Gå til innhold

10x13-15 cm? Hvordan får jeg 10x15?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestilt fremkalling av bilder på nettet. Står at bilde er 10x13-15?

Sente mail om det var 10x13 eller 10x15.

"De fleste digitalkameraer tar bilder i VGA standard med forholdet 1:1,33 (3:4). I systemet finnes flere papirstørrelser som er ment for bildefiler med størrelsesforholdet 1:1,33 (3:4). Hvis man har en kamera som tar störrelsen 10x13 så er det den papirstörrelsen som vi kopierer på, hvis man har en kamera som tar bildene i 10x15, så får du den bildestörrelsen."

Men, hva er det på mitt kamera? Jeg bruker Canon Ixus 60, Tar bilde i 1600 x 1200.

"1600/1200 blir 1,33 og da er det i propersjon 1:1,33 og da får du 10x13 papirbilder"

Fikk jeg isvar da? men.. spørsmålet mitt er da?

Kan kameraet mitt ta 10x15 bilder?

Håper på raskt svar! :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan anbefale bildebehandlingsprogrammet PureImage fra Mediachance, som bare koster $35. Det beskjærer elegant bildet i det formatet og utsnittet du ønsker - 3:2 (10x15) eller 4:3 (10x13) og flere til, samt at du kan justere gamma, fargetemperatur og mye annet. Selv om jeg har både nyeste Adobe Photoshop og Paint Shop Pro, bruker jeg som oftest PureImage til ordinær bildebehandling, nettopp fordi det er så kjapt og enkelt å bruke.

http://www.mediachance.com/pureimage/index.html

Lenke til kommentar
Jeg kan anbefale  bildebehandlingsprogrammet PureImage fra Mediachance, som bare koster $35. Det beskjærer elegant bildet i det formatet og utsnittet du ønsker - 3:2 (10x15) eller 4:3 (10x13) og flere til, samt at du kan justere gamma, fargetemperatur og mye annet. Selv om jeg har både nyeste Adobe Photoshop og Paint Shop Pro, bruker jeg som oftest PureImage til ordinær bildebehandling, nettopp fordi det er så kjapt og enkelt å bruke.

http://www.mediachance.com/pureimage/index.html

7729089[/snapback]

...og jeg kan anbefale picasa2 fra google. Det har et fantastisk grensesnitt (som google earth hvis du har sett det) og kan gjøre alt over og mere til. Det er også gratis! Prøv det. Jeg har Adobe Elements 3 og 4, ACDC 6, Paint Shop Pro 8 og Adobe CS2. Allikevel bruker jeg stort sett bare picasa2 som viewer og til enkle ting som feks beskjæring av bilder (stort sett til 10x15).

Nå begynner vel denne tråden å utvikle seg til en annen kategori enn digitalkamera...

Lenke til kommentar

Har du sjekket om kameraet har valg for å veksle mellom 4:3 format og 3:2 format, da? Det er ikke så uvanlig på dagens kamera. De to størrelsene har nemlig hver sin fordel:

Bilder i 4:3 format passer til normale (ikke bredformat) dataskjermer, da kan man se dem uten kanter.

Bilder i 3:2 format passer ikke på skjermen, men går til gjengjeld opp i papirstandarden i stedet. Så det går også litt på bruken av bildene.

Selv ser jeg f.eks. hovedsakelig mine bilder på skjerm, men sender noen til utskrift av og til. Da tar jeg heller jobben med beskjæring for disse.

Lenke til kommentar
Enhver seriøs fotoforretning vil kunne lage bildene dine i 10x15cm uansett hvordan disse er lagret på kamera, maskinen kutter da automatisk topp og bunn av bildet for å tilpasse det til 10x15cm.

7730664[/snapback]

Slik jeg ser det er det at maskinen kutter selv i topp og bunn, med uant resultat, et problem som løses ved selv å beskjære for å få det utsnittet du vil ha. Feks 10 x 15. Etter å ha tatt bilder av kirker uten spir og barn uten topplokk er det iallefall min erfaring.

Lenke til kommentar

Enig. Med høyst forskjellige motiv er det noe risikosport å satse på automatikk.

Det er heller ikke særlig vanskelig, med en kalkulator i nærheten (faktisk innebygget i Windows..) er det bare å regne ut ny størrelse. Bruker man i tillegg f.eks. PaintShop Pro, har den en funksjon som heter Canvas Size. Der setter man inn ønsket ny størrelse, og kan da enkelt justere hvilken side som skal kuttes hvor mye. Sikkert andre program som gjør noe tilsvarende.

Eks.: Mine bilder på mitt 8 MP kamera har størrelsen 3264 x 2448. Skal de tilpasses 10 x 15 beholdes altså langsiden på 3264. Da blir kortsiden 3264 : 15 (langsiden) x 10 (kortsiden) = 2176. Ny størrelse blir altså 3264 x 2176 i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Da kan jeg legge til at picasa2 har en funksjon som heter "beskjæring til 10 x 15 cm". Da drar du ganske enkelt ut et vindu horisontalt eller vertikalt og det som er innenfor vinduet når du slipper blir slik bildet ser ut ferdig fremkalt i 10x15. Drar du ut vinduet over hele unntatt feks litt i topp eller bunn blir det 10x15 med det utsnittet. Drar du ut vinduet over et bittelite område blir det området forstørret og klargjort for fremkalling i 10x15. Det har også andre forhåndsinnstilte utsnittsstørrelser.

Ting skal være enkelt og greit for meg som ikke har videomikling og fotoplundring som fritidsgeskjeftigelse men som bare ønsker å ta greie bilder og filme litt i ny og ne for etterslektens forlystelse.

Lenke til kommentar
Enig. Med høyst forskjellige motiv er det noe risikosport å satse på automatikk.

Det er heller ikke særlig vanskelig, med en kalkulator i nærheten (faktisk innebygget i Windows..) er det bare å regne ut ny størrelse. Bruker man i tillegg f.eks. PaintShop Pro, har den en funksjon som heter Canvas Size. Der setter man inn ønsket ny størrelse, og kan da enkelt justere hvilken side som skal kuttes hvor mye. Sikkert andre program som gjør noe tilsvarende.

Heter "crop" i Photoshop, for de som har det. Finnes på verktøylinjen, og ser ut som en firkant med for lange kanter :)

Du skriver da ønsket sideforhold i en ny linje øverst på skjermen, også kan du dra en firkant og flytte den slik du ønsker. Dobbeltklikk så i firkanten, og bildet blir i riktig sideforhold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg bruker Microsoft Photo Editor som følger med Office 2003. Dette programmet lar deg enkelt croppe bilder i et gitt format, du angir formatet (for eks 10x15) i menyen til høyre, og når du drar i hjørner/sider av rammen som markerer området, blir bildet croppet til riktig format automatisk. (Office XP/2002 har ikke dette progammet.)

Det finnes sikkert mange programmer som gjør dette, men Office 2003 har de fleste på sin PC, så man slipper å laste ned og installere, samt lære seg nye programmer.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...