Gå til innhold

Øker ikke i 3dmark ved overklokking ?

Anbefalte innlegg

Heisann... :)

Først og fremst vil jeg si at jeg er ganske amatør, så ta tingene med teskje...

Jeg har klokket opp pc'n ifra 3000 til 3750 og jeg får så å si ikke noe bedre resultat i 3dmark06, det skilder bare 10-15 poeng. (Ligger rundt 1800 poeng)

Datan funger fint og stabilt når den går på 3750, og tempraturen ligger på max 58 grader. Jeg har klokket ifra 200x15 til 250x15, og da klokker jeg vel alt annen i datan også, ikke bare cpu'n ?

Spes:

Intel Pentium D 930 3.0GHz Socket LGA775, 4MB

2x Corsair Value S. PC4200 DDR2 512MB 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin

Asus P5PL2, I945PL, Socket-775, ATX, GbLAN, SATAII, Ljud, DDR2, PCI-Ex16

420 w Strømforsyner

Golden Orb 2 cpuvifte

1x160 gb harddisk

2x250 gb harddisk

Noen råd/veileding ? hilsen Ottesen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ingenting om hvilket skjermkort du har, det er jo det som teller mest i 3Dmark. Det kan jo hende at CPUen er ustabil, hva med å teste CPUen i et annet program? Everest, har en bra test under "Ytelsetest"-"CPU Queen", den tester også dobbel-kjerne. :)

Lenke til kommentar
Du sier ingenting om hvilket skjermkort du har, det er jo det som teller mest i 3Dmark. Det kan jo hende at CPUen er ustabil, hva med å teste CPUen i et annet program? Everest, har en bra test under "Ytelsetest"-"CPU Queen", den tester også dobbel-kjerne. :)

7726472[/snapback]

Heisan...faen, visst det var noe jeg glemte ja, jeg har Gainward GeForce 6600GT 256MB 2ns GDDR3 PCI-Exp."Ultra/1980PCX

Lenke til kommentar
Hva med å overklokke skjermkortet litt da og se om du får mer poeng da?  :hmm:

Det kan jo ha noe med at CPUen er ganske dårlig også... Men du burde fått mer enn bare 10-15 Poeng for det.

NB: Du lukker vell alle kjørene programmer før du starter 3Dmark?  :whistle:

7727193[/snapback]

Japp, testet flere ganger under like forhold. Hvor mye kan jeg trygt klokke skjermkortet da ?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker, gjerne en 50MHz på GPUen og 60-80Mhz på minne? Bare test deg litt fram. :)

Jeg anbefaler Coolbits. -

Nedlast Coolbits her: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=815

Bare dekomprimer og trykk på Coolbits ikonet, og trykk OK.

Nå er det bare å gå inn i Forceware driveren!

- For å komme inn i forcewaredriveren er det to forskjellige muligheter, fordi de nyeste driverversjonene har et annet layout.

1. Den "gammle" metoden er: går du til skrivebordet og høyreklikker-Nvidia Display-"navnet på skjermen din". Etter å trykket skal en meny komme opp (Driver menyen). Har du gjort alt riktig skal du kunne gå både til "klokkefrekvensinnstillinger" og "Temperaturinnstilinger".

På klokkefrekvens..... kan du overklokke, og på tempinnstillinger kan du overvåke varmen ifra ditt skjermkort.

2. For å overkloke anbefales det å gå tilbake til det "gammle" layouten. For å forandre gjør følgende:

Skrivebord -> høyreklikk -> Nvidia Controllpanel ->Gå så på "view" (øverst til venstre) ->velg "Use classic Nvidia controllpanel".

Du kan nå bruke den første metoden. ("gamle metoden")

For å overklokke stiller du inn på frekvensene.

NB: Husk å sette på 3Dytelse før du starter å overklokke, siden du har ikke lyst å klokke 2D ytelsen til kortet!

Hvis du velger "Direct optimal frekvenses" Klokker PCen maks skjermkortet kan blir klokket, som også da gir best ytelse. :)

NB: Pass på temperaturene!

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker, gjerne en 50MHz på GPUen og 60-80Mhz på minne? Bare test deg litt fram. :)

- For å komme inn i forcewaredriveren er det to forskjellige muligheter, fordi de nyeste driverversjonene har et annet layout.

1. Den "gammle" metoden er: går du til skrivebordet og høyreklikker-Nvidia Display-"navnet på skjermen din". Etter å trykket skal en meny komme opp (Driver menyen). Har du gjort alt riktig skal du kunne gå både til "klokkefrekvensinnstillinger" og "Temperaturinnstilinger".

På klokkefrekvens..... kan du overklokke, og på tempinnstillinger kan du overvåke varmen ifra ditt skjermkort.

2. For å overkloke anbefales det å gå tilbake til det "gammle" layouten. For å forandre gjør følgende:

Skrivebord -> høyreklikk -> Nvidia Controllpanel ->Gå så på "view" (øverst til venstre) ->velg "Use classic Nvidia controllpanel".

NB: Husk å sette på 3Dytelse før du starter å overklokke, siden du har ikke lyst å klokke 2D ytelsen til kortet!

Hvis du velger "Direct optimal frekvenses" Klokker PCen maks skjermkortet kan blir klokket, som også da gir best ytelse. :)

7727558[/snapback]

Okay, driver å prøver dette nå :) Når bør jeg begynne å bli redd for tempraturen da ? Hvor mange grader snakker vi ?

Mvh

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar
ja, la oss si ikke mer enn 80 Grader på max load, med standar kjøler.  :hmm:

Men anbefaler lavere.  Skjermkortet tåler opp i mot 120-140 Grader før det blir ødelagt da men...

7728977[/snapback]

Okay, takker :)

Da skal jeg prøve meg fram litt, testet 50MHz på GPUen og 60Mhz på minne, men det gikk ikke...:)

Lenke til kommentar
Heisann...  :)

Først og fremst vil jeg si at jeg er ganske amatør, så ta tingene med teskje...

Jeg har klokket opp pc'n ifra 3000 til 3750 og jeg får så å si ikke noe bedre resultat i 3dmark06, det skilder bare 10-15 poeng. (Ligger rundt 1800 poeng)

Datan funger fint og stabilt når den går på 3750, og tempraturen ligger på max 58 grader. Jeg har klokket ifra 200x15 til 250x15, og da klokker jeg vel alt annen i datan også, ikke bare cpu'n ?

Spes:

Intel Pentium D 930 3.0GHz Socket LGA775, 4MB

2x Corsair Value S. PC4200 DDR2 512MB 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin

Asus P5PL2, I945PL, Socket-775, ATX, GbLAN, SATAII, Ljud, DDR2, PCI-Ex16

420 w Strømforsyner

Golden Orb 2 cpuvifte

1x160 gb harddisk

2x250 gb harddisk

Noen råd/veileding ? hilsen Ottesen  :)

7725913[/snapback]

Du kommer nok til og mærke mer forskjell i 3d mark 01, men i 06 er det mer grafikk, føler jeg ,, så oc skjerkort som sagt ,

og skjekk stabilitet på pcen med prime95/orthos , og memtest.

så kan du som sagt ta super pi og skjekke forskjellene med klokk og uten

Lenke til kommentar

7727558[/snapback]

Okay, driver å prøver dette nå :) Når bør jeg begynne å bli redd for tempraturen da ? Hvor mange grader snakker vi ?

Mvh

7727708[/snapback]

Quoter samme inlegg igjen jeg fordi når jeg går inn på "Clock frequence settings" så står "Core clock" på 500 mhz og "Menmory clock" på 2,0 ghz, og trykker jeg "Optimal" så forandrer ingen ting seg ?

Edit: Nå gikk tempraturen på skjermkortet helt opp til 100grader :no: når jeg ikke gjør noe ligger den på 64-66 grader, dette er alt uten klokking, noe må være galt...

Edit2: har 2 skjermer mye å si på tempraturen ?

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

Dagens lille oppdadering...

Nå har jeg montert en liten vifte som blåser på skjermkort og litt rundt i datan, har også takk vekk mye støv og flyttet harddiskene så dem holder seg kaldere...

Har klokket opp datan ifra 3000mhz til 3750

Cpu Fsb Freq orginalt 200 til 250

Ddr memory org 533 til 667

Pci Freg org 33,3 til 41,6

Pci Exp Freq org 100 til 118

Cpu volt org 1,38 til 1,40

Ddr volt org 1,85 til 1,90

Nb volt org 1,55 til 1,60

Skjermkort:

Engine clock org 500mhz til 531mhz

Memory clock org 1000mhz til 1051mhz

(Brukte Powerstrip på skjermkortet)

MEN, 3dmark06 klikker når den kommer halvveis ut i den, pc'n er stabil ellers...

Harddiskene passerer aldri 40 grader...

Skjermkortet maxet på 75 grader....

Cpu går opp til 63-65 grader under cpu test...

Hovedkortet passere aldri 40 grader...

Noen flere tips, tempraturene må vel være greie,? bare synd 3dmark06 klikker...

Mvh Ottesen :)

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

Du bør ikke klokke PCI sloten...

Og jeg synes det er best å kloke skjermkortet bare i windows, for da kan du teste i skjermkortet uten å restarte for hver gang. :)

Du kan jo ihverfall prøve å klokke skjermkortet til normalt i BIOS (100Mhz), og kun klokke det i windows.

Lenke til kommentar

Og jeg synes det er best å kloke skjermkortet bare i windows, for da kan du teste i skjermkortet uten å restarte for hver gang. :)

Du kan jo ihverfall prøve å klokke skjermkortet til normalt i BIOS (100Mhz), og kun klokke det i windows.

7734765[/snapback]

Det har jeg faktisk prøvd før, alså å sette pci exp freq til 100 og pci freq til 33,3 ?

Da får jeg ikke kjørt på 3750, ikke 3500 heller tror jeg...

Edit: testet nå, kunne forandre på pci freq men ikke pci express frequence....

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

7734765[/snapback]

Det har jeg faktisk prøvd før, alså å sette pci exp freq til 100 og pci freq til 33,3 ?

Da får jeg ikke kjørt på 3750, ikke 3500 heller tror jeg...

Edit: testet nå, kunne forandre på pci freq men ikke pci express frequence....

7734947[/snapback]

Kommet ifra 1776 til 1980 på 3dmark06 med å stille opp skjermkortet nå... :)

Lenke til kommentar
Det var bedre nå ja?:)

7737351[/snapback]

Jau, fikk faktisk 1997 nå, men jeg vet ikke helt hva jeg bør stille av engine clock og memory clock...

har nå på 570 mhz og 1081 mhz...

Får ikke 3dmark06 til å fullføre visst jeg klokker cpu'n da :(

Lenke til kommentar
Du kommer nok til og mærke mer forskjell i 3d mark 01, men i 06 er det mer grafikk, føler jeg ,, så oc skjerkort som sagt ,

og skjekk stabilitet på pcen med prime95/orthos , og memtest.

så kan du som sagt ta super pi og skjekke forskjellene med klokk og uten

3Dmark01 støtter ikke dual-core, bare 06 støtter dual-core.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...