Gå til innhold

Ultimate O.S til overklokking?

Anbefalte innlegg

Driver og leker litt med overklokking, og skal snart formatere. I den anleding spør jeg om noen av dere har noen formening om hvilken versjon av windows som egner seg best til overklokking, hva angår stabilitet? Har hittil benyttet operativsystemer som 95/98/me, og alle har til felles at de kjører DOS i bunn og grunn. Er det da et poeng å bytte til 2k pro eller xp? Gir det mer stabilitet og bedre resultater i f.eks 3Dmarks-01 sandra osv?

Foxey___________

-close, but no cigar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Win 2000 og XP har bedre ECC-rutiner (Error correction) for datastrømmen mellom cpu, minne og andre enheter enn Win9x-serien. Du får det derfor stabilt kanskje 1-2MHz ekstra på FSB'en i forhold til Win 9x.

NTFS er også sikrere enn FAT32 (retter opp enkelte bit-feil som blir skrevet eller lest fra diskene)

Pga den ekstra sikkerheten får kjernen i OS'et mer å gjøre og dermed vil resultatene i SiSoft falle ørlite. (Jeg gjetter på ca 1% lavere)

Mao. vinninga går opp i spinninga om du klarer å overklokke 1% mer med et OS som er 1% tregere.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 17:20, skrev Simen1:

Win 2000 og XP har bedre ECC-rutiner (Error correction) for datastrømmen mellom cpu, minne og andre enheter enn Win9x-serien. Du får det derfor stabilt kanskje 1-2MHz ekstra på FSB'en i forhold til Win 9x.

NTFS er også sikrere enn FAT32 (retter opp enkelte bit-feil som blir skrevet eller lest fra diskene)

Pga den ekstra sikkerheten får kjernen i OS'et mer å gjøre og dermed vil resultatene i SiSoft falle ørlite. (Jeg gjetter på ca 1% lavere)

Mao. vinninga går opp i spinninga om du klarer å overklokke 1% mer med et OS som er 1% tregere.

Det var faktisk noe av det bedre svar jeg har sett på OK formuet gjennom tidene! Gratulerer :razz:

Jeg har ofte tenkt på og skifte til 98 igjen, der hadde jeg ikke andre feil en en og annen blåskjerm, men i XP er det så mye dritt, at jeg blir gal. Men jeg må si at Win2k er det beste OS som er kommet hittil. (tror mange er eninge med meg) :grin:

Lenke til kommentar

Mange takk folkens!

Da er saken avgjort, og det ble win2k som stakk av med seieren. Enig i at xp er for "flashy", til tross for at man kan få den til å se ut som "vanlig" 9x/me. Spør du meg, så er det for mye innebygd dill og dall.

Venter spent på resultatene etter bytte av O.S

Foxey_____________

-close, but no cigar..

Lenke til kommentar

Hmm, den lille perioden jeg brukte win2k så fikk jeg 1500 poeng mindre med win2k enn det jeg får med winxp!

Og alle jeg kjenner som har bruktbruker win2k får også mindre poeng med det i forhold til winxp.

Men, det kan jo hende at det bare er tilfelle her i området, du får se åssen det funker med din maskin.

Og siden jeg driver mye med overklokking, og prøver hele tiden å få nye 3dmark rekk, så bruker jeg winxp.

Men ikke tro at detta gjelder alle, det er selvfølgelig folk som får høyere 3dmark med win2k enn med xp.

Lenke til kommentar

Quote:

Foxey skrev (2002-11-27 16:36):

Driver og leker litt med overklokking, og skal snart formatere. I den anleding spør jeg om noen av dere har noen formening om hvilken versjon av windows som egner seg best til overklokking, hva angår stabilitet? Har hittil benyttet operativsystemer som 95/98/me, og alle har til felles at de kjører DOS i bunn og grunn. Er det da et poeng å bytte til 2k pro eller xp? Gir det mer stabilitet og bedre resultater i f.eks 3Dmarks-01 sandra osv?

Nerd! Hvis du har datamaskin kun for å kjøre benchmarks, kan du bare gi den til noen som bruker den til noe vettugt!

(sorry, litt krass, men benchmarks er ikke alt her i verden)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-28 16:43, skrev Simen1:

Quote:

Den 2002-11-28 12:25, skrev |Cipher|:
Quote:

Den 2002-11-27 17:20, skrev Simen1:

..bla bla..

Det var faktisk noe av det bedre svar jeg har sett på OK formuet gjennom tidene! Gratulerer
:grin:
Det er sånnt som varmer en OC'ers hjerte.

Nja... honda's matematiske beregninger og teorier slår det meste her tror jeg... :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-02 16:36, skrev ueland85:

må nå si at det er mange som "hater" XP pga balongene som popper opp hele tiden...lurer på hvor mange som "kan" såpass xp at de faktisk klarer å slå dem av...lettere en dere tror. :wink:

Boblene slåes enkelt av i registeret. Det går nok også i administrative settings...? :grin:

Lenke til kommentar

Forøvrig så benytter jeg pc'en min til en god del annet en måling av benchmarks, men siden dette er overklokkings-forum, så er det jo ikke urimelig at emnet blir tatt opp, eller hva?

Må forøvrig bare få sagt at jeg fikk 20% dårligere ytelse i 3dmarks etter bytte til 2k, men fikk overklokket cpu'en med enda 50 mHz. Hva har forøvrig skjedd med "viahardware.com". Fra hvor laster man nå ned de nye 4in1 driverne. Er det egne versjoner av 4in1 for 2k/xp? I såfall forklarer det noe av saken, hva angår lavere score.

Foxey_______________

-close, but no cigar..

ChiefTech Dragon Sort

Abit KR7A-133R

AMD xp 1600+ @ 1800+ ( snart enda mer + )

GeForce 2 GTS ( GTS og GTS fru Blom )

IBM 40Gb Quantum 8Gb

256mb DDR-unreg

En dæsj EnerMax vifter

En DVD-snurrer

Et brenneri

[ Denne Melding var redigert av: Foxey på 2002-12-02 17:05 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...