Gaston Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hei, jeg har "lest" Naiv. Super og Doppler. Med "lest" mener jeg at jeg har lest sammendragene på nettet (jeg hater å lese når jeg ikke har lyst til å lese). Det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg skal fremføre dette. Min problemstilling er "Hvilke forskjeller/likheter er det mellom hovedpersonene i bøkene?". Hvordan skal jeg gå frem? Jeg tenkte jeg kunne "lese" opp sammendragene, bare gjøre det muntlig (det som står på nettet), men dette er ikke så lett som det kanskje høres ut som.. Takk for hjelp! Gaston Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Det jeg gjorde på min var vel: - powerpoint presentasjon - droppet manus og hadde mer eller mindre alt i hodet og resultatet var at læreren sa "dette var den beste fremføringen" til meg etterpå men serriøst, det verste som finnes er elever som skal bruke manus, lese fra det som om de er store høytalere. De får sjelden topp score fordi de ikke er selvstendige. moralpreken; syns du kan bedre enn å lese en annen sitt verk. I det minste kan du prøve å gjøre det litt ditt. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Er enig med deg der! Jeg pleier veeeldig sjeldent å bruke manus. Har snakket med læreren ang. andres verk og hun sa at det måtte jeg bare gjøre så lenge jeg gjorde noe som var mitt. Det vil jeg gjøre også.. Hva hadde du på Powerpoint presentasjonen? Hvilken rekkefølge begynte du med? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Er enig med deg der! Jeg pleier veeeldig sjeldent å bruke manus. Har snakket med læreren ang. andres verk og hun sa at det måtte jeg bare gjøre så lenge jeg gjorde noe som var mitt. Det vil jeg gjøre også.. Hva hadde du på Powerpoint presentasjonen? Hvilken rekkefølge begynte du med? 7728580[/snapback] se vedlagt fil S_remne_for_Christian_S.ppt Lenke til kommentar
H80 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hei trådstarter! Jeg må bare si at det er helt utrolig latterlig ikke å ha lest de bøkene du nevner, når du har valgt Loe som særemne. Bøkene er korte, lettleste og gode. Hvis du har normale evner, leser du gjennom alle bøkene i løpet av en helg. Min anbefaling er å lese bøkene, og så gjøre deg opp dine egne tanker om hovedpersonene. Hvis du ikke "gidder å lese når du ikke har lyst til å lese" håper jeg læreren har vett nok til å stryke deg på særemnet ditt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hei trådstarter!Jeg må bare si at det er helt utrolig latterlig ikke å ha lest de bøkene du nevner, når du har valgt Loe som særemne. Bøkene er korte, lettleste og gode. Hvis du har normale evner, leser du gjennom alle bøkene i løpet av en helg. Min anbefaling er å lese bøkene, og så gjøre deg opp dine egne tanker om hovedpersonene. Hvis du ikke "gidder å lese når du ikke har lyst til å lese" håper jeg læreren har vett nok til å stryke deg på særemnet ditt. 7728627[/snapback] hehe, jeg hadde faktisk lest bøkene mine, men ikke akkurat i den perioden vi skulle. Alle sammen var lest tidligere, men av en eller annen grunn så sliter jeg med hukommelse når det gjelder matte, men ikke her Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Hei trådstarter!Jeg må bare si at det er helt utrolig latterlig ikke å ha lest de bøkene du nevner, når du har valgt Loe som særemne. Bøkene er korte, lettleste og gode. Hvis du har normale evner, leser du gjennom alle bøkene i løpet av en helg. Min anbefaling er å lese bøkene, og så gjøre deg opp dine egne tanker om hovedpersonene. Hvis du ikke "gidder å lese når du ikke har lyst til å lese" håper jeg læreren har vett nok til å stryke deg på særemnet ditt. 7728627[/snapback] Er delvis enig i det du sier. Jeg får en ganske klar 5'er i norsk, men særemne er noe av det mest unødvendige jeg vet om. Jeg leser sjeldent bøker om det ikke interesser meg da. Jeg har ikke lest disse bøkene pga. jeg vet det ligger sammendrag av bøkene på nettet som er veldig lange. Disse har jeg lest og jeg kommer til å bruke de som utgangspunkt. Når du sier man kunne lest de to bøkene i løpet av en helg med normale evner har jeg ikke normale evner. Jeg leste de 40 første sidene rett før jeg la meg en dag for noen uker siden, men jeg fant boka bra (Doppler), men ikke verdt å lese mer av (desverre?). Skal nok oppdatere dere på hvordan det går Fremføringen er nok engang i neste uke (mandag?). Gaston Lenke til kommentar
H80 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Det var jo synd at du valgte disse bøkene som særemne dersom du ikke liker å lese dem. Når jeg finner bøker jeg liker, har jeg problemer med å legge dem fra meg, og leser gjerne 300-500 sider per dag hvis jeg ikke har noe annet fore. I prinsippet er det godt mulig å lese f.eks Naiv.super, L, Fakta om Finland, Doppler og Volvo Lastvagnar på en helg hvis man går inn for det (8 + 15 + 17 timer). Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Jeg syntes det er ufatetlig trist at du velger Loe som særemne, uten å ha lest de mest kjente bøkene hans. Å ikke ha interesse for noe, det burde du ha tenkt på før du valgte det som særemne. Et sammendrag kan ikke skildre hvordan Loe skriver, det må du kunne forklare selv. En lærer vil raskt skjønne at du ikke har lest det. For å si det sånn: Det er ikke noe pluss på karakteren din. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Jeg har insett at det var et dårlig valg, men gjort er gjort... Jeg kommer nok til å greie meg. Etter å ha lest de 40 første sidene av Doppler og lest det meste som står på nettet har jeg fått et ganske klart inntrykk av hvordan han skriver. Han skriver minimalistisk først og fremst. Resten er analysering av tekstene (noe jeg har klart) samt svar på problemstillingen som jeg lett kan finne ut av utifra analyseringen.. Dette går som smurt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå