Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til Cabriolet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har lyst på et bedre anlegg i bilen. Rimelig tamt det som er der nå :hrm: Er en Audi 80 Cabriolet. Hva vil dere anbefale? Har sånn ca. 8000-10000 kr. å bruke. ikke noe mer..

Aktiv sub? Er ikke så veldig mye plass i bagasjen til noen kasse akuratt :p

 

Slenger også med et par bilder om hvordan det er nå.

7729571[/snapback]

 

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...products_id=488

 

groundzero 8" sub som spill flettan av de fleste 12" jeg har testet. krever litt effekt så du burde kjøpe god forsterker. 400w rms 2*2ohm rååå sub som tar veldig liten plass

Lenke til kommentar

Har jo høytalere og spiller da. Alt orginalt.

Trenger:

-Ny spiller

-frontsett

-Høytalere bak. Bildene er av høytalerne bak nå da. Vet ikke helt diametern, tror den var 13 ca.

-aktiv sub?

 

noen forslag :)

Ikke så alt for dyrt. Og hvordan går det egentlig å ha basser baki bagasjen når tanken og cab'en er imellom?

Lenke til kommentar

Har ikke noen direkte forsalg men noen merker du bør se på.

 

Spiller: Pioneer og Alpine

Frontsett: Focal, Fusion og Morel. Har jeg hørt mye posetivt om.

Jeg vil anbefalle deg å kjøpe deg en forsterker til frontsettet, da vil du få bedre lyd.

 

Aktiv sub har jeg aldri hørt noe av før.

Lenke til kommentar
Har ikke noen direkte forsalg men noen merker du bør se på.

 

Spiller: Pioneer og Alpine

Frontsett: Focal, Fusion og Morel. Har jeg hørt mye posetivt om.

Jeg vil anbefalle deg å kjøpe deg en forsterker til frontsettet, da vil du få bedre lyd.

 

Aktiv sub har jeg aldri hørt noe av før.

7756960[/snapback]

Okei, takk så mye. Det hjalp en del :) Men forsterker til frontsettet sier du? er det ikke en slags forsterker i aktive subber? holder ikke den? Problemet er at jeg egentlig vil ha det så minst synlig som mulig (sub og forsterker) :p Er så utrolig dårlig plass i denne vogna.

Lenke til kommentar

Trenger du baksete? :D

124130_600_600.jpg

 

Men men..

 

Nå vet jeg ikke helt eksakt, men jeg regner med at Cab har en rimelig god lydisolering. Dermed bør du få åpning mellom bagasjerom og coupe.

 

Du kan jo f.eks bygge en lukket kasse og vende elementet/elementene mot bakseteryggen og ha en port i baksete ryggen.

 

Videre kan du ha frontsett i for og bakdører.

 

Ta en titt på Morten Hansen's sin 80 Cab. En var norges råeste.. :)

https://bilstereo.secure.flexiweb.no/page/5336/

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

mmm... yledd ville jeg absolutt ikke ha _anbefalt_. Det funker i nødsituasjoner (og da skal du være opprådd) men det fører med seg mer støy, og mindre spenning inn til hver inngang på forsterkeren, noe som igjen fører til mer støy.

 

Det jeg har hørt av aktivsubber hittil har vært rett og slett rævva. coaxial 8"erne mine i hattehylla spillte bedre, og det er gammelt phillips fra 80tallet (jævlig gode høyttalere egentli).

 

Du kan jo bygge en selv og montere inn en Zachry DSW-400 (du finner den på ljudia).

 

Men har faktisk litt tro på black sheep's subbvalg.

 

Edit: finnre du en spiller som har 4v linjeutganger er dette en fordel, da du slipper unna en del støy med dette i forhold til 2v utganger.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
mmm... yledd ville jeg absolutt ikke ha _anbefalt_. Det funker i nødsituasjoner (og da skal du være opprådd) men det fører med seg mer støy, og mindre spenning inn til hver inngang på forsterkeren, noe som igjen fører til mer støy.

 

Det jeg har hørt av aktivsubber hittil har vært rett og slett rævva. coaxial 8"erne mine i hattehylla spillte bedre, og det er gammelt phillips fra 80tallet (jævlig gode høyttalere egentli).

 

Du kan jo bygge en selv og montere inn en Zachry DSW-400 (du finner den på ljudia).

 

Men har faktisk litt tro på black sheep's subbvalg.

 

Edit: finnre du en spiller som har 4v linjeutganger er dette en fordel, da du slipper unna en del støy med dette i forhold til 2v utganger.

7869601[/snapback]

Du skriver av erfaring eller??

 

 

Yledd går fint det, blir ikke noe tap av signal eller spenning med det.

 

Og det at en "må" ha en spiller med 4v linjeutgang, er ikke noe krav det, "da du slipper unna en del støy med dette i forhold til 2v utganger", det er vell noe av det værre jeg har lest idag.. Kan fint få til bra lyd støyfritt med 2V linjeutganger... Hva med å sette deg litt inn i hvordan ting virker før du skriver?

Lenke til kommentar

Jeg skriver ikke at man MÅ ha det. Slapp av mann! Men hvis DU setter deg ned å leser litt før du kjefter på gud å hvermann så KANSKJE denne diskusjonen kan hjelpe trådstarter istedet for alt annet.

 

LES DETTE.

 

Kort forklart: du kan skru opp gain mindre på forsterker. Desto mer du skrur opp på forsterkeren, desto mer forsterker du også støyen du evt. har i ditt system. Man kan såklart få et støyfritt system med 2v utganger, men det er enklere med 4v. Potensiellforskjell på jordingspunkt er en typisk støykilde (f.eks. hvining i høyttalerene som øker med motorens turtall). Signalkabler som ligger nær strømkabler; enten bak spiller eller langs bakover i bilen. Mange støyfeller man kan gå i.

 

Man kan alltids si: man skrur da heller opp mer på spilleren, men det går en grense der også, og det er ikke nødvendigvis optimalt når det kommer til resten av systemet. Og dynamostøy får man nødvnedigvis ikke bort med det heller.

 

Og JO, du FÅR spenningstap med y-ledd. Om ikke mye, det er fortsatt et tap! Og sliter man med støy fra før så er ikke yledd veien å gå iaf. Du får også spenningstap med støyfilter.

 

oh... btw:

 

Signalkabelen eller phonokabelen, som den også kalles, gir forsterkeren et lavnivåsignal fra spilleren. Spar ikke på kronene når du kjøper denne. Her er det viktig med kvalitet for et godt lydresultat. Kabelen bør også være godt skjermet for å unngå den plukker opp støy i form av stråling fra andre elektriske ledninger. Legg signalkabelen på motsatt side i forhold til strømkabelen. Husk også at et høyt signalnivå fra spilleren vil være gunstig både for støy og lydkvalitet. Mange, litt påkostede spillere har 4 V linjeutganger.

 

Quote fra bilradiospesialisten. LES SELV. Det er en forutsettning at forsterkeren takler 4v (eller mer) inn. Man fikk i alle fall før i tiden kjøpt egne lavnivåboostere som kunne gi opptil 7-9V. Da gjerne med balanserte utgagner på spiller inn til denne lavnivåboosteren, og så vanlige phohokabler videre. Har forøvrig en kompis som har et slikt system. (JVC spiller, phoenix gold booster).

 

Som du selv så fint sier det. Sett deg inn i hvordan ting fungerer før du kritiserer andre Bjaa.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
groundzero 8" sub som spill flettan av de fleste 12" jeg har testet. krever litt effekt så du burde kjøpe god forsterker. 400w rms 2*2ohm rååå sub som tar veldig liten plass

 

åsen 12" er det du har sammenlignet med?? ellers synes jeg det er bare tull det du sier. :hmm:

 

å bruke y-ledd halvere inngangs impedansen på forsterkeren siden de "kobles" i paralell og den er gjerne på 10Kilohm eller mer... men utgangs impedansen på spilleren er sjelden over 100ohm så i praksis dette har minimal innvirkning ved å bruke en splitter.... :whistle:

 

ang den linken til pioneer så er ingen nødvendighet men self en fordel... forsterkeren jobber IKKE MER om inngangs signalen er 2 volt kontra 4volt... da de fleste forsterkere har en inngangs følsomhet mellom 0,2 volt opptil 5volt og i PRAKSIS betyr at fosterkeren får maks forsterkninge med en signal som er mellom 0,2 volt og 5volt... inngangs delen i forsterkeren trekker minimal med strøm (rundt 5-20miliAmper) derfor er feil å si at "forsterkeren jobber mer" pga svakere inngangs signal.

 

Hjelper ikke å lese en tekst om man ikke forstår "innholdet" da det ikke nødvendivis er riktig det som står i teksten... ;)

 

forresten: ingen av "expertene" her har fortal deg at den høytaleren som du har bak har en integrert forsterker.... monterte en gang i en Audi for lenge siden og fikk ganske greit lyd. Hvor holder du til??

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Damn.. litt ampert her. Skjønte ikke så mye av det med y-ledd og 2v kontra 4v.. ganske blåst når det gjelder dette tema. Det jeg er ute etter er bare bedre lyd enn hva jeg har nå.. uten å lage for mye i bilen. Ha det enkelt og greit :) Forran er det plass til 4"(10cm) og bak 5.2"(13 cm) har jeg funni ut. Lurte også på hva er forskjellene mellom:

-komponentsett (skal det forran?)

-coaxial

 

Pndjo: Men er det innebygd forsterker i mine høytalere bak nå sier du? Har det noe å si? :dontgetit:

Bor i Drammensområdet.. Hvordan det?

 

Hadde vært fin om dere kunne satt opp noen forslag til meg også :D Hvordan ville det jeg satt opp litt tidligere i denne posten fungere f.eks?

Denne bedre enn Denne?

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...