Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WRT54GS v5.1 QoS konfigurering

Anbefalte innlegg

Har en Linksys WRT54GS v5.1 (den med latterlige lite flashminne som ødelegger alle muligheter for 3.parts firmware..)

Nettverket består av min stasjonære koblet med kabel i router, samt naboen med sine to pc'er via trådløst.

Begge to kjører tidvis torrent og da henger det meste. Ønsker å gi torrent minimal prioritet over routeren og da er vel QoS løsningen.

Linksys-routeren har imidlertid alt annet enn intuitivt grensesnitt og en heller elendig manual (fulgte faktisk ikke med noe hverken i papir eller på cd) så jeg kommer desverre til kort. Eneste størren jeg finner er de små kommentarene på høyremargen.

Som indikert på bildet under kjører jeg uTorrent på port 50001

095705.jpg

Større utgave av bildet finner du ->her<-

Er det riktig tenkt det jeg har gjort så langt og fungerer dette også via WAN hvis jeg aktiverer WMM? Jeg må vel i så fall finne ut hvilken port naboen kjører sin uTorrent på.

Hvis jeg setter min og naboens MAC-adresser opp i devices så prioritere jeg vel kun maskin og ikke applikasjon, tilsvarende hvis jeg prioritere på ethernet-port.

Kan jeg også priotere typisk 'surfe' trafikk på samme måte? I så fall, hvilke port skal prioriteres for å kjøre Opera?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...