Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Portforward -> Fast IP

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har vært inne på siden www.portforward.com og letet etter informasjon om hvordan jeg skal åpne porter osv. slik at diverse applikasjoner fungerer bedre.

Jeg har adsl fra Telenor (6/1.5mb er det vel om jeg ikke tar helt feil), og dynamisk IP.

Problemet jeg får, er at når et program skal ha informasjon om hvilken IP (I dette tilfellet DC++) jeg har, og hvilke porter som er åpne "for" denne IP'en, vil det stadig endre seg siden jeg ikke har fast IP. Og Portforward.com kan ikke hjelpe meg, ettersom halvveis i guiden det kreves at jeg har fast IP, kommer jeg ikke videre. :hmm:

Adsl modemet jeg har heter Speedtouch 5406T2 (Standar Telenor router)

Jeg har prøvd å gå inn på routeren og åpne porter, men sliter litt, ettersom det er mer keitete enn noe av det jeg har vært borti før. :dontgetit:

Jeg trenger å gi programmet TCP og UDP nummer, som er "åpne".

Beklager om jeg fumler i beskrivelsen av problemet, men jeg håper noen skjønner hva jeg mener. :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan få fast adresse hos no-ip.info eller dyndns.

Mange routere støtter dyndns og no-ip.info har et program som oppdaterer din adresse.

Du legger da inn lollipop.noi-ip.info eller lollipop.dyndns.org? i DC++ og din IP vil være korrekt.

7727247[/snapback]

Takk så mye, jeg skal prøve dette og se hvordan det fungerer! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det som skjedde nå er at jeg fikk en DNS mot den eksterne IP'en jeg har for øyeblikket. Når den endrer seg, vil jo også den adressen jeg lagde bli ubrukelig, ettersom IP'en som er "registrert" opp mot den, ikke lenger eksisterer (eller er på denne maskinen)

...eller? :hmm:

Da kunne jeg vel bare endret eksterne IP i DC++ hver gang den forandres, men igjen er jo problemet at jeg ikke får åpnet TCP og UDP portene i routeren, ettersom det er knotete i forhold til andre jeg har konfigurert.

Forrige routeren jeg hadde gikk jeg bare inn og endret IP til den jeg hadde for øyeblikket, og satt opp portene mot den IP'en, også funket det fint.

Her med denne routeren kan jeg bare legge til diverse (spill og applikasjoner) mot et "navn" som finnes på nettverket. ;)

Endret av lollipop
Lenke til kommentar
Nei.

Du laster ned et lite program (eller konfigurerer i routeren din) til at ditt.dyn-dns.org-domene skal peke til den adressen du til enhver tid har :)

7727681[/snapback]

OK. Slik det er nå :

alfons.hopto.org er domenet til ip'en :88.91.221.220

Så, hvilket program kan gjøre dette? Den eneste "faste" ip'en jeg har er den interne, og den er 10.0.0.5

Takk for svar! :yes:

Endret av lollipop
Lenke til kommentar

http://portforward.com/english/routers/por...uch536/DC++.htm

Der fant jeg routeren jeg har (selv om versjonen ikke stemmer)

Uansett så har jeg gjort dette nå, satt opp et nytt program, som jeg kallte DCplus, til å bruke "Any" port (som forklart i guiden over på Portforward.com) og nummeret på porten er 50000

Men.. DC++ skal jo ha både TCP og UDP..hvorfor setter de ikke opp begge i den turtorialen?

Også fant jeg en annen diskusjon som går på det samme, med samme router

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=647171

Der fikk han det til å fungere til slutt, men jeg har enda samme problem, ser ikke ut som om det skjer noe, selv om jeg har satt det opp slik jeg skal :roll::cry:

Lenke til kommentar
Det stemmer at du skal forwarde porten både TCP og UDP.

Slå av softwarebrannmuren mens du tester slik at du ikke blir forvirret om den skulle sperre.  Sjekk om porten er åpen her: http://canyouseeme.org/

7728713[/snapback]

OK takk for svar. Den siden kunne ikke se at porten var åpen (Connection refused) Jeg har skrudd av brannmur i Windows (eneste jeg har) men alikavel ingen respons på den siden.

Har gått meg VELDIG lei på hele routeren og DC++ nå, så jeg prøver igjen litt senere eller i morgen hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...