pali Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Tenkte å bygge en HTPC som skal kobles via DVI/HDMI til en 1080p skjerm. Hva vil være minimumskrav til skjermkort og CPU for å kunne levere video som ikke hakker i full oppløsning (1080p)? Tenker ikke på spill, kun film. Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Et Vista Premium (Aero) sertifisert skjermkort duger godt. Samtlige nyere prosessorer fra AMD og Intel er mer enn tilstrekkelig. Her kan du teste ut noen WMV-HD 1080p videoklipp. Du kan jo teste om det kjører på den maskinen du har i dag? http://www.microsoft.com/windows/windowsme...ntshowcase.aspx Optimal konfigurasjon i.h.t. Microsoft er: 3.0 GHz Pentium 4/D processor or equivalent (dvs. 2.0 GHz Intel Core eller AMD prosessor) 512 MB of RAM 128 MB video card 1920 x 1440 screen resolution Her er litt info. fra Microsoft ang. HD DVD, som bruker Microsoft VC-1 standarden (1080p). Endret 15. januar 2007 av reidar76 Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg prøvde det klippet fra Taxi 3 i 1080p på min AMD XP-M2400@2,4 GHZ, og jeg kan si at jeg ble skuffet: lyd gikk greit, men ei bilde. Det fulgte ikke med i det hele tatt! Jeg prøvde det i Vista med en ukomplett driver for Radeon 9800-kortet mitt (som skal gi HW-akselerasjon av wmv). Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Veldig merkelig! Jeg har sett flere rapportere om problemer med avspilling av 1080p på ganske så kraftige maskiner. Selv så har jeg installert Windows XP Media Center 2005 på en Dell Latitude D600 (bærbar). Denne er koblet opp mot Dell LCD-TV via docken. Jeg har ingen problemer med å spille av Taxi 3 klippet. Prosessoren kjører ikke i full step, men i strømsparemodus. Ligger på mellom 1 GHz og 1,4 GHz (varierer opp og ned under avspilling). Når filmen startes opp (før avspilling begynner) og under enkelte raske sener (ingen i Taxi 3) går prosessoren opp i full hastighet (2,0 GHz). Hos meg viser Media Player følgende info. om bruk av codex. "Windows Media Audio 9 Professional 440 kbps, 48 kHz, 5.1 channel 24 bit (A/V) 2-pass CBR" og "Windows Media Video 9 Professional" 8,44 Mbps. Under statistikk står det "optimal kvalitet" og ingen utelatte bilder etter avspilling. Denne bærbare er nesten 3 år gammel! - Pentium M 2,0 GHz - 1024 GB RAM (400 GHz buss) - ATI mobility radeon 9000 (32 MB RAM) - AGP Kjører i native 1:1 oppløsning (1360x768) via DVI porten i docken. Docken inneholder PCI TV-kort. Dette er jo ikke helt "HD", TVen min klarer ikke høyere oppløsning. Når maskinen er docket startes Media Center fra en ekstern USB harddisk (Maxtor OneTouch II), og da uten sidevekselfil (pga. dette ikke støttes via USB). (Når jeg starter XP Pro fra maskinens interne harddisk (saktegående 2,5", 4200 rpm) hakker det hos meg også, men jeg tror dette kommer av en gammel kaos installasjon hvor XP sliter med andre ting, for å si det sånn.) Uansett er det meget merkelig at du ikke får kjøre Taxi 3 problemfritt på ditt oppsett... Endret 23. januar 2007 av reidar76 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå