Gå til innhold

Trodde jeg hadde plass til 2 disker...stemmer ikke


myhken

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en ny Toshiba Satellite P100-208 som jeg fikk i dag.

 

En av grunnen til jeg valgte denne var fordi Netshop skriver at den har to disker: Harddisk

kapasitet : 200GB (2*100)

godkjenning : S.M.A.R.T.

Tilkobling: S-ATA

 

Dette var ganske logisk, da jeg har lest flere tråder her på forumet nå nylig som skriver at det ikke finnes 200 GB 2,5" disker til bærbare.

 

Men her tar både Netshop og forum brukerene feil, for i min bærbare står det en Fujitsu MHV2200BT 200 GB SATA disk.

 

Og når jeg søkte på nummeret på Google så finner jeg denne infoen som er datert 27.mars 2006

 

Der står det at 200 GB disker vil bli levert i 3 kvartal 2006. Så slik det ser ut nå har jeg kjøpt en pc jeg trodde hadde to disker, men som bare har en.

 

Er dette grunn nok til å heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje du faktisk har 2 stk harddisker som står i raid.

7730216[/snapback]

 

Takker for forslaget, men hvis du leser over så sjekket jeg modell nummeret på harddisken (som jeg fant i BIOS) og fant ut at dette er en 200 GB disk.

 

Delavar: Finner ikke ut hvor disken sitter bak på denne pcen. Får heller sende dem en mail å høre.

Det var en vesentig del av valget, det at maskinen kunne ta to disker. 200 GB er i minste laget.

Lenke til kommentar

Trådstarters søk på google ga også følgende (http://www.tomshardware.com/2006/10/12/fujitsus_mhv2200bt/):

Some manufacturers like Seagate have turned to perpendicular magnetic recording (PMR) to get more out of the limited area of magnetic platters in 2.5" drives. Others like Fujitsu, who haven't jumped over to the new PMR method, have instead opted to increase the number of platters. Since more than two platters are not possible in the standard height of the conventional 2.5" drive, Fujitsu has had to increase the height of their drive to 0.49" (12.5 mm) to accommodate a third platter. Impressively, It has managed to squeeze a whopping 67 GB per platter for a total of 200 GB on a 2.5'" drive.

Med andre ord teknologi. Også andre leverandører i Norge oppgir 200Gb disk (entall), så også Netshop:

Harddisk

kapasitet : 200GB (2*100)

 

Edit: Glemte nesten hovedspørsmålet ditt. Ingen grunn til å heve kjøpet. Du har fått en god 200Gb harddisk som angitt. Skal du ha enda en harddisk i systemet må du sjekke om maskinen har multibay-port.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...