Gå til innhold

CPU temperatur normal eller fake ?


Lars-Erik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det høres ut som helt fine temperaturer. Prosessorene er garantert å takle opp mot 90-100 grader. Dette varierer mellom forskjellige prosessorer så noen kan sikkert finne de eksakte tallene for akkurat din modell.

 

Man mener generelt sett at levetiden på prosessorer er påvirket av temperatur, der høyere temp. gir kortere levetid. Jeg vil tro at med de temperaturerne du har vil du oppgradere maskinen lenge før prosessoren tar skade av det.

Lenke til kommentar
Har og litt høy temperatur. Intel Core 2 Duo E6600  når jeg laster ned filmer og spiller imens blir den 65 -70 grader. Men har kjøleren som er på vei https://prisguiden.no/product.php?productId=37424

Vil den hjelpe tror dere?

7740383[/snapback]

 

Du kjører med boxed vifta nå? Du vil ganske sikkert se forskjell på temp med Zalman 9500 kjøleren,husk også god pasta. artic silver 5 er å anbefale.

Lenke til kommentar
Har og litt høy temperatur. Intel Core 2 Duo E6600  når jeg laster ned filmer og spiller imens blir den 65 -70 grader. Men har kjøleren som er på vei https://prisguiden.no/product.php?productId=37424

Vil den hjelpe tror dere?

7740383[/snapback]

Du har montert feil, enten det eller så er det noe galt med CPU eller kjøler. Jeg har 30grader under samme situasjon, med boxed kjøler (standard pasta)

Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde montert feil ville den funke?

Ja jeg kjører med boxed vifta. Dne har ikke vært under 50 grader.

Skal hente zalmannen imorra,ser om det funker....

7749075[/snapback]

 

Jeg har samme prosessor med Zalman vifta, og jeg ble svært fornøyd. Temperaturen ligger på ca 25C og 35C når den jobber hardt. Kobberkjøleribba er svær, så du vil ikke få plass til noen vifte på siden av kabinettet dersom du hadde det, men det er jo heller ikke nødvendig, siden den nye vifta blir kald nok.

 

Et spørsmål jeg har anngående dette er at jeg måtte skru av vifta for å montere den motsatt vei (vifta blåser sidelengs), og klarte og skrape av litt av kjølepastaen. Siden jeg ikke har slikt til overs, skrapte jeg av kjølepastaen fra intel-vifta som fulgte med prosessoren og smørte dette på. Går det greit å blande slik pasta? Temperaturen er jo lav, så det ser jo ut som det gikk fint.

Lenke til kommentar
Har en Socket 478 P4 2.54Ghz (er det Northwood den heter).

Idle så har den en temp på 45 grader og 55 når full load.

Er dette normalt. Snakket med en kompis som sa hans 478 P4 2Ghz lå på 30.

Kabinettet er stabilt på 29-30 grader uansett hvor varm CPUen min er :-)

7730822[/snapback]

 

P4 er kjent for å være varm, og ja dette er normale temperaturer. Min gamle P4 3.2 lå på ca. 55 grader IDLE og 65 grader laod på standard frekvenser med boxed kjøler.

Lenke til kommentar

Den ligger som reglel på 44, men vifta på laveste hastigher (Asus Q-fan), med full vifte kommer den ned i 42 (men siden det er boxed vifte bråker den som f....). Max temp jeg har lest er 59 når jeg spiller HL2 :-) Men da går vifta også på fullt (2900 rpm). Den er vel laget for å tåle det da (den har iallfall tålt det i 4 år). Har kjøpt trykkluft så jeg skal blåse ren kjøleribbene idag (greit med CPU kjøleren, litt mer usikker på hvordan jeg skal få blåst ren ribbene inne i strømforsyningen uten å bare pakke støvet et annet sted)

Lenke til kommentar

Har bytta kjøleren! Zalman 9500 den er råååå! Fra 65 ned til 30 grader :dribble: Det forventet jeg ikke...Anbefaller.

 

Siden det er temperatur vi snakker om, skjermkortet er på 60 grader det når jeg ikke spiller...(asus geforce 8800 GTX)

Tror ikke dere den var litt for varm?...HVet noen hva er normale temperaturen for det kortet?

Lenke til kommentar
Har bytta kjøleren! Zalman 9500 den er råååå! Fra 65 ned til 30 grader :dribble: Det forventet jeg ikke...Anbefaller.

 

Siden det er temperatur vi snakker om,  skjermkortet er på 60 grader det når jeg ikke spiller...(asus geforce 8800 GTX)

Tror ikke dere den var litt for varm?...HVet noen hva er normale temperaturen for det kortet?

7759270[/snapback]

 

Hehe, godt å høre. Mitt Asus 9750GT ligger på 55-60C til vanlig og 65-70C under spilling, tror dette er normalt. Jeg regner med at du overvåket temperaturen gjennom nvidia driveren, der temperaturen er "grønn" til langt over 80 så vidt jeg husker. Du kan jo sørge for å flytte ande pci-kort lenger ned, og til og med åpne noen pci-slots bak...

Lenke til kommentar

Synes egentlig ikke det var noen normal temperatur jeg. Da jeg hadde boxed kjøler på min 2.8 GHz (også Northwood), lå den på rundt 34-35 grader idle og 47-48 grader load. Hadde på den tiden kun en 80mm-kabinettvifte som gikk på lav hastighet og dro luft inn i kassa.

 

Hadde det vært en Prescott kunne jeg forstått, men Northwood er ikke kjent for å være den verste stekeplata.

 

Kan vel i tillegg si at med Zalman-vifta mi nå (og CPU klokket til 3.5 GHz) ligger jeg på rundt 30 grader idle og 44-45 grader under spilling, ca. 50-51C når jeg torturtester den.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...