Gå til innhold

Får ikke opp bios menyen.

Tor_Eddy

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet med litt overklokking av min p3 700 på et abit sa6r hovedkort. forleden flashet jeg hk med ny bios, og alt fungerte som det skulle. Senere en gang jeg skulle inn i bios

Maskinen fungerer fortsatt som den skal, men når jeg trykker del for å komme inn i bios, får jeg en blå linje nederst på skjermen og markøren blinkende øverst i venstre hjørne. Jeg får ikke opp bios menyen og alt låser seg. Jeg har lagt inn både gammel og ny bios på nytt + skiftet hk batteri, men ingen forandring.

Under oppstart av maskinen får jeg en av disse feilmeldingene: "cmos checksum error - defaults loaded" eller "cpu is unworkable or has been changed. please recheck - cpu soft menu"

Noen som har noen løsning på dette?

Hilsen Tor_Eddy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mange vifter koblet til hovedkortet? Jeg fikk nøyaktig samme problem da jeg installerte tre kabinettvifter, som tydeligvis trakk litt for mye strøm fra hovedkortet. Da jeg koblet viftene til ekstern strømforsyning (dvs de store hvite kablene via adapter) forsvant problemet.

Lenke til kommentar

Glimrende..... tusen takk for hjelpen, jeg holdt på å bli gal...... har brukt alvorlig mye tid på å finne ut av dette. Av en eller merkelig grunn fikk jeg ikke opp biosen pga at jeg brukte vifte kontakten nærmest prosessoren/minne. når jeg skiftet viften over til en anne kontakt virket alt som det skulle.

Tor_Eddy

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 18:44, skrev Simen1:

VET du at det er "del" som skal få deg inn i biosen? Hvis ikke kan du prøve med Esc, F1, og de andre F-tastene.

Sjekk også at det ikke er satt en jumper på hovedkortet som sier "disable bios-acsess". (Jepp, det finnes faktisk på noen HK)

VET du at det stod ovenfor at han prøvde det? :eek:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...