skal denne være et unntak? Du ber jo tross alt hjelp til å bryte kontraktsvilkårene vedkommende har med ISP, gjør du ikke? På lik linje med at andre her trenger hjelp til å bryte kontraktsvilkårene til spillprodusenter ved å kopiere spill. Har du et godt argument for at dette er greit så venter jeg i spenning. En ting til; jeg er ikke veslevoksen. Vanligvis driter jeg i slike tråder for jeg vet at de kommer til å bli steng. Men når en i forumstyret går frem slik reagerer jeg, det forstår du vel. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Kontraktsbrudd eller ei... Er ett nabolag/byggefelt i nærheten her som har overbooka sentral. 3 av husene som ville ha, men ikke fikk pga overbookingen. 2 ispèr på forskjellig tidsrom, sa i telefonene til hver av de 3 i 3 uavhengige samtaler. "Kan du ikke dele med en nabo da?" Så kontraktsbrudd.. vel stikker ikke veldig dypt hos ispène. Men til saken så støtter jeg forslaget til ranvik og sdsl boxer. Endret 17. januar 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Kontraktsbrudd eller ei... Er ett nabolag/byggefelt i nærheten her som har overbooka sentral. 3 av husene som ville ha, men ikke fikk pga overbookingen. 2 ispèr på forskjellig tidsrom, sa i telefonene til hver av de 3 i 3 uavhengige samtaler. "Kan du ikke dele med en nabo da?" Så kontraktsbrudd.. vel stikker ikke veldig dypt hos ispène. Men til saken så støtter jeg forslaget til ranvik og sdsl boxer. 7741264[/snapback] 500m 2-pars telekabel for "markförläggning" (betyr det nedgravd, eller oppå bakken??)kommer på 4000NOK inkl. mva hos Elfa, og så kommer arbeid med graving og SDSL-modemer i tillegg.. 10.000 blir nok litt knapt om man skal betale noen for å grave, men graver man selv er det mulig.. Å leie en liten 1,5 tonns minigraver over ei helg koster vel ca. et par tusen?! Anbefales over hakke og spade! Leie tråder av telenor er kanskje ikke så dumt, om det finnes trådpar som kan kobles fra hus A, via en koblingsboks ikke alt for langt unna, og derfra til hus B -noen her foreslo å brokoble linjer som går helt fra hus A til sentralen, og deretter hele veien tilbake til hus B, men da blir det jo mer enn dobbelt så lang linjelengde som til det siste huset som kunne få ADSL. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 eller hekt kabelen på tele/lyspålene fort og gæli Lenke til kommentar
hiper Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 isp ene bryr seg ikke om noen låneer nett på denne måten pga: de kan ikke levere nett dit alikevel, så derfor taper de ikke noen penger. Lenke til kommentar
kopperhead Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Lov er lov, om de bryr seg eller ei, så er det en lov:) Lover er ikke til for å brytes, for å følges :!: Sett opp en sattelitt mottaker:) Har sett at mange bønder har gjordt det på tv Endret 17. januar 2007 av kopperhead Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Lov er lov, om de bryr seg eller ei, så er det en lov:) Lover er ikke til for å brytes, for å følges :!:7742682[/snapback] Det er ikke en lov men en regel (i en kontrakt). Lover er mye sterkere juridisk enn regler. Telenors regel stiller juridisk på nivå med regelen at man må ta av seg uteskoene når man går inn i gymsalen. Sett opp en sattelitt mottaker:) Har sett at mange bønder har gjordt det på tv 7742682[/snapback] Det er kjedelig med 0kb upload... Lenke til kommentar
hiper Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 prøv og kontakt f.eks telenor, ikke si at du skal lage denne linken mellom husene selv, men spør om de kan gjøre noe bridge linjene eller noe først. jeg ville: kjøpt ethernet kabler og switcher med PoE. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Begynner å skli ut den tråden her... Men til saken. For 10k burde det med litt egeninnsats være fullt mulig å lage nettverk mellom disse to husene med 500meter i mellom seg. Og dermed dele ADSL eller whatever. For min egen del, kjørte jeg over 400 meter strekk ethernet. Har flytta nå og solgt huset, så derfor sier jeg kjørte. Dette oppsettet fungerte 99.9% i oppimot 2 år (og så vidt jeg vet gjør det ennå). Det besto av følgende komponenter oppdelt 1stk 500m kabeleske fra Clas Ohlson (500?) Cat5E skjermet 1stk. pluggesker fra samme firma (100?) 1stk nettverkstang fra samme firma (300?) 1stk Apple Airport PoE versjonen (har inkluderte injektorer med basen, plug&play) (2-3000?) 1stk Plexiglasseske (3-400,-?) 1stk tube våtromssilikon (49,-) 1stk spade/minigravemaskin (optional :-)) 0,-/1500-2000,- ? Først lagde jeg 2stk kabler på rundt 200 meter. Deretter testet jeg kablene på 10mbit og 100mbit. Begge fungerte i mitt tilfelle på denne lengden selv med stor belastning. Deretter testet jeg oppsettet med PoE. Det er lurt å gjøre dette FØR man graver...tips bare. Konfigurerte også Airporten slik at alt var klart rent innstillingsmessig. Neste var å klargjøre plexiboksen til Airporten. Airporten lager endel varme, så jeg satset på at den klarte å varme opp den lille plexiboksen. Deretter gikk jeg over boksen med silikon, og sørget for at den var så tett som mulig på toppen/bunn av boksen. I mitt tilfelle skulle den graves ned i relativt tørr jord, så jeg visste at den ikke ville bli tatt av vårflommen for å si det sånn. Passet på at kabelinntaket gjennom boksen etc. var tett. På siden boret jeg noen mikroskopiske hull slik at det ikke ble helt lufttett der inne. Derette var det klart for graving. Jeg valgte å IKKE grave kabelen dypt da jeg eide jorda den skulle ligge i og naboen var kompis. Grunnen var at i tilfelle feil, var det enklere å bytte ut. En kabeltromme koster 500 lappen +/-... La så kabelen uten beskyttelse (ville fordyret veldig hvis den skulle ha beskyttelse) ca 10-15cm under bakken med spissspade, valgte en trase hvor graving av andre var lite sannsynlig og hvor jorden var så tørr som mulig. Dette tok en dag ca. I midten mellom de to husa, gravde jeg ned Airporten i plexiboksen - sånn ca 20-30cm ned. I ene enden sto da SDSL modemet/routeren, i den andre enden sto et par tre mac'er og en PC. Så var det til for testing, og det fungerte som det gjorde på prøvingen før graving. Ingen problemer på hverken 10 eller 100 mbit, og dette har funka i over 2 år nå såvidt jeg vet (jeg flytta i sommer fra huset). Det er jo seff jalla, men all jalla trenger ikke å være dårlig. Det fungerte for meg, og vil sikkert funke veldig bra for flere. Pointet var at det ikke skulle være dyrt eller komplisert å dumpe kabelen med en ny i tilfelle feil, da disse er billige. Airporten var jo litt gambling, men den har holdt som bare det. Nå er jo dette 500 meter det er snakk om, men med gode kabler (CAT6?) og 10mbit hastighet burde dette fungere, når mitt oppsett fungerte på 100mbit på 400 meter... Lykke til. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Må legge til at Apple Airport PoE koster endel, MEN greia er at injektorene etc...alt er med i boksen fiks ferdig. Plug & Pray. :!: Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Har vært med på en del "kabelgrøfting", og å grave gjennom tykk granskog kunn jeg ikke tenkt meg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Det går som sagt en vei mellom de to husene. Gravingen vil i så fall skje langs grøftekanten der. Ikke ute i skogen. Graveredskap ordner de sikkert enkelt til traktoren. Bøndene er jo flinke til å låne av hverandre når de trenger noe. Det kan også hende at huseieren som vil ha breibånd kan låne en graver fra jobben. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Når det er snakk om så mye som 500 meter ville jeg tatt den kostnaden det er å legge fiber. Eventuelt går det ann å legge en kobber kabel sammen med en strømførende kabel og sette opp baser med signalforsterkere. Lenke til kommentar
Mulle m Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Jeg bruker Allied Telesyn AT-MC601 og AT-MC602 VDSL network extender (ca 1450,. pr. stk i 2005) på en 275 m lang linje med vanlig cat 5 kabel. Denne skal klare 10mbit på 1km med cat 1 kabel eller bedre, men det har jeg ikke testet da jeg kun bruker den til en 700/160 ADSLlinje. Har aldri hatt problemer med denne, men har bare vært i bruk i ca 1.5 år Har lagt cat 5 kabelen i trekkerør oppå bakken, trekkerøret har jeg fått gratis så det vet jeg dessverre ikke hva koster, men kom i 300m trommel, men man får skjøter. Fordelen med å bruke VDSL eller SHDSL nettverk er at kabelen kan skjøtes ved f.eks brudd Endret 17. januar 2007 av Mulle m Lenke til kommentar
s13 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Har flere ganger brukt shdsl modem og "lånt" kobber av telenor, fungerer helt perfekt det. Hastigheten blir begrenset til 2,3/2,3, men det har vel ganske liten betydning meed den linja som skal deles. Lengste avstanden jeg har prøvd på, er ca 7km, men da måtte selvsagt hastigheten ned. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Så du som er i selveste forumstyret ber om hjelp til å bryte kontraktsvilkårene til ISP? 7737088[/snapback] Første posten er vel litt dårlig formulert, man har ikke behov for å bryte noen kontrakter. Et par telefoner til forskjellige ISP-er bekrefter at ikke alle har slike klausuler i sine kontrakter. Ergo, noen kontraktsbrudd er ikke nødvendig. F.eks. for NextGen Tel var det helt greit med slik løsning som Simen1 har beskrevet i første post. Tele2/ADSL kunne ikke se noen problemer heller, i utgangspunktet. (venter svar fra høyere herrer hvis det er et problem) Der er bare å ringe eller sende mail til ISP-er.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå