Gå til innhold

Hva brukere dere lønningen/studielånet på?

Christian86

Anbefalte innlegg

Etter så alt for mange historier om hvordan folk sliter med økonomien, så lurte jeg på hvordan folks pengevaner er?

Hva bruker dere mesteparten av pengene på?

Alkohol,brus,annet,røyk? eventuelt hva bruker dere mest på?

Og så til sist; hvor mye av lønnen sparer dere, eventuelt, greier dere å holde den sparingen? hva skjer med "overskudd" (altså der du får mer penger enn forventet)?

håper flest mulig kan spare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv husleie, mat, bleier, billån, bensin, skolebøker, månedlig BSU-sparing, tannlege, internett, telefon. Har sjeldent noe til overs. Studielånet strekker ikke til, så 2 deltidsjobber må til.

7729022[/snapback]

Billån, bensin og BSU-sparing må da være luksus når man lever på studielån, og unger må være dårlig planlegging i den sammenhengen?

Jeg bruker hoveddelen av min lønn på boliglån, studielån, treningssenter, telefon og vedlikehold bil.

Det som blir igjen brukes på bøker, klær, mat og uteliv.

Hvor mye jeg bruker på alkohol varierer veldig, men det er uansett altfor mye..

Lenke til kommentar

Dårlig planlegging og dårlig planlegging. Jeg vil ikke være over 30 når jeg får barn for første gang, synes det er ganske latterlig med gamle småbarnsforeldre.

Hvorfor skulle det være så dårlig planlegging? 300 på bleier i måneden er da ingenting, og maten er fortsatt gratis.

Bil må jeg ha, da vi bor i bodø og bussene her er mildt sagt elendige. Bsu-sparing er kun en bonus senere, derfor jobber jeg noen timer ekstra får å få råd til det. Prisen jeg må betale for slik "luksus" er mindre fritid.

Lenke til kommentar

Har et rimelig fast budsjett. Studielånet er vel på 6100 i måneden om jeg ikke husker feil. Fordeles ihvertfall sånn:

3450,- husleie

1800,- mat

3-500,- sprit

resterende 3-500 til det som måtte være nødvendig. De ender vel strengt tatt stort sett opp med å gå til øl og diverse unyttig rask.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Etter så alt for mange historier om hvordan folk sliter med økonomien, så lurte jeg på hvordan folks pengevaner er?

Hva bruker dere mesteparten av pengene på?

Alkohol,brus,annet,røyk? eventuelt hva bruker dere mest på?

Og så til sist; hvor mye av lønnen sparer dere, eventuelt, greier dere å holde den sparingen? hva skjer med "overskudd" (altså der du får mer penger enn forventet)?

håper flest mulig kan spare :)

7728694[/snapback]

Bruker mesteparten av pengene på øl. :yes: Sparer litt. "Overskudd" har jeg ikke vært borti :hmm:

Lenke til kommentar

hos meg går faktisk pengene slik:

500 til brukskonto som ble fylt opp til 10 000 i januar

500 til bsu

2000 til sparing

overskudd til ekstra sparing.

Normalt forbruk per måned er ca 2500 kr mer eller mindre, men denne måneden går nok i pluss med 300 kr eller noe :p

(overskuddet er forsåvidt på nesten 9000-10 000 kr i forhold til budsjett)

Lenke til kommentar

2500 til husleie

2000 til mat (alt av mat og drikke.)

500 til oslos sporveier(som suger uendelig mye)

150 til nsb, drar hjem en gang eller to i måneden

100-200 kr til unibet, spiller litt poker nå og da.

resten ~800 til fritt bruk. (noe musikk og dvd)

Alkohol drikker jeg ikke ofte, og har i så fall stående 4-5 flasker vin, noe øl og litt sprit hvis det skulle dukke opp noe.

edit: Jeg blir meget imponert hvis noen har flyttet hjemmefra og som lever på studielån, faktisk klarer å spare penger.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Husleie: 4000,-

Mat: 1500-2000,-

Parabol: 300,-

Bilforsikring: 500,-

Er så heldig at jobben dekker mobil/internett og siden jeg jobber turnus er mat dekt av firmet 2/3 av måneden. Strøm er inkludert i husleien. Går som regel 2-3000,- til uforutsette ting (alkohol, snus, kino, osv). Resterende går til å betale billån.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

skal vi se...

Budsjette har følgende:

6000kr inntekt

3200kr stipend

3000kr for leie

1000kr fir strøm, sånn ca vær mnd

250kr mobilregningen

2000kr til mat

300kr lunsj

1000kr som jeg sparer

resten går til klær, hjemmreiser, fest og morro :p (skjeldent det siste)

Skulle kanskje investert i busskort... er så jævli langt å gå til jobb og butikk... ikke mange som gidder å gå en vei som tar 40min O.o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...