Wikingen Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Howdy! Har et MSI MAX 2 BLR hovedkort samt et ABIT SD7 Hovedkort som jeg driver å bygger på. Ingen av disse kortene har AGP/PCI-lock. Kan jeg i det hele tatt overklokke noe på noen av disse kortene?? Jeg har forstått det slik at dersom men overklokker uten å låse volten til AGP og PCI slottene, så risikerer man å overklokke, og derved mulig ødelegge, HD GPU og annet i maskine....?? Er dette tilfelle. Det skal inn Pentium 4 2.4 Ghz i begge maskinene. På forhånd takk!! :smile: Mvh Wikingen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Man kan av og til sette forholdet mellom (multiplikatoren): * FSB og PCI * FSB og Minne AGP er alltid lik 2xPCI. Hvis du ikke endrer multiplikatoren så vil en overklokking av FSB bety overklokking av PCI, AGP og Minne og dermed overklokke alt i hele systemet. Hvis du setter ned multiplikatoren så vil du kunne overklokke FSB uten å overklokke resten. Eksempler: (FSB, PCI, AGP, RAM) i MHz (ikke DDR- eller QDR-ekvivalenter) 100, 33, 66, 133. (orginalt) 120, 40, 80, 160. (overklokket uten å endre MP.) 133, 33, 66, 133. (overklokket med endring av MP.) Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Takker Simen1. Tror jeg skjønte den, selv om jeg ikke helt koplet sammenhengen hele veien. Tolker jeg deg riktig hvis jeg sier at når ditt eksempel på klokking uten endring av multiplikator på fra 100 til 120, så har man en faktisk overklokking på 20%?? Eller kommer andre faktorer inn i bildet som endrer dette, evt. er multiplikator med på å trekke et forhold ned?? (Dette skjønte jeg nesten ikke sjøl,men.. :wink:) Uansett. Hvor mye vil jeg kunne øke Ghz'en på en 2.4 evt 2.26 Ghz prosessor utifra dine teorier Simen1?? på forhånd takk!! Mvh Wikingen Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Multiplikatoren er den som bestemmer antall ganger CPU multipliserer (ganger) FSB-frekvensen.. så enkelt går det an å forklare det.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Det er riktig. Kun det midterste eksemplet (med 120MHz FSB) er det som har overklokket alle komponentene i systemet med 20%. På en P4 2,26GHz eller 2,4GHz med "533"FSB MÅ du overklokke hele systemet da det ikke er mulig å høyne multiplikatoren mer. Hvis du derimot kjøper en 2.0 eller 2,2GHz med "400"FSB så kan du endre denne multiplikatoren. Eksempler: P4 1,8GHz/"400"FSB klokkes opp til 2,4GHz/"533"FSB uten å overklokke PCI og hele systemet. P4 2,0GHz/"400"FSB klokkes opp til 2,667GHz/"533"FSB uten å overklokke PCI og hele systemet. P4 2,2GHz/"400"FSB klokkes opp til 2,933GHz/"533"FSB uten å overklokke PCI og hele systemet. P4 2,4GHz/"400"FSB klokkes opp til 3,2GHz/"533"FSB uten å overklokke PCI og hele systemet. Det er derimot vanskelig å få selve P4'ene over 2,8GHz så de to siste eksemplene vil kreve ekstrem kjøling av prosessoren og høy spenning. Jeg vil derfor anbefale å kjøpe f.eks en 2,0 GHz P4 og overklokke den til 2,667GHz. Det går med god sikkerthet med standard kjøler og standard spenning på porsessoren. (altså veldig enkelt og du risikerer ikke de andre delene i PC'n din) BTW. "400"FSB betyr 100MHz FSB med QDR-teknikk. "533"FSB betyr 133MHz QDR. "400"FSB og "533"FSB er standard hastigheter for hovedkortet og resten av systemet (altså 33MHz PCI, 66MHz AGP, og standard hastighet på minnet. f.eks 166MHz (DDR333/PC2700). Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Takker og bukker folkens!!!! :smile: Jeg har faktisk en 2.4 Ghz med 400 FSB. Som relativt ny i faget overklokking, spør jeg kasje videre litt dumt.... men... den som intet spør osv... Kan jeg klokke direkte fra BIOS, eller må jeg sette opp volten (for det blir vel det jeg gjør her..??) noe annet sted?? På forhånd takk igjen!!! :smile: [Må redigere litt her... Seff må jeg endre multiplikatoren.... Det gjøres vel også fra BIOS eller...?? Uff... dette ble dustete... tror jeg trenger en forklaring i klartekstjeg, evt. en link til et nettsted der dette står omtalt....] Mvh Wikingen [ Denne Melding var redigert av: Wikingen på 2002-11-27 23:43 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå