Gå til innhold

Hvordan få person i lys, resten mørkt

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal lage en avgangsfilm for 10. Klasse (klassen min) og skal derfor ha intervju med tidligere lærere.

I bakgrunnen skal det være gammelt klassebilde difust på lerret. Læreren skal sitte foran og være opplyst, mens bakgrunnen helst ikke skal synes.

Har 8 lyskastere som brukes hovedsaklig til konserter til rådighet.

Samt Pinnacle Studio 9 og Adobe Premier 7.0. Er mest erfaren i Pinnacle.

Håper på hjelp.

Dag-Erik :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Du lager en svart bakgrunn, og lyssetter kun personen, med 3-punkts lyssetting. 8 lyskastere som brukes til konserter tror jeg er litt vel overkill i dette formålet..

Lenke til kommentar

hva med å sette 2-3 spottere på læreren, og passe på at disse ikke lyser på bakgrunnen...

evt 8 konsert-lyskastere på han(selv om han kommer til å se ut som ett spøkelse av det)

8 lyskastere er LITT overkill ja, med spottere blir det mye bedre lys, og ikke like smertefult for læreren som det hadde blitt med lyskastere...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Nei, nei.. Skal ikke bruke alle.. Men tenkte bare at jeg har alle til rådighet.

7735598[/snapback]

Mener igrunn at lyskastere beregnet for konserter (altså store saler, hvor lysene vanligvis er festet i taket) i seg selv er overkill.

Lenke til kommentar

Sørg for å ha litt avstand mellom intervjuobjekt og lerretet. Så har du også en del avstand fra intervjuobjekt og kamera. Så zoomer du inntil det utsnittet du vil ha. Jo mer du zoomer, jo mindre dybdeskarphet blir det - altså bakgrunne uskarp. Deretter sørger du for å lysette interjvuobjekter forfra på en måte som gjør at lyset i minst mulig grad treffer lerretet bak. Det skader ikke med mye lys på intervjuobjektet så lenge det ikke blir uutholdeling såklart.

På kameraet justerer du blenderen så stor som mulig(lavt tall) og bruker deretter lukker, evt. ND-filter for å dempe det kraftige lyset du nå har. Når du har justert lukkerhastigheten slik at intervjuobjektet er passe belyst (ikke for mye, ikke for lite), vil du se at bakgrunnen knapt er synlig.

Ble dette for mye og bakgrunnen ikke synes i det hele tatt er det bare og tone ned på det jeg har sagt nå. Dette var en slags "maks"-oppskrift.

Så håper jeg du har et kamera med manuelle justeringsmuligheter da, og et stort rom. Hvis ikke får du bare prøve deg fram - det lærer du alltid mest av! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...