Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Torrent bruker 99% båndbredde på en 5kb's nedlast.


Anbefalte innlegg

Jeg bruker uTorrent, men har og prøvd klienten i Opera og den gir det samme problemet. Jeg kan enkelt å greit ikke laste ned torrents og bruke internet til andre ting sammtidig.

 

Jeg har en 2500ned linje, og surfing går såklart ganske greit men når jeg starter en torrentnedlasting blir surfehastighete så lav at jeg ikke kan gjøre noe som helst, selv om jeg bare laster ned noen få kb's fra torrent. Av en eller annen grunn virker det som om alle pakken inn til min PC blir torrent pakker, selv om nedlast hastigheten er veldig lav.

 

Er dette et vanlig problem? Hvorfor bruker torrent hele båndbreddet når det helt klart ikke trenger det?

 

Om ingen har peiling får jeg sette igang Ethereal og kikke litt på pakken og se hva som foregår.. :(

 

Edit:

Kjørte 2 speedtester på itavisen. En med (ifølge uTorrent ble det lastet ned ca 20kb's) torrent og en uten.

Med:

Nedlastingshastighet:

290 kbit/s

Uten:

Nedlastingshastighet:

2 735 kbit/s

 

ADSL skal jo være full duplex, så jeg ser ikke at upload hastigheten skal bety noe i denne sammenhengen, men for ordens skyld ligger den og rundt 20kb's.

Endret av SG_Discoking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
problemet er nok uploaden. Sett begrensning i utorrent på upload til maks 80% av det linja klarer av uttrafikk.

7729370[/snapback]

 

Hvorfor er problemet uploaden? For det første er aDSL full duplex, og for det andre er jeg jo ikke nær max upload.

 

Jeg skal begrense upload til det minste valget og ta en ny test.

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem, og hos meg var det rett og slett at routeren ikke taklet mange forbindelser samtidig, og dermed fikk problemer med torrents. Dette kommer rett og slett av at routeren er elendig/defekt.

 

Løste seg for meg når jeg fikk ny router, men en midlertidig løsning kan være å sette ned antall "max global connections" i torrentprogrammet.

Lenke til kommentar
Adsl er IKKE full duplex. Sdsl er full duplex (symetrisk dsl)

Men uansett skal du ikke kunne kvele hele linja med maks opplasting. Men for moro skyld prøv å sperr opplasting og se hva som skjer.

7729593[/snapback]

 

ADSL ER full duplex. A står for asynkron, dvs at man kan laste ned foretere en man laster opp. S (i SDSL står for synkron, lik opp og ned hastighet.)

 

Full duplex har med å sende/motta samtidig. Telefon er full duplex for du kan snakke og lytte på en gang. Walkie Talkie er halvduplex for bare en kan snakke om gangen.

 

Men jeg prøvde som dere sa. På "unlimited upload" ble hele båndbredden min brukt selv om det bare ble lastet opp 20kb's. når jeg satt "max upload" til 25kb's funker alt som det skal.

 

Jeg ser og en ganske klar sammenheng mellom nedlasting og opplasting alt etter hvor jeg setter max upload. virker som det ligger rundt 5:1 (vertfall i utorrent og lave hastigheter som max 1kb's up)

Endret av SG_Discoking
Lenke til kommentar
Adsl er IKKE full duplex. Sdsl er full duplex (symetrisk dsl)

Men uansett skal du ikke kunne kvele hele linja med maks opplasting. Men for moro skyld prøv å sperr opplasting og se hva som skjer.

7729593[/snapback]

 

ADSL ER full duplex. A står for asynkron, dvs at man kan laste ned foretere en man laster opp. S (i SDSL står for synkron, lik opp og ned hastighet.)

 

Full duplex har med å sende/motta samtidig. Telefon er full duplex for du kan snakke og lytte på en gang. Walkie Talkie er halvduplex for bare en kan snakke om gangen.

 

Men jeg prøvde som dere sa. På "unlimited upload" ble hele båndbredden min brukt selv om det bare ble lastet opp 20kb's. når jeg satt "max upload" til 25kb's funker alt som det skal.

 

Jeg ser og en ganske klar sammenheng mellom nedlasting og opplasting alt etter hvor jeg setter max upload. virker som det ligger rundt 5:1 (vertfall i utorrent og lave hastigheter som max 1kb's up)

7729659[/snapback]

 

Selv om ADSL er full duplex, betyr ikke det at du kan laste ned max og laste opp max samtidig.

 

Når du laster ned med linjen din, kreves det samtidig at maskinen din sender diverse svar og andre pakker tilbake. Detaljene hvorfor det er sånn får noen andre ta. Hvis du da allerede laster opp maks, og så prøver å laste ned, så vil dine nedlastinger bli begrenset fordi du ikke har nok upload til å "svare" på nedlastingene dine.

 

Vet å bruke et program som leser nøyaktig inn/ut av nettverkskortet ditt vil du oppdage dette. Når jeg laster ned med ca 1.8MB/s, har jeg samtidig en motsatt datastrøm på ca 45kB/s. Si at jeg har en linje med 100kB/s opp, og jeg da bruker 80kB/s av uploaden, da er det bare 20kB/s igjen til mine nedlastinger, som igjen fører til at nedlastingshastigheten strupes.

 

Nå er ikke dataene her nøyaktige, men det spiller ingen rolle - poenget er ganske klart: Nærmer du deg maks ut, strupes nedlasting.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...