Gå til innhold

Åpner du dine cd-er?

.AN.XVIII.IV:.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det der er en masse bullcrap. Er tilnærmet umulig å høre forskjell. Også på mp3er med en bitrate på 192. Ren innbilning. Dette har uttallige blindtester vist om og om igjen.

7727059[/snapback]

Kanskje ikke du gjør det, men det gjør jeg.

7728598[/snapback]

Ser hvor dette går. Men det kan jo hende du hører på dårlige mp3'er. Hvis ikke kan du jo prøve å kjøre noen blindtester og se.

Lenke til kommentar

Jeg tar av forseglingen, tar ut bookleten og kikker på den. Så ser jeg på cd'n (det er nå jeg blir meget nøye og "forsiktig") så setter jeg den ned sånn at den sitter perfekt og mens jeg gjør dette puster jeg ikke engang. Vet jeg er veldig rar når det gjelder cd'er, men det har bare blitt sånn.

Lenke til kommentar

Bruker CDene som oftest kun en gang, og det er når jeg ripper dem til macen. Jeg kunne jo likesågodt lastet det ned, ulovelig eller ei, men heftet, selve coveret, god kvalitet og at man støtter artisten er grunner nok. I og med at jeg ikke har et anlegg, så får jeg ikke brukt selve skiva mye, men når jeg blir rik og mektig blir det andre boller ^_^

Lenke til kommentar

Alle mine CDer er hørt gjennom sånn mindst 30 ganger hver. Men jeg har en Red Hot Chillipeppers CD som jeg fikk til bursdag, som jeg ikke har åpnet ennå da.

Seventh son of a Seventh son har jeg kanskje hørt gjennom 200 ganger. Og da mener jeg ikke som bakrundsmusikk. Etter jeg fikk den har jeg sittet i godstolen min og hørt gjennom den flere ganger hver dag. og når jeg legger meg og.

Jeg pleier å ikke gjøre noe, men noen ganger er det imens jeg f.eks leser heftet eller leser ett blad.

Lenke til kommentar
Jeg HØRER på mine CD'er. Rart det der.

7725501[/snapback]

Samme her. Herregud, hvorfor kjøpe cder hvis du ikke skal høre på dem?

7728027[/snapback]

Cder er, ihvertfall for meg, et samleobjekt. Noen cder hører hjemme i samlingen enten de er bra eller dårlig. Denne mentaliteten har også gjort at jeg har fått utvidet musikksmaken endel, spesielt innen metall. Har kjøpt mye på magefølelse og rykte og det aller meste har endt bra.

Lenke til kommentar

Selv om jeg til en viss grad ser på cd'ene som samleobjekter hører jeg da alltid på dem, og ser som regel i bookleten ved første gjennomhøring (og da gjør jeg som regel ingenting annet enn å lese i bookleten og høre på musikken).

Ikke alltid jeg gidder å rippe dem, men legger coveret i cd-hylla og selve plata i cd-mappa i bilen. Har ikke noen fancy mp3-cd greie eller koblet til mp3-spiller eller noe sånt piss i bilen, så der går det kun i innkjøpte album.

edit: Ang. lydkvalitet så blir det jo mange rare meninger og misforståelser da. Klart at man på et godt anlegg kan høre forskjell på 192kbps Mp3 og en CD/FLAC eller lignende. Men så er det mange som sitter og bruker hele harddisken sin på å ha samlinga i FLAC, for så å spille av greia gjennom et gjennomsnitts lydkort via noen slitne kabler til en mediocre forsterker med rare EQ-innstillinger og igjen til noen litt for gamle høyttalere med sliten diskant. I tillegg sitter de muligens i en rar lyttestilling og har råtten akustikk i rommet osv osv osv. Selvfølgelig litt overdrevet nå, men dere tar poenget... Sånt blir bare meningsløst.

Men for all del, lydkvalitet er viktig, og ved å ta vekk de "uviktige" frekvensene får du ikke lenger representert den lyden som ble gitt ut i utgangspunktet.

Selv tar jeg ikke så forbanna tungt på lydkvaliteten jeg får via dataen ettersom jeg ikke bruker den så mye til lytting som til bakgrunnsstøy når jeg jobber. 192 kbps funker helt greit til det formålet.

Endret av anners
Lenke til kommentar
Jeg HØRER på mine CD'er. Rart det der.

7725501[/snapback]

Samme her. Herregud, hvorfor kjøpe cder hvis du ikke skal høre på dem?

Greit nok, jeg samler cder, men jeg kjøper ikke noe jeg ikke putter inn i cd-spilleren.

7728027[/snapback]

ja men hva om man allerede har dem innpå harddisken og mp3-spilleren da? :p

Lenke til kommentar

Mine siste ord blir at de fleste ikke hører noen merkbar forskjell på mp3 og cd så lenge mp3'ene er rippet skikkelig. Noen har kanskje spesielt god hørsel, men med skikkelige mp3'er er det ikke mulig for det vanlige øret å høre skikkeli forskjell.

Lenke til kommentar
Har jo cder for å høre på de, det er jo mye bedre kvalitet på cden enn på mp3

7725544[/snapback]

Det er vel å ta litt i, men såklart, henter du en 64kbit mp3 fil, så er det ikke mye å skryte av, men du kan også finne 320kbit rips, men du mener vel kanskje at disse også er dårligere enn vanlig cd.

7725931[/snapback]

faktisk...

uansett hvor høy kvalitet du har på mp3 sangene dine vil det fjerne en god del av de lave og høye frekvensene. hvilket vil gi dårligere lyd om du vil det eller ei.

Har jo cder for å høre på de, det er jo mye bedre kvalitet på cden enn på mp3

7725544[/snapback]

Det der er en masse bullcrap. Er tilnærmet umulig å høre forskjell. Også på mp3er med en bitrate på 192. Ren innbilning. Dette har uttallige blindtester vist om og om igjen.

7727059[/snapback]

hmm... jeg har sammenlignet nedlastede filer(med godt over 192) og jeg hører til og med stor forskjell på cd kvalitet og mp3, å jeg har ikke akkurat noe spessielt bra anlegg...

hører enda større forskjell på skikkelig anlegg.

Endret av sixx
Lenke til kommentar

det er jeg ikke enig i det heftet er meningsløst og finnes også på nettet. det med at musikken er bedre på anlegget en på pcen det er vel ikke akkurat no faktum. det at man kan koble pcen til anlegget gjør at det blir det samme.. Med mindre det er et skikkelig heftig high end anlegg :D

7725439[/snapback]

:nei:

Huff jeg gruer meg til den dagen det ikke blir plater å finne i butikkene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Plasten er ikke på cdene vi får her.. Så det blir å åpne coveret, stappe den i stereoen også sitte å se på cover/heftet mens man hører om plata var noe særlig :)

Lenke til kommentar

Eh. Klart jeg åpner cd'en! Hvordan skal jeg ellers få hørt på den, laste den ned? Må jo kikke i booklet'en! Lese tekster, se på bilder..

En platesamloman som meg skjønner ikke problemstillingen. Hvorfor kjøpe plater hvis du ikke skal bruke dem?

Lenke til kommentar
Eh. Klart jeg åpner cd'en! Hvordan skal jeg ellers få hørt på den, laste den ned? Må jo kikke i booklet'en! Lese tekster, se på bilder..

En platesamloman som meg skjønner ikke problemstillingen. Hvorfor kjøpe plater hvis du ikke skal bruke dem?

7736390[/snapback]

Tja, for å støtte artisten? Er for meg ikke så mange andre grunnen til å kjøpe platene, da jeg har tilgang på flac eller annen noloss format av det meste jeg vil ha av musikk. Men ja, foretrekker å støtte artistene når de lager noe jeg liker. Gjør ikke du?

Lenke til kommentar
Jo, og jeg kjøper plater i lassevis. Men for meg kan aldri en datafil erstatte selve plata! Datafila er den dårlige kopien. Plata er...å, det er knotete å forklare. Men jeg vil heller ha platesamling enn mp3/flac.

7736428[/snapback]

Liker jo å ha noe fysisk å skryte med jeg også, i stedet for å gå "jeg har 300gb musikk samling, tøft eller?". Men da jeg ikke liker å ha 100 cder i bilen eller skifte cd hele tiden når jeg skal høre på ting, er flac osv fint for meg.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å skryte heller, det er rett og slett det at en plate er en ting. Et samleobjekt. For lenge siden samlet folk på vinyl; det så hvertfall stilig ut! Svære esker, masse bilder, tekster..

En datafil er jo ingenting! Du klikker fort på den to ganger også spilles den av, men...det ER jo ikkeno? Jeg har kopiert inn en del av platene mine til pc'en, men det er av ren skjær latskap fordi jeg ikke gidder bytte cd hele tida. Samme som deg og bilen din.

Den dagen musikkbransjen tvinger meg til å kjøpe musikken min i filformat kommer jeg til å bli dypt ulykkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...