Gå til innhold

Hvorfor blir evolusjonsteorien forsøkt undergravd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe. Morsomt at du retter posten din mot meg! (hvis jeg ikke misforstår?)

Vi er egentlig enige. Jeg svarte mest på spørsmålet om hva begrunnelsen var, jeg er på ingen måte noen proponent for dennes sannhet. Til det vet jeg altfor lite om emnet.

Jeg er også enig i at det er lite grunn til å tro at vi er alene i verdensrommet; til det er sannsynligheten for liten, og naturlig seleksjon for sterk.

8007062[/snapback]

Neida, du har ikke misforstått. Jeg svarte bare på posten din jeg:) Det var på ingen måte ment som noe angrep, men det virket på meg som om du forfektet at det ikke fantes annet liv enn det vi kjenner, men det er mulig at jeg har misforstått deg. Uansett så er det flere her som er innmari påståelige, så de har vel heller ikke vondt av å se at det finnes andre måter å se ting på, så primært så var ikke posten direkte rettet mot deg, men som en del av debatten, men rettet mot deg i den forstand at jeg svarte på innlegget ditt siden poengene mine kom godt frem i stitatet ditt.

Lenke til kommentar

Faith heads holder med nebb og klør med intelligent design fordi de føler seg fortapt. Dette er en "psykologisk velsignelser" om menningen med livet. Akkurat som jeg skal lyve til dem at et bedre liv kommer, men den kommer kun nå du er død.

Hvis du har et vansker med å akseptere at, etter døden er du ingenting, vil du alltid være religiøst.

Sånn er det bare.

Som en struts stikker hodet ned i sanden og fornekte virkeligheten.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Faith heads holder med nebb og klør med intelligent design fordi de føler seg fortapt. Dette er en "psykologisk velsignelser" om menningen med livet. Akkurat som jeg skal lyve til dem at et bedre liv kommer, men den kommer kun nå du er død.

Hvis du har et vansker med å akseptere at, etter døden er du ingenting, vil du alltid være religiøst.

Sånn er det bare.

8012135[/snapback]

Hva vet du om virkeligheten vaio?

Lenke til kommentar

Sånn er det bare.

8012135[/snapback]

8016051[/snapback]

Virkeligheten er hva som er rundt oss, ikke hva som vi vil forestille oss.

F. eks. hvis jeg er syk går jeg til legen, ikke til kirken.

Gud/Jesus/hellige tullball vil ikke helbrede mine sykdommer, men medisin vil.

Det er virkeligheten, og så enkelt er det.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Sånn er det bare.

8012135[/snapback]

8016051[/snapback]

Virkeligheten er hva som er rundt oss, ikke hva som vi vil forestille oss.

F. eks. hvis jeg er syk går jeg til legen, ikke til kirken.

Gud/Jesus/hellige tullball vil ikke helbrede mine sykdommer, men medisin vil.

Det er virkeligheten, og så enkelt er det.

8016249[/snapback]

Så virkelighet er det vi har rundt oss? og det vi vet eksisterer?

Lenke til kommentar
Skal du være mer "tullete", kan du like godt å tror at virkeligheten er skapt av en Stor MATRIX datamaskin sin bruker oss mennesker som energikilde..

Aka filmen Matrix...

8016705[/snapback]

Og hvorfor er det helt tullete? Jeg skjønner godt at det kan virke helt fjernt, men ifølge vitenskapen så er alt vi ser hører, lukter, sanser etc bare data som hjernen vår har behandlet. Altså så er det vanskelig for ikke å si umulig å vite om noe som helst av det vi opplever faktisk har skjedd, eller om det har blitt, eller er blitt manipulert.

Lenke til kommentar
Skal du være mer "tullete", kan du like godt å tror at virkeligheten er skapt av en Stor MATRIX datamaskin sin bruker oss mennesker som energikilde..

Aka filmen Matrix...

8016705[/snapback]

Og hvorfor er det helt tullete? Jeg skjønner godt at det kan virke helt fjernt, men ifølge vitenskapen så er alt vi ser hører, lukter, sanser etc bare data som hjernen vår har behandlet. Altså så er det vanskelig for ikke å si umulig å vite om noe som helst av det vi opplever faktisk har skjedd, eller om det har blitt, eller er blitt manipulert.

8017163[/snapback]

Matrix, Da Vinci..... Straks det dukker opp en eller annen forskrudd film, så dukker det opp folk som tror det kan være et fnugg av sannhet i det også.

Lenke til kommentar

Med mindre du kan komme opp med et eksperiment som tyder på at vi lever i en simulering har det ingen hensikt å gå utifra at vi gjør det. At sansene våre ofte lurer oss har ikke noe med vår mulighet til å etterprøve teorier å gjøre. En ting er fortsatt blå selv om fargeblinde ikke nødvendigvis kan se det, og det kan måles ved å sjekke hvilken frekvens lyset den reflekterer har. Denne "vi vet egentlig ingenting"-misforståelsen som brukes for å forsvare religion er veldig lite hjelpsom. Vi vet faktisk ganske mye, og finner ut mer hele tiden.

Lenke til kommentar

Med mindre du kan komme opp med et eksperiment som tyder på at vi lever i en simulering har det ingen hensikt å gå utifra at vi gjør det. At sansene våre ofte lurer oss har ikke noe med vår mulighet til å etterprøve teorier å gjøre. En ting er fortsatt blå selv om fargeblinde ikke nødvendigvis kan se det, og det kan måles ved å sjekke hvilken frekvens lyset den reflekterer har. Denne "vi vet egentlig ingenting"-misforståelsen som brukes for å forsvare religion er veldig lite hjelpsom. Vi vet faktisk ganske mye, og finner ut mer hele tiden.

8018155[/snapback]

Det er ikke snakk om å gå ut ifra noe her. Det er snakk om å være åpen for at andre ting som kan virke fjerne er mulige. Har aldri argumentert at man skal gå ut ifra at alt dette er en simulasjon da dette er opp til det enkelte individ å avgjøre om de tror.

Om det har ingen hensikt eller ei er komplett irrelevant. Hva som er relevant er at folk sier at det er umulig. Og kaller folk for idioter fordi de tror det er mulig. Vi har jo ikke bevis på at det ikke er sant. Vi har heller ikke bevis på at det er sant, så hvordan noen kan virke skråsikre i sin sak, går ihvertfall over hodet på meg.

Lenke til kommentar

Aka filmen Matrix...

8016705[/snapback]

8017163[/snapback]

Matrix, Da Vinci..... Straks det dukker opp en eller annen forskrudd film, så dukker det opp folk som tror det kan være et fnugg av sannhet i det også.

8017222[/snapback]

Det som egentlig skjer, er at etter filmen har kommet har man kunnet si at de bare er inspirert av en tullete film, i stedet for som i fortiden avfeie deres tro med grunnlag i at "det ikke har noen vitenskapelig hensikt å tenke sann"

Lenke til kommentar
Om det har ingen hensikt eller ei er komplett irrelevant. Hva som er relevant er at folk sier at det er umulig. Og kaller folk for idioter fordi de tror det er mulig. Vi har jo ikke bevis på at det ikke er sant. Vi har heller ikke bevis på at det er sant, så hvordan noen kan virke skråsikre i sin sak, går ihvertfall over hodet på meg.

8018474[/snapback]

Det er ubevist og ubeviselig. Derfor må vi anta at det er usant. Det kan være sant, men det er intet som tyder på det. Bevisbyrden er på de som måtte hevde det, og de kan ikke bevise det.

Lenke til kommentar

8018474[/snapback]

Det er ubevist og ubeviselig. Derfor må vi anta at det er usant. Det kan være sant, men det er intet som tyder på det. Bevisbyrden er på de som måtte hevde det, og de kan ikke bevise det.

8018591[/snapback]

Sier ingenting imot det. Og sier heller ikke at det nødvendigvis er sant. Det jeg sikter til er at når folk sier at det er idioti å tro at noe slikt er mulig., så synest ihvertfall jeg at bevisbyrden ligger på dem. Å anta at det ikke er sant er en ting, men å virke helt sikker i sin sak er en litt anen ting synest nå jeg.

Lenke til kommentar

Kom over en interessant artikkel, og siden det er relevant til evolusjonsteorien så poster jeg en link til den her.

"Chimpanzees have been seen using spears to hunt bush babies, U.S. researchers said on Thursday in a study that demonstrates a whole new level of tool use and planning by our closest living relatives."

"It is similar to what we say about early hominids that lived maybe 6 million years ago and were basically the precursors to humans."

Link.

Endret av andir
Lenke til kommentar

Aka filmen Matrix...

8016705[/snapback]

8017163[/snapback]

Dette er filosofi, og handler om absolutt kunnskap. Descartes kom fram til at den eneste sikre kunnskap vi har er at vi(jeg) eksisterer, cogito ergo sum. For alt vi vet så blir hjernen vår manipulert av onde ånder osv. Men vitenskapsfilosofien har beveget seg videre siden 1700-tallet. Selvsagt er det mulig at det vi sanser bare er produkter av onde ånders påvirkning, eller vi kan være del av en matrix. Men om vi vil lære om den verden vi lever i så kan vi ikke ta hensyn til disse mulighetene til en hver tid, da kommer vi aldri videre.

Lenke til kommentar

Aka filmen Matrix...

8016705[/snapback]

8017163[/snapback]

8017222[/snapback]

Vi kan ikke bevise eller motbevise det. Vi kan ikke engang si noe om sannsynligheten for at vi lever i en simulasjon. Derfor må vi bare anta at vi ikke gjør det. Det er ikke så dumt, det er bare irrelevant.

8017350[/snapback]

Akkurat som religion.

Gud/Matrix, begge deler er historier om noe større utenfor som har skapt og styrer den virkelighet vi lever i. Begge deler er mulig, filosofisk sett, men det finnes ikke fnugg av bevis for noen av dem.

Matrix forkaster folk som tull, med rette, fordi vi vet at de som har skrevet historien ikke påberoper seg at den er sann. Men det er også eneste forsjellen på Matrix og andre religioner.

Lenke til kommentar

8017222[/snapback]

"Passion of the Christ" er den mest forskrudde filmen jeg har sett. Den var helt jævlig. Og jeg har hørt det er noen som tror den fremstiller en sannhet.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

8017222[/snapback]

"Passion of the Christ" er den mest forskrudde filmen jeg har sett. Den var helt jævlig. Og jeg har hørt det er noen som tror den fremstiller en sannhet.

8020240[/snapback]

Verre ting enn det du ser i filmen skjer stadig vekk, og har skjedd opp i gjennom hele menneskets historie. Så om du tror filmen var overdrevet, så tar du feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...