Szmekken Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Først vil jeg bare påpeke at jeg mener Zelda tp, virkelig innfridde til forventningene. Som vgs spill anmelder har sagt "Gresset er grønnt, E=Mc², og Zelda skuffer aldri!". Jeg spilte gjennom spillet i julen og har vel opp mot 100%. Etter å ha fullført satt jeg igjen med den gode zelda følelsen og en haug av nostalgi, og vil nok se tilbake på Zelda tp som en klassiker, Men på den andre siden, satt jeg også igjen med en slags bitter følelse av å ha blitt lurt! Hvor hadde det blitt av alle de kreative minispillene? Hvor var de søte karakterene som gav deg et inntrykk av at de eksisterte av en grunn? Menneskene i TP har ingen personlighet! Som i castle town, hvor majoriteten av folkene bare overser deg totalt, og de få som snakker kun lurer på hvor hva de har på malo mart. Men det som skuffet meg mest, hvor er sidequestene? (Hvor er muligheten til å treffe på en fyr som trenger et blad fra fjellene, som du får av en dame som har mistet hunden sin, som du vekker ved å gjøre kirkeklokketjeneren glad nok til å spille igjen?) tåpelig eks, men dere tar poenget. Joda, vi har jo heartpiecene, innsektene og poesene, men når det å sammle 60 poes gir 200 rupees, da er det noe som mangler! Det jeg savner mest i spillet er følgende: -Alt for få sidequests (inkl. mer personlighet hos folk) -Mangel på Minispill (Som bueskyterspillet fra oot) -Et innstrument som blir brukt til å komme gjennom spillet (få ting til å skje: åpne dører, få fram kister etc) som i oot, mm og tww. Håper dette blir tatt med i det nye spillet, men for all del, det er uansett et fantastisk spill! Er det noen Zelda veteraner som deler denne meningen med meg? Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Er faktisk helt enig med deg. Flott spill, men mangler atmostfæren til de tidligere spillene. Og minigames også (STAR game teller ikke, det vet dere:P) Savnet også kompliserte side quester for å få nye våpen og magi også. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Det er vel rundt 10 minispill, pluss en del integrert i storyen. Alle er veldig godt laget også, i alle fall i minispillstandard. Kunne absolutt ha trangt noen ekstra, lignende Wind Waker sin geniale "Battleships" versjon(SPLISJ!), men alt i alt ikke ille. Og pil-og-bue minispill er med, det er bare in en båt. Det er også en haug med små sidequests man må gjøre for f.eks å åpne alle veiene på kartet. Selvom det er mange statiske karakterer, så er det også en god del som får ny dialog når har greid en quest\sidequest. Selv synes jeg spillet har noen av de beste personlighetene av alle 3DZeldaspill. Og ulven dobler som instrument. Så.... Er enig at det var litt skuff å være ferdig. Det var mange ting de kunne tatt med fra Ocarina of Time, Majoras Mask, og Wind Waker som kunne gjort spillet mye mye bedre. Og hvis de hadde hatt kreative ting man måtte gjøre mellom de siste dungeonene, slik som mellom de første, så hadde det også vært et pluss. Men alt i alt, bedre enn noe annet 3DZeldaspill. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Er faktisk helt enig med deg. Flott spill, men mangler atmostfæren til de tidligere spillene. Og minigames også (STAR game teller ikke, det vet dere:P)Savnet også kompliserte side quester for å få nye våpen og magi også. Nettopp som f.eks ringer rundt hjertene, eller det lange svertet i oot (som krever en del sidequesting) Vi får bare krysse fingrene for at Mr Shigeru Miyamoto tenker litt konservativt og tar det med i neste spill:-) Det er vel rundt 10 minispill, pluss en del integrert i storyen. Alle er veldig godt laget også, i alle fall i minispillstandard. Kunne absolutt ha trangt noen ekstra, lignende Wind Waker sin geniale "Battleships" versjon(SPLISJ!), men alt i alt ikke ille. Og pil-og-bue minispill er med, det er bare in en båt. Det er også en haug med små sidequests man må gjøre for f.eks å åpne alle veiene på kartet. Selvom det er mange statiske karakterer, så er det også en god del som får ny dialog når har greid en quest\sidequest. Selv synes jeg spillet har noen av de beste personlighetene av alle 3DZeldaspill. Og ulven dobler som instrument. Så.... Er enig at det var litt skuff å være ferdig. Det var mange ting de kunne tatt med fra Ocarina of Time, Majoras Mask, og Wind Waker som kunne gjort spillet mye mye bedre. Og hvis de hadde hatt kreative ting man måtte gjøre mellom de siste dungeonene, slik som mellom de første, så hadde det også vært et pluss. Men alt i alt, bedre enn noe annet 3DZeldaspill. 7730185[/snapback] Jeg er av den oppfattningen at å åpne alle veiene på kartet (hvis du mener huler osv) ikke teller som sidequests, hvertfall ikke da mesteparten av disse hulene kun inneholder rupees. At du synes at spillet har noen av de beste personlighetene i serien, stiller jeg meg spørrende til. Jeg spilte nettopp litt Oot, og der er folkene i castle town en helt annen historie. De danser og hopper, noen løper rundt og stjeler mens andre kysser og er forelsket. Et eksempel på dette med at jeg mener at det ikke føles ut som om de eksisterer av en grunn er at malon (Ranch-jenta) spiller en rolle fra start til slutt, uten at du trenger å ha så mye med henne å gjøre for å klare spillet. Noe annet er alle de forskjellige sinnstemningene de forskjellige personene representerer... noen er glade (Homsene i castle town:-)) noen er barske noen er redde, sinte slemme snille osv. Dette mener jeg mangler i TP, du får inget godt intrykk av hvordan de er som karakter. Endret 15. januar 2007 av Jorchi Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Stiller meg litt uforståelig til det angående Castle Town og at den mangler følelse. I OoT sto alle mer eller mindre i ro, ser man bort fra den tullingen som sprang i ring hele tiden. Uansett, sto mer eller mindre alle sammen i ro. I TP går vakter rundt i gatene, folk står i kø for å kjøpe ting, markedet er fult av folk, selve fontene området er fult av folk, der er en kafe hvor der og sitter folk og snakker, der er bakgater der det er folk som snakker etc. Derfor stiller jeg meg totalt uforståelig til at OoT var folk mere følelsesladdet enn i TP, smaken er som baken det er klart, men i TP springer de jo rundt, det er soldater i gaten som patruljerer, hunder og katter og masse mennesker, noen kan du snakke med. Jeg synes Castle Town i TP føles mer levende ut enn OoT, der de fort ble veldig statiske og sto i ro hele tiden. Det kyssende parret snurret rundt fremfor brønna dag som natt. Kunne ønske en litt lengere trade sequence i TP, da den i OoT er mye lengere. Men en trade sequence er det i TP og "kort" som den kanskje er, er den der fremdeles og teller mer for fullføringen av spillet samt at den feller inn flere svar på hva som skjedde med illia da hun ble kidnappet. Når det gjelder poes, 60 poes gir 200 rupees, i OoT ga 100 golden skultulas 100 rupees (mener jeg det var), noe som mangler der da? Nei, for da trengte du ikke penger til å opprettholde "magien" i magiske tinger, det trenger du i TP, derav 1k rupee baggen. I OoT hadde du bare 100 golden skultulas, i TP har du 60 poes, gjemt godt over verden, samt 28 innsekter, tilsammens 88 gjennstander å finne. Der er og en DRØSS med hjertebiter å finne, f.eks er det 2 hjertebiter i samtlige templer, utenom Hyrule Castle. Det gir 16 hjertebiter bare i grottene. Det er nok til 3 hjerter tilsammens. Så trenger du vel 45 biter til for å fullføre hjerte slottene dine. Det er en del, til tross for størrelsen på spilllet. Du har og en del gode minispill. Riverrafting med pil/bue skyting, fisking, ice block greiene, star game (x2), snowboard race, geite gjeting, høne flyvning. Er det jeg kommer på nå. I OoT hadde du shooting gallery (X2), skjult kiste greie i castle town, kravlende bombe greier, hesteridning, kappspringing, horseback archery. Det jeg kommer på nå. Så der er minispill i TP og, og en del av dem, på lik linje som i OoT. I OoT hadde du og Gerudos Traning grounds. Interesang som den var, synes jeg den ble litt lett, og klarte ikke å opprettholde vanskelighetsgraden gjennom hele området. Det syntes jeg Cave of Ordeal klarte meget bra, og ble mer og mer vanskelig ettersom hvor langt du kom inn i grotten. Jeg føler ikke at TP mangler noe i forhold til OoT, jeg synes det tar det beste fra OoT og legger til litt til. Det er masse å gjøre, masse å se på, massevis av grotter med vanskeligheter, litt større grotter med litt mere vanskeligheter, trading sequence, minispill, Epona etc. I mine øyner er TP et ufattelig bra, gjennomført og veltenkt spill som klarer bragden like bra i dag som OoT gjorde i sin tid. I OoT hadde du G Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Enig med Bear^ her men dere andre må ikke glemme at det kommer nedlastbart innhold senere da det gjør jo mulighetene i Zelda TP nesten uendelige Lenke til kommentar
Fspirit Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Enig med Bear^ her men dere andre må ikke glemme at det kommer nedlastbart innhold senere da det gjør jo mulighetene i Zelda TP nesten uendelige 7731254[/snapback] Det hadde vært genialt, hadde gladelig betalt opptil flere hundre kroner for ekstra innhold i TP. Men dette er ikke mulig siden flashminnet på 512mb er alt for lite. Savner mange ting fra MM i TP. Den litt mer livlige Baren, Borgermesterhuset, Astrologen, "hotellet" med de mange rommene, kjærlighetsforhold og intriger mellom karakterene. TP er et herlig spill, men det har for stor fokus på hovedstoryen. Selv om det kanskje er det beste spillet jeg noen gang har spillt, kunne det helt klart ha hatt mer dybde og innhold. Ekstra innhold ville ha vært en drøm akkurat nå Endret 15. januar 2007 av KingKoki Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Nintendo har nok noe i bakhånd der. For jeg har lest (husker desverre ikke hvor) at det garantert kommer nedlastbart innhold til TP før eller senere og dette var det Nintendo selv som sa. Ja 512 MB er for lite men det er aldri godt å si hvordan de løser dette Kan jo hende det kommer en USB harddisk til Wii på en del GB til en billig penge ganske snart også Det har jo alltid vært snakk om demo nedlastning av spill og sånn til Wii så tror det hadde blitt en ideell løsning med ekstern HD. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Jeg er av den oppfattningen at å åpne alle veiene på kartet (hvis du mener huler osv) ikke teller som sidequests, hvertfall ikke da mesteparten av disse hulene kun inneholder rupees. At du synes at spillet har noen av de beste personlighetene i serien, stiller jeg meg spørrende til. Jeg spilte nettopp litt Oot, og der er folkene i castle town en helt annen historie. De danser og hopper, noen løper rundt og stjeler mens andre kysser og er forelsket. Et eksempel på dette med at jeg mener at det ikke føles ut som om de eksisterer av en grunn er at malon (Ranch-jenta) spiller en rolle fra start til slutt, uten at du trenger å ha så mye med henne å gjøre for å klare spillet. Noe annet er alle de forskjellige sinnstemningene de forskjellige personene representerer... noen er glade (Homsene i castle town:-)) noen er barske noen er redde, sinte slemme snille osv. Dette mener jeg mangler i TP, du får inget godt intrykk av hvordan de er som karakter. 7730383[/snapback] Å åpne veien mellom Hyrule field 1 og Castle Town, samt å åpne ene broen, er sidequests som ikke trengs for å gjøre mainquesten. Når det gjelder personlighet på NPC så stiller ikke spillet like godt som Majoras Mask, men MM handlet jo tross alt om å lære Clockwork City til kjenne. Men i forhold til OoT og WW så mener jeg at det er fler karakterer med mer dybde i TP. Foreldrene i Ordon, barna, folkene på baren i Castle Town, jentene utenfor Stargame som gir deg hjerter å løper skrikende vekk når du vinner, Goronene sine businessutvikling, Yetiene, insektdamen, Ilie sin historie(Som bare fullføres med sidequests), etc, etc. Dessuten synes jeg karakterene er mer originale, ikke like mye tatt rett ut av hvilket som helst eventyrpastisj, men heller personligheter som er unike til Zelda. Tingle mangler da, men heldigvis bruker de noen av lydeffektene til Tingle for Zant sitt ordentlige annsikt. Det jeg mislikte mest i TP var at de ikke bygger nok opp til slutten. Bossfightene er flotte på og nestsiste brettet, men jeg skulle likt å se mer skje med selve verden før slutten. Villsvinnryttere på alle sletter, miniquests mellom de siste templene, etc, etc. Et par fler glimt av Ganon før man sloss mot ham. Dessuten hadde det vært fint med mer åpent landskap, som i Wind Waker, og mer humor og valg i kampene som i Wind Waker. Og ikke minst, like spektakulære boss'er som i Wind Waker. Men alt i alt er dette småplukk. Fordi selve spillet er laget så sinnsykt bra, og overgår alle tidligere 3DZeldaspill både i spillmekanikk, story, detaljer, design, og størrelse. Dessuten har det en langt mørkere og mer inngående stemning, uten at det mister humoren. Og det er i min bok nok til å gjøre det til det klart beste 3DZeldaspillet, og et av de beste spillene noensinne. XtaZ: Ville ikke holdt pusten i vente på expansionpacks til TP. Tipper at det aldri kommer til å skje. Endret 16. januar 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Nå har jeg ikke spillet Wind Waker, skal investere i hele pakka med minne kort, kontroll og Wind Waker neste månde, men jeg synes i alle fall at kampene mot fienden var meget varierende og åpen. Frontal angrep, do it. Snik angrep, do it. Taktisk kamp, do it. F.eks iron knights. Hvordan vil du kvitte deg med armouren på dem, forsiktig på avstand eller close up med sverdet og teknikker? Stallos, hvordan vil du ta dem, banke dem til beinrester med sverdet og bombe dem, eller gjøre kort prosess med bombe/pil kombo? Forresten, kom over denne artikkelen. Hvor troverdig den er vet jeg ikke, men spennende blir det. Spekuleres i det samme her. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Nå har jeg ikke spillet Wind Waker, skal investere i hele pakka med minne kort, kontroll og Wind Waker neste månde, men jeg synes i alle fall at kampene mot fienden var meget varierende og åpen. Frontal angrep, do it. Snik angrep, do it. Taktisk kamp, do it. F.eks iron knights. Hvordan vil du kvitte deg med armouren på dem, forsiktig på avstand eller close up med sverdet og teknikker? Stallos, hvordan vil du ta dem, banke dem til beinrester med sverdet og bombe dem, eller gjøre kort prosess med bombe/pil kombo? Forresten, kom over denne artikkelen. Hvor troverdig den er vet jeg ikke, men spennende blir det. Spekuleres i det samme her. 7733788[/snapback] Man har mye mer valg av angrep i TP, og det er det beste kampsystemet. Men likevel mangler det litt fra WW. I WW fikk man en del forskjellige reaksjoner av forskjellige taktikker. Man kunne slå våpenet ut av hånden på fienden, se det desperate blikket hans, og hvis man var rask nok plukke opp våpenet hans før han finner det og drepe ham med det. Man kunne sirkle rundt fiendene for å presse dem sammen og få dem til å treffe hverandre istedet for deg, og se det skyldige blikket når fiendene forstår hva de har gjort. Man kunne skyte piler i rumpen på fiendene, og se på dem hoppe rundt og gni seg på baken. Hysterisk morsomt. Viktigst av alt var vel at fiendene var koblet opp til musikken. Alle fiendene patruljerte rundt i takt til musikken, og alle slag var i rytme. Det gjorde at kampene ble enklere om man selv spilte i beat. Genialt. Har prøvd å se etter det samme i TP, men så vidt jeg kan se er det ikke der. Dessuten var det mer gøy å bruke bomber, siden eksplosjonene i seg selv var så vakre at det var moro å bare gå rundt og sprenge ting. Og ikke minst, hele verden var ett stort kart. Kun innendørs og templer hadde loadepauser. Alt i alt så var Wind Waker et mindre engasjerende spill enn TP, men likevel så er det en god del ting de absolutt burde tatt videre og utviklet enda mer. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Som sagt, skal ikke utale meg om WW før jeg har spillet det, men om det er som du sier blir det sikkert en fin opplevelse. Men jeg tror at grunnen til at humoren er mye borte i TP er fordi TP skal fremstå som et mer voksent spill enn det WW var. Dog i TP har du noen av de mest fantastiske, rørende og total fabelaktigste ingame filmer jeg har sett. Samt at helten vår føles som et menneske, med at han bryr seg om f.eks Midna, Zelda og de andre i spillet, på en rørende måte. Tror ikke jeg har sett det i et Zelda spill, på dette planet. Jeg hadde seriøst gåsehud i mer eller mindre alle disse filmene og dialogene. Dette føler jeg er med på å reise Zelda flere hakk over de andre spillene i Zelda serien jeg har spillet. Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Humor? Har dere i det hele tatt runna spillet? Jeg sier bare en ting: ZANT! :!: En så seriøs type.. Når han tok av seg hjelmen regnet jeg med en skummel monsterliknende fyr, og hva får jeg se? Nei, Tingle er ikke med, men hva gjør det når vi har Zant? Bare digger den fyren. Jeg har spilt alle Zeldaspillene, men jeg har ikke spilt et spill som er like godt som TP. Det eneste jeg kan utsette på det er det store området det utspiller seg på. Jeg kan/kunne, når jeg spilte OoT, hver eneste lille krok og hver eneste lille hemmelighet. Jeg kjente meg igjen, noe som ga meg en tilhørighetsfølelse. Dette ga ikke TP meg på samme vis. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Har rundet TP 3 ganger så jeg er nok i kompatibel form til å bedømme spillet. Og som jeg sier, mye av humoren er borte i TP, fordi det er ment som et voksent spill, men Zant ble litt vel overhumoristisk for min del, med de sprett og hoppene han gjorde rundt omkring. Men utenom det ser jeg ikke mye humor i TP, det er derimot erstata av noen av de mest følelsesladdete snurtene i et spill jeg har noen gang sett. Selv når jeg rundet det for tredje gang, fikk jeg ståpels av angro da Colin ble tatt av Moblings generalen, og Link runda hjørnet på Epona i full galopp. Og da kampen var over, steiling av hesten, sverdet høyt hevet og meget bra musikk, med Twilight i bakgrunnen. Humoren i TP er lite til stede, men er som sagt byttet mot fantastiske cut scenes som Oot manglet, føler jeg. Ikke det, OoT hadde mange gode elementer i seg, men synes TP perfeksjonerer det. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Humoren i TP er lite til stede, men er som sagt byttet mot fantastiske cut scenes som Oot manglet, føler jeg. Ikke det, OoT hadde mange gode elementer i seg, men synes TP perfeksjonerer det. 7747012[/snapback] Vil ikke si at humoren er helt fraværende. Synest den scenene i begynnelsen var morsomt der du snakker med ordføreren og Epona blir tatt bort av ordførerens datter. Blikkene link og ordføreren sender hverandre fikk meg til å dra på smilebåndet. Skal være enig i at dette spillet har et mer seriøst preg enn f.eks WW. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Heilt einig med trådstarter Akkurat det eg føler som mangla for at det skulle bli omtrent perfekt! Sikkert derfor eg spelte igjennom det så fort samanlikna med OoT Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Vi får bare krysse fingrene for at Mr Shigeru Miyamoto tenker litt konservativt og tar det med i neste spill:-)Myamoto har sagt at TP er det siste spillet i serien som er like de andre.. Neste spillet blir garantert ikke i samme gate som OoT i det hele tatt.. Og dere som er litt skuffa: Dere kan ikke forvente dere OoT all o ver again Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Ser ut som mange hadde forventet en reinstall av OoT, spesielt de som klager over mangel på musikk spilling av instrumenter (ikke i denne tråden dog, en annen med samme tema) som i OoT og MM. OoT og MM var 2 sider av samme mynt nærmest slik sett, men TP skal ikke ha den magiske delen av musikken, selv om jeg ble sterkt imponert over howling stones og at det faktisk var en del plasser du brukte musikken, som i fra gamle dager (Sacred grounds f.eks). Jeg ser på de 2 spillene som 2 forskjellige spill med små marginale sammenligninger. I OoT var det Ocarinaen som stor i sentrum, derav navnet. I TP er det Twilight realmen som står i sentrum. Kan vel ikke forvente et OoT i det? Synes de har tatt alt det gode av OoT og lagt inn i TP samt lagt til masse ny magi. For min del går TP ned i historien som det beste Zelda spillet i nyere tid. Myamoto har sagt at TP er det siste spillet i serien som er like de andre.. Neste spillet blir garantert ikke i samme gate som OoT i det hele tatt.. Kilde takk, alltid kom med kilder når det er slike utsagn. Ellers er det bare løse ord og tullprat Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Kilde takk, alltid kom med kilder når det er slike utsagn. Ellers er det bare løse ord og tullprat 7748668[/snapback] Tror det er ett eller annet sted i Iwata asks, ellers så var det ett annet intervju. Husker i alle fall også å ha lest Miyamoto uttale at dette villem være det siste tradisjonelle Zeldaspill. Men det var spesifikt snakk om spillmekanikk, ikke det Jorchi snakker om(Selvom jeg ikke er helt sikker på hva han snakket om). Tror man kan se på Zelda til DS som første eksempel på hvordan spillmekanikken kan forandres. I sammenheng med Wii vil det vel hovedsaklig bety et spill spunnet rundt Wiikontrolleren. Eventuelt at de roter rundt med selve spillstrukturen. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Håper de ikke streifer for langt unna Zelda formelen da og ender opp med en flopp. Ikke at jeg tror det, men håper da inderlig ikke at det flopper ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå