zeltex Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hei Fant ut at dette bare var unødvendig fyll... Har vært veldig aktiv på treningen siste halvannet år, grunnet fint vær (mulighet til å løpe, sykle og gå på ski). Men hittil i vinter har jeg ikke hatt en skitur, og nå er det bare et fint lag med is som er glatt noen steder og temmelig løpbar andre steder. Men jeg tør rett og slett ikke å ta en løpetur. Tanken har da vært sykle inne, men dette er så uendelig kjedelig i lengden, også er det varmt og en blir uendelig svett etter bare 10 minutter. Da startet jeg å tenke på ro-maskinen, som jo trener litt mer enn bare bein. Men her er problemet at etter 8-10 minutter er rompa nummen, etter 15 minutter stikker det, og etter 20 minutter gjør det så vondt at jeg ikke klarer å fortsette. Spørsmålet er lett: Er det mulig å trene opp roma til å holde ut lenger? Opp mot 60 minutter hadde vært fint. Hvis det herdes etterhvert så skal jeg fortsette å presse meg noen minutter lenger hver gang, men hvis dette tar 3-4 månder så har jeg ikke ork til det desverre. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hei Jeg kan aldri huske å ha opplevd det du snakker om. Jeg har selvd rodd endel på romaskin, men er ingen ro-ekspert. Strammer du de muskelene du blir nummen i voldsomt når du ror? Mulig det kan være noe med teknikken din som gjør det, at du bøyer deg for mye i ryggen når du skal dra? Sjekk denne for kort intro: http://www.concept2.com/us/training/tools/howtorow.asp Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Dette høres ut som et tilfelle der blodsirkulasjonen i rumpa blir svekket av platen du sitter på. Om dette er noe som vil forandre seg over tid er jeg ikke sikker på, men om det er noen andre typer romaskiner du kan bruke så ville jeg prøvd de for å se om det er noe forskjell. Jeg hadde problemer med det samme da jeg skulle bruke en ergometersykkel, men dette forsvant da jeg skiftet til en annen type sykkel, og på vanlig sykkel har jeg aldri vært borti det. Ellers er det jo en mulighet å legge inn et par småpauser slik at du får i gang igjen blodsirkulasjonen, men det blir jo litt tungvint da. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Syns jeg har temmelig bra lik holdning som han på animasjonen, men kan hende at jeg beveger meg er enn hva jeg vet når jeg blir sliten. Men får også følelsen at når jeg beveger meg frem og tilbake blir det litt bedre en liten stund. edit: Ja jeg sliter ikke på ergometersykkel.. men blodsirkulasjon kan være feilen ja. Endret 15. januar 2007 av zeltex Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 jeg får usannsynlig vondt i rompa av å sykle ergometer.. æsj noen andre? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Tja ergometer sliter jeg ikke med. I går var det 30 minutter uten problem på sykkel, i dag klarte jeg 3 minutter før r**a nesten kollapset på romaskinen. I går klarte jeg 10 minutter men fortsatt for lite i forhold til hva jeg vil. På ergometersykkelen kan du prøve å stille på sete, for der har du faktisk mulighet til å gå opp og ned med setet. Jeg ser mange som sykler med veldig lavt sete, og det ser ikke deilig ut. Når mine bein er nederst på sykkel er de strake. Kanskje prøve å forrandre på høyden? Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Høres ut, som Frosten påpekte, at det er blodsirkulasjonen elns. som blir påvirket: Prøv ulike sitteposisjoner/teknikker og se etter forbedringer. Tviler _sterkt_ på at noe slik kommer av noe annet for å si det sånn (: remerser Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Jeg ror selv aktivt, hadde selv litt vondt i rompa etter trening på romaskin/og i vanlig båt. Men det gikk over etterhvert, teknikken har vel også en del og si. For ordens skyld kan det nevnes at jeg fortsatt noen ganger sliter med litt vondt i baken under roing på maskin, men dette er ikke regelmessig. Får det sånn ca. 1 av 10 ganger, vet ikke hva det kommer av men pleier som regel å gå greit. Oppfordrer alle til å ro mye og lenge i vinter Lenke til kommentar
vatever Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Heisan. Jeg har rodd en del de siste 5 årene og vært medlem i en roklubb og kan fortelle at vondt i rompa er et vanlig problem vanligvis på lengre økter. Men dette problemet oppstår vanligvis i båt på sliden som er laget av tre. Har dog sett flere som bruker en type gummi matte som er formet som sliden(den du sitter på om de skulle være uklart). Den er omtrent 2cm og veldig myk. Finnes vel på en del sportsbutikker evt kan skaffes fra Concept 2 som leverer en stor del av de romaskinene er i norske terningsstudio. Vet ikke noe pris men det bør ikke være den store utgiften. Ellers som andre påpeker kan det være sittestillingen da med vekt på hvor strak ryggen er, som påvirker blodsirkulasjonen. Vatever Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Kommer til å fortsette, det er helt klart. Men er litt dumt at jeg ikke vet om jeg klarer 5-10 eller 20 minutter, da jeg ellers ville forrandret endel på intensiteten. Se om det blir noe bedre etterhvert. skal også prøve å forbedre sittestilling, selv om jeg er temmelig sikker på at den er "ok". Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Det er det at du reagerer så raskt (med stivheten) som tilsier at det tydligvis er noe galt med sittestillingen og ikke "kraften" Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Slenger meg på her, jeg! Har nettop begynt i Ålesund Roklubb og jeg har samme problemet! Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 20. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2007 Så en i dag som brukte håndkle å sitte på. Det gir kanskje litt mindre friksjon, men det vil jo bli mykere. Hvis det ikke blir skitur i morgen, så blir det roing, og da kan jeg prøve litt av kvart. Skal så klart skrive tilbake hvis jeg finner ut noe genialt. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Har du noen idèer? Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Det er nok pga blodsirkulasjon som blir nevnt ovenfor. Du kan jo prøve å kjøpe en lignende "sykkelbukse" som mange bruker i race. Med extra issolasjon i bakre del. Da vil du ikke oppnå samme press på ett enkelt sted og heller ikke stenge av noen sirkulasjonspunkter. En pute, eller noe stoff av noe slag, bare det blir mykere og mindre press. For etterhvert som du trener vil blodsirkulasjonen din øke, og blodårene utvider seg for å få ført nok blod rundt. Derfor denne "sove" følelsen når du klemmer på en åre, og du ikke får tilført nok blod til musklene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå