krroold Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hei! Jeg har et kabinett med to vifter. Viftene har molex kontakter, men nå har jeg funnet en slik: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=DI4PA&mcat=c531 Da skal det vel gå an å kjøre viftene på en viftestyring? Jeg har en 80mm vifte og en 120mm vifte i kabinettet mitt. De kjører nå på fullt. Da ligger temperaturen i kabinettet på 32-38 grader. Viss jeg da halverer farten på viftene, vil det da bli mye høyere temperatur? Håper på svar! Mvh Kristoffer! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) La oss si det sånn at på alle "vanlige" PC-vifter kan man justere hastigheten ved å variere driftsspenninga. Noen vifter har kun molex-kontakt (to ledninger) mens andre har standard viftekontakt (tre ledninger). Forskjellen ligger i at vifter med tre ledninger kan man avlese turtallet på mens man ikke kan det med vifter som har to ledere. Følgelig er det mulig å justere nøyaktig turtall på vifter med tre ledninger. Hva skjer når du halverer farten, sier du? Kommer liksom an på veldig mange ting. Tror ikke det kommer til å koke, men litt høyere temperatur er det nødt til å bli pga mindre kjøling. Men det er umulig å si hvor mye (dvs. vanvittig avanserte simuleringer må til) temperaturen vil stige. Det er jo bare å prøve Endret 15. januar 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå