trygveaa Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Jeg skal kjøpe ny PC og lurer på hvor kraftig PSU jeg bør ha. Jeg har tenkt til å kjøpe MIST 500w og lurer på om det er nok og om noen har noen andre forslag til PSU. Jeg har lyst på en stille PSU og har hørt at MIST 500w er veldig stille. Her er oppsettet mitt i prisguiden. Det er ikke helt ferdig, mangler f.eks. harddisker, men jeg skal ha to SATA harddisker og kanskje sette inn flere senere. Her er oppsettet: - Asus P5W DH Deluxe - Intel Core 2 Duo E6600 - Corsair DHX XMS2-6400 Dominator 2 GB (2x1 GB) - XFX GeForce 8800 GTS - To SATA harddisker - To DVD-RW drever Går dette fint på en MIST 500W? Hvor mye kan jeg oppgradere før denne strømforsyningen blir for svak? edit: Jeg har antageligvis tenkt til å overklokke CPU, men vet ikke hvor mye. Tror ikke jeg skal overklokke noe annet. Holder PSUen til dette også? Endret 15. januar 2007 av trygveaa Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Tror det skal holde fint. Men kan bli litt lite hvis du har tenkt til å overklokke mye og kjøre SLI seinere. Siden du ikke har SLI hovedkort i oppsettet tror jeg ikke det skal bli noe problem, da du sikkert ikke skal kjøpe nytt HK for å kjøre SLI. Ellers så opsettet ditt helt greit ut. Hvis du skal kjøpe alt på en plass kunne jo en Hiper 580W være et alternativ, hvis alt skal kjøpes på komplett. Og evt et Cooler master Centurion 534, da det har mange finurlige løsninger, og har mye finere pris enn det LIan Li kabinettet du har valgt. Samt at det ser bra ut. Hvis du har tenkt til å overklokke minnet tror jeg du heller bør velge disse minnebrikkene: https://prisguiden.no/product.php?productId=58144 Disser klokker nok lengre enn Dominator brikkene du har satt opp. Selv har jeg kjørt dem på 1133Mhz på 5.5.5.15, og 1066Mhz på 4.4.4.15. Håper dette var til hjelp. Endret 15. januar 2007 av exin89 Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Takk for kommentar. Glemte å si noe om overklokking. Jeg skal antageligvis klokke CPU noe etter hvert, men er usikker på hvor mye. Tror ikke jeg skal overklokke noe annet, men det kan være. Er den fremdeles kraftig nok? Jeg tror ikke jeg kjøper de minnebrikkene, siden jeg antageligvis ikke skal overklokke minnet, og de kjører på lavere frekvens standard. Jeg kjøper nok Lian Li kabinettet. Jeg liker det godt, og det du linket til veier dobbelt så mye. Det følger også med 3 MIST vifter som jeg har hørt at er bra til Lian Li kabinettet, så jeg synes det gjør opp litt for prisen. Jeg har tenkt til å kjøpe fra komplett og netshop, men kan kjøpe fra andre butikker også. Er Hiper 580w stille? Er den av bra kvalitet? Hvordan er den i forhold til MIST 500w? Jeg har hørt at kvaliteten har mye å si og at man trenger mer watt på en PSU med ikke så god kvalitet enn på en PSU med god kvalitet. Men både Hiper og MIST er vel bra kvalitet? Jeg har vurdert MIST 600w, men etter det jeg har lest av erfaringer så har 500w bare fått gode tilbakemeldinger om at den er stille, mens 600w har hatt veldig varierte tilbakemeldinger med noen som sier at den er stille og noen som sier at den bråker. På kabinettet jeg har sett på (Lian Li PC7BSCANDv3) så er det netting på toppen til PSU vifte. Har både MIST og Hiper vifte som kan plasseres mot den nettingen? Endret 15. januar 2007 av trygveaa Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Tror det lian li kabinettet er fint. Det følger forresten med 2 stillegående Cooler master vifter i cooler master kabinettet, og det er utrolig fin løsning til HDD festing, og at den er festa på tvers så du slipper konflikt mellom HDD og skjermkort. Hvis du skal overklokke er nok mist PSU'n god nok. Den Hiper 580W (non-R) sender ikke lufta direkte ut, så enten må man montere en 80mm vifte selv, eller bare tette de perforerte sidene med teip elns. Det er litt teit syntes jeg. Selv satte jeg en 80mm vifte på utsida til å gjøre jobben, ser teit ut men funker bra. Type-R har 80mm vifte montert inni der jeg monterte på utsiden av min, foreløpig. Minnet jeg linka til er utrolig bra hvis du skal overklokke det litt, men hvis du ikke skal overklokke bør du gå for 800Mhz 4.4.4.12 elns. Tror du bør gå får et ASUS P5B Deluxe eller P5B-E istedenfor DH Deluxe, iogmed at P965 er et bedre brikkesett enn 975X, spesielt under overklokking. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 OK Jeg tviler på at P965 er et bedre brikkesett enn 975X. Etter det jeg har lest er 975X det best, og P965 en versjon til billigere hovedkort. Skjønte ikke helt hva du mente med at den ikke sender lufta direkte ut, men den jeg har sett på er type R så da kommer vifta mot nettingen på toppen? Vet du om vifta på MISTen kommer mot toppen? Tror nok jeg går for MISTen hvis det går bra, noe det høres ut som. Jeg har hørt nesten bare positivt om MIST 500w, mens MIST 600w og Hiper 580w har jeg hørt både gode og dårlige kommentarer om. Noen sier at de er stille mens noen sier at de ikke er stille og lager en høyfrekvent lyd. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Min Hiper 580W er ihvertfall stille. Mist 500W og 600W er kjempebra, 500W bør holde til ditt oppsett. P965 er mye bedre til overklokking o.l. Men til en E6600 på luft tenker jeg ikke det 975X hk'et stopper deg. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 OK, jeg går for 975X ettersom jeg antageligvis ikke skal overklokke så mye, men tror jeg skal overklokke litt. Da blir det nok MIST, men hvor mye effekt tror du jeg har "til overs"? Hvor mye kan jeg oppgradere eller overklokke før det blir for lite? Siden MIST 600w bare koster 100 kr mer kan jeg like så godt kjøpe den, men jeg er litt redd for at den bråker mer. Lenke til kommentar
sourin Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Husk å sjekke at du får plass til 8800 GTS i det kabinettet Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Tror ikke 600W'ern bråker noe mere. Det er ihvertfall plass til 8800GTS i CM Centurion 534. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg har en venn som har kjøpt samme kabinett og grafikkort, så når han har satt den sammen kan jeg spørre han om det var plass. Jeg har sett bilde av det i et nesten likt kabinett og det var plass, men ikke god plass. Tror jeg kjøper MIST 600w, så kan jeg heller sende den tilbake hvis den bråker for mye. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Ja det høres bra ut. Blir nok et bra oppsett ser du. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Så nå at det ble litt dyrere fordi 600w til 100 kr mer enn 500w var uten kabler, men det koster jo ikke så veldig mye å kjøpe kabler ved siden av. Både microplex og netshop har noen kabler som de sier at passer til standard PC og noen som passer til high-end PC. Hva er forskjellen på disse? Tusen takk for all hjelp. Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Både microplex og netshop har noen kabler som de sier at passer til standard PC og noen som passer til high-end PC. Hva er forskjellen på disse? Tusen takk for all hjelp. 7731503[/snapback] High-end settet (500W) har en ekstra s-ata kabel samt to kontakter på PCI-e (skjermkort) kabel. Klikk High-end og Standard for å sammenligne. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Eplekongen Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Så nå at det ble litt dyrere fordi 600w til 100 kr mer enn 500w var uten kabler, men det koster jo ikke så veldig mye å kjøpe kabler ved siden av. Både microplex og netshop har noen kabler som de sier at passer til standard PC og noen som passer til high-end PC. Hva er forskjellen på disse? Tusen takk for all hjelp. 7731503[/snapback] Du kjem til å angre på valget av Mist 600w. Den bråker noko sinnsjukt! Eg hadde den før, og har akkurat bytta til ein Enermax Liberty 620w. Det er stor forskjell! Min oppfatning av Mist er at det er ufattelig oppskrytt! Microplex gjer sitt beste for å skryte disse PSU'ane opp i skyene, mens dei egentlig er ganske medioker. Kjøp eit anna merke, til dømes Enermax, Fortron Source, Seasonic etc.. Men ikkje Mist! Lenke til kommentar
xersess Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 kraftig nokk trur eg, men du burde kjøpe meir watt når du først er i gang... foreks: fortune 700W Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Det ble vanskelig dette her. Tror jeg går får MIST 500w siden det virker som at det er nok, og siden "alle" sier at den er stille, mens mange sier at 600w bråker. Jeg bare lurte på litt med ampere på DC ut. Jeg så på den Hiper 580w at den hadde lavere ampere på en av +12V og på +5V, mens den hadde litt høyere +3,3V og lik på den andre +12V. Hva har dette å si? Hiper 580w: DC Power Output: +3.3V: 32A +5V: 36A +12V1: 20A +12V2: 18A -12V: 0.8A +5VSB: 2.5A MIST 500w: DC ut - Maks. strøm +3.3V : 30 A +5V : 45 A +12V(1) : 20 A +12V(2) : 20 A +12V(3) : 0 A +12V(4) : 0 A -5V : 0 A -12V : 1 A +5Vsb : 2,5 A Endret 16. januar 2007 av trygveaa Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Har nok ikke mye å si, men jeg har vertdfall god erfaring med MIST, og du vil ikke få problemer med å drive det systemet der på en slik psu. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Det er nokså vigtigt med flest ampere på +12v rail'en per idag. Jeg har både Mist 500- og 600w og disse er akkurat like støysvake i mine ører. PS. Min PC#0 i profil er nesten samme oppsett som trådstarters - dog med 600w MIst og annet minne (OCZ). Kimmer Endret 16. januar 2007 av Kimmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå