lockdog Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Heisann Jeg har en Toyota Carina E (94mod), hvor spyleveskefunksjonen min fusker. Når jeg trykker på knappen går alltid vinduspusserene, men det er litt tilfeldig om pumpen for spyleveske starter. Jeg har sjekket spenningen inn på pumpen da jeg trykker på knappen når det ikke spyler, og da er det 0V på pumpa. Og jeg har dårlig tro på at det faktisk er brudd i en ledning. I så fall ville nok ikke pumpen gått så "tilfeldig". Men for at det skal være bryteren, må det være dobbelt kontaktsett utti der, ellers ville ikke vinduspusserene gått uavhengig av spylerene. Så, er det dobbelt kontaktsett utti der, er det nok knappen som er dårlig, og bytte den vil vel medføre bytte av hele hendelen? Eller må jeg bytte hele sulamitten på begge sider? Og noen som vet hva sånt koster? Et annet alternativ er å sette inn en ny knapp, som legger 12V til pumpa. Dette er nok helt klart det billigste alternativet, men hvordan vil dette gå igjennom en EU-kontroll? Og, hvis det ikke er dobble kontaktsett i bryteren, hvor kan i så fall relèt som feiler sitte? Savner spyleveske om dagen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Det er mange brytere inne i en sånn arm. Noen som selve armbevegelsen starter, og noen brytere rett på hendelen (fungerer omtrent som en joystick, som du sikkert har skjønt) Det billigste er vel å gå til høggern å finne en helt ny hendel. Evnt se på www.bruktbildeler.com Det er vel også mulig å starte hendelen manuelt ved å montere en bryter mot pumpa, men det er vel ugunstig. Lenke til kommentar
JJavensis Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Hendelen koster sikkert mellom 800-1500kr. Tror feilen kan være dårlig kontakt i bryteren eller ledningsbrudd. Du kan jo ohm mellom ledningene fra bryteren til pumpen, så finner du ut om det er brudd...er det ikke brudd ville jeg satset på hendelen/bryteren. Er det brudd i ledning så kan det hende at det funker og ikke funker av og til. Du kan jo også kjøre 12v rett på pumpen for og konstatere at den er ok, bare for og ha det gjort. Håper du finner feilen Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Okaj. Menneh, i og med at pusserene går og ikke pumpa, så må det jo enten være to kontakter uti hendelen, hvor kun den ene er død. Eller så er det feil et annet sted. Pumpa er fin. Måler på tilførslen til pumpa og får ikke noe utslag når jeg trykker på knappen. Menneh, har ikke gidde å titte så mye på det enda. Driver å bytter bakbremser, og toyota klare å "glemme" meg på lageret sitt, så må vente til mandag med bilen på bukker. Faen Lenke til kommentar
JJavensis Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Okaj.Menneh, i og med at pusserene går og ikke pumpa, så må det jo enten være to kontakter uti hendelen, hvor kun den ene er død. Eller så er det feil et annet sted. Pumpa er fin. Måler på tilførslen til pumpa og får ikke noe utslag når jeg trykker på knappen. Menneh, har ikke gidde å titte så mye på det enda. Driver å bytter bakbremser, og toyota klare å "glemme" meg på lageret sitt, så må vente til mandag med bilen på bukker. Faen 7760256[/snapback] Hehe du hadde vel handbrekk som ikke var helt på stasjonen ja:) regna med det er whiren som er defekt.. men når det gjelder vindusspyler og viskere så må det jo være bryteren det er noe feil med. Så lenge du mener det ikke er brudd, er det bryteren det er feil med vil jeg tro:) Når du trykker på bryteren så gir den signaler til pumpe og viskere, og når kun viskere funker og ikke pumpe, får den jo ikke signaler til pumpa,. Bytt bryter.. Lenke til kommentar
9p Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Heisann Jeg har en Toyota Carina E (94mod), hvor spyleveskefunksjonen min fusker. Når jeg trykker på knappen går alltid vinduspusserene, men det er litt tilfeldig om pumpen for spyleveske starter. Jeg har sjekket spenningen inn på pumpen da jeg trykker på knappen når det ikke spyler, og da er det 0V på pumpa. Og jeg har dårlig tro på at det faktisk er brudd i en ledning. I så fall ville nok ikke pumpen gått så "tilfeldig". Men for at det skal være bryteren, må det være dobbelt kontaktsett utti der, ellers ville ikke vinduspusserene gått uavhengig av spylerene. Så, er det dobbelt kontaktsett utti der, er det nok knappen som er dårlig, og bytte den vil vel medføre bytte av hele hendelen? Eller må jeg bytte hele sulamitten på begge sider? Og noen som vet hva sånt koster? Et annet alternativ er å sette inn en ny knapp, som legger 12V til pumpa. Dette er nok helt klart det billigste alternativet, men hvordan vil dette gå igjennom en EU-kontroll? Og, hvis det ikke er dobble kontaktsett i bryteren, hvor kan i så fall relèt som feiler sitte? Savner spyleveske om dagen 7730617[/snapback] Sett en bryter på motoren;-) det er nok det klart enkleste og billigste! når det gjelder eu-kontrollen, har dette ikke noe å si! det viktigste er faktisk at det fungerer. jeg fikk anbefalt å gjøre dette med nær/fjern-lys på en russebil, det er minst like viktig og det eneste han naf-karen sa, var at den skulle være lett tilgjengelig. Lykke til! Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Noen som vet hvor jeg kan finne elektriske tegninger av bilen, eller hvertfall av vinduspussersystemet? Så slipper jeg å gå hele veien frem i motorrommet, og kan bare koble meg til på den ledningen som kommer ned fra hendelen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Kjøp deg Haynes boka for bilen din. Den finner du i de fleste bilrekvisita butikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå