Mbala Skrevet 15. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2007 Hvordan kan man finne ut hvilket karaktersett databasen bruker, og hvordan kan man eventuelt skifte til et annet. Jeg prøver å få lagret UTF-8 data, men noen tegn blir byttet ut med andre, noe som tyder på feil karaktersett. Lenke til kommentar
Blyantspisser Skrevet 15. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2007 Hvis du har tilgang til PhpMyAdmin, så skal det vel gå an å endre karaktersettet der. Jeg får i alle fall opp en boks-sak hvor jeg kan velge mellom mange forskjellige, på forsiden av min PhpMyAdmin. Jeg vet ikke om noen annen måte dessverre. Lenke til kommentar
Mbala Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2007 Har desverre ikke tilgang til phpMyAdmin, men takk for svaret Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 15. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Skjer dette når du ser i tabellene via f.eks mysqlfront, eller når du skriver ut til skjerm via en nettleser/f.eks php script? Hvis det er sistnevnte, har du prøvd i nettleseren å "tvinge frem" korrekt tegnsett/velge tegnsett selv? Lagt inn <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"/> i head taggen? Evt sjekk i my.ini under: # The default character set that will be used when a new schema or table is # created and no character set is defined default-character-set=latin1 Endret 15. januar 2007 av schmelck Lenke til kommentar
Mbala Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Takk for svar schmelck. Kjører forresten mySQL på en linux-boks. Tegnene er feil både på nettsiden som leser fra databasen, og når jeg gjør et manuelt oppslag fra shell. Har allerede satt websida til utf8 på den måten du beskriver. Har også lagt til collation_server=utf8_unicode_ci character_set_server=utf8 under [mysqld] i my.cnf. Etter restart av mysql er nå utf8 satt som default, men allikevel blir det ikke rett.. Endret 15. januar 2007 av Mbala Lenke til kommentar
tZar Skrevet 6. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2007 ALTER TABLE mytablename DEFAULT CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_general_ci Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå