preje Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg lurer på hvor langt ned i pris det er mulig å gå ved kjøp av bærbar pc uten å til stadighet bli irritert over enten viftestøy, piping og bråk fra harddisken, programmer som henger, varme fra maskinen spesielt på undersiden, tastatur og mousepad som ikke lystrer, batteritiden - kort sagt, det meste Maskinen må klare programmer som Word, Excel, Powerpoint osv. Litt bildevisning, og vanlig surfing på nettet så klart. Og mulig litt avspilling av musikk og kanskje en film i ny og ne. Den skal for det meste brukes hjemme i stua, men også være med på tur en gang i blant (ut på tur - aldri sur Hva er det absolutt minste man behøver, eller bør, betale for en slik bærbar pc? Er selvfølgelig klar over at i de laveste prisklasser finnes endel "søppel" man bør unngå. Ikke at det skal ha noen betydning, men det er forresten ei jente som skal ha den Lenke til kommentar
bkvarsne Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg kjenner jo selvsagt ikke alle bærbare pc'er, men jeg kan jo si litt om de jeg har. Sitter på konas bærbare og jobber, da stort sett med MS Office, surfing og ser en del divx filmer gjennom VGA porten på flatskjermen hjemme. Den er stille, billig og helt grei. Har bare integrert skjermkort så 3d spilling duger den ikke til. Maskinen er en Dell 6400 med minste spesifikasjoner, du kan få den fra ca 7000kr hos Dell. Kan anbefales for nevnte bruk. Jeg for min del venter på min XPS 1710 som ble sendt fra Limerick i dag ;-) Lenke til kommentar
preje Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Sier takk for svaret, men ble litt overrasket over at bare en av dere har svart. Er det ingen som har noen erfaring eller informasjon å komme med på dette temaet? Jeg lever i håpet Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) "problemet" ditt er at de tingene du beskriver i første avsnitt ikke nødvendigvis henger sammen med pris... støy: de fleste dell maskiner kan iallefall viftestyres, ellers finner du tips om stillegående maskiner her på forumet harddisklyd: her kjøpes ofte katta i sekken, skal du ha garantert minst mulig støy må du kjøpe single platter disk, det betyr 40GB gammel modell, 60GB nyere modell eller 80GB nyeste modeller med perpendicular teknologi (PMR), det er ikke alltid lett å vite hva slags disk du får når du kjøper laptop batteri: hos dell kan du iallefall velge batteri med flere celler gjerne for et lite pristillegg. ellers er det ikke vanlig å kunne velge batteri, de billige maskinene har gjerne batterier med kort levetid (min hp nx som et av sikkert flere unntak) Endret 20. januar 2007 av mandela Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) thinkpadmaskinene er litt dyrere enn vanlige men de tåler røff behandling over tid. Har en selv og er strålende fornøyd. En jeg kjenner klarte å miste sin ned halvannen meter uten at annet skjedde enn at ett klips på batteriet gikk i stykker, men det fikk han fikset. En sparer mye i lengden på en robust maskin som passer på seg selv. Og batteritid er viktig om du skal bruke den utenfor hjemmet. Har selv fem timer og det føles ok men ikke noe mer. (fem timer word og litt slikt i power saver) Endret 20. januar 2007 av Admin'c Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Eneste jeg kan si er at du burde i størst mulig grad unnga maskiner med Celeron M eller Sempron prosessor da disse har dårligere strømstyring som igjen gir mer varme og støy. Ellers vil integrerte grafikkbrikker avgi generelt mindre varme en kraftigere løsninger selv om dette utelukker spillbruk. 99% av de bærmare maskinene som selges i dag klarer å spille av filmer uten problemer av noe slag, så det skal du ikke bekymre deg for, sørg bare heller å få dyttet inn så mye ram som lommeboka tillater sånn at harddisken brukes minst mulig til swapping i windows. Dette gjør maskinen mye tregere og spiser batteritid som en full nordlending spiser burger. Lenke til kommentar
preje Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Dette gjør maskinen mye tregere og spiser batteritid som en full nordlending spiser burger. 7761104[/snapback] :!: :!: :!: HA HA HA HA...... det var jaggu godt sagt. Hadde ikke ventet meg den. Takk for en god latter Ser at det er en del å ta hensyn til ved kjøp av bærbar pc, og jeg er veldig takknemlig for responsen dere gir Har selvfølgelig trålet nettet også, og visse steder sier man at maskiner til 5 - 6000 kroner er å regne som "søppel". Ville dere gått så langt og ment det samme? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 "Søppel" kan jo være så mangt. Hvis maskinen bare skal brukes til office-pakken og surfing kan du greie deg med 6 lapper. Men ut fra ønsket ditt om ok batteritid og lite styø (=centino eller turion) så må du nok nermere 7500-8000,- før du blir fornøyd. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 det er også mulig å gjøre et godt kjøp ved f.eks. tilbud eller "feilprising" (har erfaring fra dette selv ) f.eks. ser jeg et tilbud på mpx denne helgen som kan være interessant: core duo, sata 80GB hdd, 14.1, dvd brenner, 6 cell batteri for 6090kr. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=75288# hvis maskinen er ok mht støy kan det være en god kandidat Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 det er også mulig å gjøre et godt kjøp ved f.eks. tilbud eller "feilprising" (har erfaring fra dette selv ) f.eks. ser jeg et tilbud på mpx denne helgen som kan være interessant: core duo, sata 80GB hdd, 14.1, dvd brenner, 6 cell batteri for 6090kr. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=75288# hvis maskinen er ok mht støy kan det være en god kandidat 7762041[/snapback] En god kandidat det der... mvh Lenke til kommentar
magnum65 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Om du ønsker en maskin som ikke blir varm og gir bra batteri levetid til en rimelig penge ville jeg godt for en Core Duo PC med integrert skjermkort (dedikert skjermkort utvikler normalt mere varme). Celeron M kan være et alternativ hvis du vil spare penger, men denne vil typisk yte 30-50% dårligere, ha batterilevetid som er lavere og avgi mere varme, men du kan få disse fra ca 5000,-, f.eks denne: http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...gory_tabcontent FS Amilio'en ser ut til å gi mye for pengene selv om jeg holder en knapp på denne til 6990,-: P.Bell, 14", 2kg, 1024MB, 120GB, CoreDuo 1,83 GHz, Webcam, MCE, Firewire, BT. Batterilevetid skal være 3-4 timer http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...wcAAAEOXKE03xii Generelt vil jeg anbefale minst 1GB minne, og jeg ville også valgt en maskin med Windows Media Center (MCE) da denne gir mere funksjonalitet enn XP home, og gir deg oppgradering til Vista Home Premium for kun portoprisen (normalt under 100 kr) Merk at Windows Medie Center gir deg alt en XP-Home gir + Domene støtte (kan logge på Windows nettverk (ikke bare på enkeltservere)) + Remote desktop host (at maskinen kan fjernstyres) + Mediecenter funksjonalitet Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg blir ofte spurt om å anbefale bærbare pcer, og pleier å si at Hovedregel: Det meste er "bra", om det er "bra nok" er opp til egne prioriteringer. Viktig forutsetning #1: Velg en som har de funksjoner og den ergonomien som kreves, uansett hva som er inni er det f.eks. viktig at den f.eks har touchpad hvis du ikke takler styrepinne, at den har stor nok harddisk til ditt bruk, og at den har dvd-brenner hvis du vil brenne dvd-er. (Dette er bare eksempler, såklart. Noen driter i harddiskkapasitet, mens andre vil utelukkende vurdere widescreen) Pris: En bærbar koster ca 5000 for hvert år du har planer om å beholde den. En maskin til 5000 holder et år, skal du ha bra maskin i 3 år, legg ut 12-15.000 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Pris: En bærbar koster ca 5000 for hvert år du har planer om å beholde den. En maskin til 5000 holder et år, skal du ha bra maskin i 3 år, legg ut 12-15.000 7763754[/snapback] nja, f.eks. hp sin nx serie er ment å vare mye lenger enn ett år og prisen begynner under 6000,- Lenovo ThinkPad R60e begynner på 6500,- osv Lenke til kommentar
Rambodo Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg lurer på hvor langt ned i pris det er mulig å gå ved kjøp av bærbar pc uten å til stadighet bli irritert over enten viftestøy, piping og bråk fra harddisken, programmer som henger, varme fra maskinen spesielt på undersiden, tastatur og mousepad som ikke lystrer, batteritiden - kort sagt, det meste Maskinen må klare programmer som Word, Excel, Powerpoint osv. Litt bildevisning, og vanlig surfing på nettet så klart. Og mulig litt avspilling av musikk og kanskje en film i ny og ne. Den skal for det meste brukes hjemme i stua, men også være med på tur en gang i blant (ut på tur - aldri sur Hva er det absolutt minste man behøver, eller bør, betale for en slik bærbar pc? Er selvfølgelig klar over at i de laveste prisklasser finnes endel "søppel" man bør unngå. Ikke at det skal ha noen betydning, men det er forresten ei jente som skal ha den 7726414[/snapback] Hehe, en jente som skal ha den:P PC trøbbel, nei en flott mac uten at du trenger å lage poster om at noe ikke starter eller henger seg koster en 10 000 på epplehuset. Jepp jeg er en litt mac fan, siden det finnes nok mennesker her med pc (windows) problemer. Lenke til kommentar
hwarangdo Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Jeg lurer på hvor langt ned i pris det er mulig å gå ved kjøp av bærbar pc uten å til stadighet bli irritert over enten viftestøy, piping og bråk fra harddisken, programmer som henger, varme fra maskinen spesielt på undersiden, tastatur og mousepad som ikke lystrer, batteritiden - kort sagt, det meste Maskinen må klare programmer som Word, Excel, Powerpoint osv. Litt bildevisning, og vanlig surfing på nettet så klart. Og mulig litt avspilling av musikk og kanskje en film i ny og ne. Den skal for det meste brukes hjemme i stua, men også være med på tur en gang i blant (ut på tur - aldri sur Hva er det absolutt minste man behøver, eller bør, betale for en slik bærbar pc? Er selvfølgelig klar over at i de laveste prisklasser finnes endel "søppel" man bør unngå. Ikke at det skal ha noen betydning, men det er forresten ei jente som skal ha den 7726414[/snapback] God batteritid, gode høyttalere og skjerm uten pikselfeil innebærer et betydelig prishopp. Endret 20. januar 2007 av hwarangdo Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Pris: En bærbar koster ca 5000 for hvert år du har planer om å beholde den. En maskin til 5000 holder et år, skal du ha bra maskin i 3 år, legg ut 12-15.000 7763754[/snapback] nja, f.eks. hp sin nx serie er ment å vare mye lenger enn ett år og prisen begynner under 6000,- Lenovo ThinkPad R60e begynner på 6500,- osv 7764021[/snapback] Ja, jeg vet det er en kraftig forenkling, og det er jo ikke sånn at en HP nx går i stykker etter 366 dager (de gir vel i utgangspunktet bare ett års garanti på nx, og så kan man kjøpe carepack?), men det er like fullt en sammenheng mellom pris og summen av kvalitet og up-to-date-faktoren. En maskin som kostet 6000,- for et år siden vil sannsynligvis ikke kjøre neste ukes store nyhet, Vista, like smooth som en som kostet 12k på samme tidspunkt. Betyr det da at den er utdatert? Kanskje ikke, men jeg vil påstå at den er på vei inn i kategorien "gamle pcer", hvor den får selskap av en god del maskiner som fortsatt kjører win98, og brukeren er fornøyd med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå