lockdog Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Heisann Har en Toyota Carina E (94mod), hvor håndbremsen på høyre side ikke frir ut skikkelig. Det frir bare delvis, slikt at hjulet så vidt henger på ene siden av "runden" men ikke ellers, men det er nok til å få varmgang. Tenkte kanskje wiren hadde frysi, men en har stått i 10 varmegrader med ei arbeidslampe under seg i et døgn nå, og det frir enda ikke. Har prøvd å dra i strømpa til wiren, men wiren er stram og jeg får ikke løsnet på den. Lest tidligere om at denne bilen har selvstrammende brekk, og tenkte tanken at det kunne ha strammet seg under litt "snølek", men det skulle vel ikke strammet så mye at det hang? I så fall, hvordan slakker man på denne selvstrammingen? Lenke til kommentar
otis Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Om du har skiver bak, så kan det hende at nålelageret i bolten til håndbrekksmekanismen har rustet fast eller at det er for mye dritt inne i nålelageret pga. en tettningsring som har sprukket og dermed ikke kan holde igjen all dritten som vil inn dit. Om du forstod det? Men ihvertfall, det høres ut som en god teori, da du har lekt deg med håndbrekket og da har du kanskje dratt til håndbrekket mer enn vanlig, og dermed tvinget alt over et "punkt" av hva som var vanlig. Hvis det er dette som er feil så er bytting av kalipper en meget god løsning. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg har trommelbrems, og nå har jeg fått slakke av wiren, men fremdeles sitter bremsen på, og jeg får ikke tatt av bremseklokka siden bremsen presser i mot. Får snurret på bremsen, men det går veldig tungt. Noen gode tips til å få åpnet bremsen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 løft opp bilen, ta ut ytterste hjullager og vri av trommelen mens dekket sitter på. Justeringen sitter mellom bremsebandene med ett stag med en fjær på du må løfte noen millimeter før du får justert, juster til at du hører at bandene subber litt borti trommelen. juster hjullageret til at slakken akkurat forsvinner i hjulet, ikke mer! Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Hmf, jeg tørr ikke ta av hjullageret Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Er det selvjustering på baktromlene, er det som oftest et hull tette med gumiplugg til å føre en skrutrekker inni og løsne opp stramminga slik at det blir mye enklere å få av trommelen Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Vel, jeg fikk av bremsetrommlene. Hjalp ikke å åpne proppen til selvstrammerene. Grunnen til at jeg ikke fikk av trommlene var at bremsebåndene hadde slitt seg ned i bremsetrommlen slik at det ble en kant innerst på trommlen. Forran på trommelen sitter det to hull à M8, hvor man kan skru inn to skruer, som da vil presse mot navet, og drar av bremseklokken. Men etter så mye slitasje, førte dette til at bremsebåndene ble med ut, og bøyde noe av mekanismen til håndbremsen. Men shit au, koster sikkert bare 100kr elns. Viste seg at det ikke var bremsewiren sin skyld, men mye rust og slitasje i bremsetrommelen. Så ender vel med bytte av trommel og mye av "innmaten" som blant annet nye bremsesko. Geee.. ser ut til at bilen blir stående på bukker et par dager. Lenke til kommentar
Ticon Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hadde samme problem på en gammel bil jeg hadde. Siden den ikke var verdt påkostningen av nye tromler, slipte jeg bort slipekanten, satte på nye bremsesko, og selvstrammingen tok seg av resten. Resultat: topp handbrekk/bakbremser så lenge jeg hadde den Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hadde trommler på Daewooen, og kan med en gang si at jeg liker skiver bak best. Det er vanlig at det er mye "rust og dritt" inni en slik bremse trommel, pga. bremsestøv etc. Du burde også skifte hjulsylinderene, nye fjærer, ny trommel mens du er i gang. Da slipper du å åpne det igjen på et senere tidspunkt pga. sylinderen er gåen eller lignende. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Ehm... hjulsylinderene? Hvor sitter de og hva er de til? Lenke til kommentar
otis Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 De sitter på toppen av navet på innersiden av trommelen, den er hydraulisk og presser ut bremsebåndene når du trykker på bremsepedalen din. Den er vel kanskje rundt 5-8 cm lang og er rundt og har 2 stk. gummi pakninger i hver sin ende. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Her er et bilde av en hjulsylinder: http://www.vwservice.no/catalog/popup_imag...62f8e1945bb8f49 Jeg betalte vel 90 kr pr. stk eller noe for de til daewooen. Så de skal ikke være så dyre tror jeg. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Viste seg at jeg måtte kjøpe hele sylinderen ja. Gikk vist ikke å kjøpe stemplene som satt inni løst. Og daewoo var billig. 280kr elns skulle Toyota ha. Lenke til kommentar
otis Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Det var jo ikke så dyrt da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå