Gå til innhold

Åpner du dine cd-er?

.AN.XVIII.IV:.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fra tid til annen så hender det at jeg finner en plate som fremdeles er pakket inn, men dette har mer med mengden plater jeg kjøper og tiden jeg har til å lytte til alt...man åpner jo ikke noe før man skal ta det i bruk. man spretter da ikke opp en melkekartong før man skal ha seg et glass heller

når det gjelder CD så kjøper jeg ikke så mange til at dette problemet oppstår, så de blir alltid åpnet.

Lenke til kommentar
fra tid til annen så hender det at jeg finner en plate som fremdeles er pakket inn, men dette har mer med mengden plater jeg kjøper og tiden jeg har til å lytte til alt...man åpner jo ikke noe før man skal ta det i bruk. man spretter da ikke opp en melkekartong før man skal ha seg et glass heller

7727181[/snapback]

Nettopp.

Lenke til kommentar
På eit billig stereoanlegg høyrer du ingen eller svært liten forskjell på 192kbps mp3 og cd. Kanskje på dame-s'er og enkelte typer cymbaler osv.

7727153[/snapback]

Om stereoanlegget er billig eller ikke har ikke noe å si. Det er kilden som har noe å si her. Antar at du spiller av mp3 og cd på samme anlegg. Når det gjelder cd-romen du spiller fra er det ikke noe forskjell i kvalitet fra dårlig til bra stereoanlegg, da det er digitalt.

Lenke til kommentar

Eg kan min stereo, ellers takk.

Og du snakker bullcrap, sidan signalet uansett må gjennom ein DAC, det er der signaltapet starter. Og sjølvsagt høyrer ein forskjell på eit bra og dårleg anlegg!

Og kvifor i helvete prater vi om CD-rom? Har då ingenting med saken eller emnet her å gjere.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
På eit billig stereoanlegg høyrer du ingen eller svært liten forskjell på 192kbps mp3 og cd. Kanskje på dame-s'er og enkelte typer cymbaler osv.

7727153[/snapback]

Om stereoanlegget er billig eller ikke har ikke noe å si. Det er kilden som har noe å si her. Antar at du spiller av mp3 og cd på samme anlegg. Når det gjelder cd-romen du spiller fra er det ikke noe forskjell i kvalitet fra dårlig til bra stereoanlegg, da det er digitalt.

7727212[/snapback]

La oss få en ting på det rene, om maskinen er kurant eller ikke og om cd-spilleren er billig er verdt fjøla i denne diskusjonen. Signalene er digitale, da er det enten eller. Blir det samma som å si at du hører bedre lyd på et digitalt signal ved å sende det gjennom en coax-kabel til 50 000 kr enn å sende det gjennom en til 19 kr.

Lenke til kommentar
Eg kan min stereo, ellers takk.

Og du snakker bullcrap, sidan signalet uansett må gjennom ein DAC, det er der signaltapet starter. Og sjølvsagt høyrer ein forskjell på eit bra og dårleg anlegg!

Og kvifor i helvete prater vi om CD-rom? Har då ingenting med saken eller emnet her å gjere.

7727258[/snapback]

Ja selvfølgelig må det det. Men jeg trodde det var en selvfølge at du spiller av sangene fra både cd-spilleren og pcen gjennom stereoanlegget. Ellers blir det jo ikke en diskusjon om hvorvidt cd er bedre enn mp3, men om pc-høytalerene er dårligere enn stereoanlegg-høytalerne. Selvfølgelig er forskjell på et godt og et dårlig anlegg. Men når du leser av cden er det digitalt og da spiller det ingen rolle hvor god laseren er.

Endret av gautev
Lenke til kommentar

Okay, misforståelse.

Men her spora vi først og fremst av til kvalitet på mediet. =P

(Som har nada med saken å gjere)

Ontopic: Platene mine blir ofte liggande i plasten fordi eg av og til kjøper inn i store kvanta slik at nokre blir liggande.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Okay, misforståelse.

Men her spora vi først og fremst av til kvalitet på mediet. =P

(Som har nada med saken å gjere)

Ontopic: Platene mine blir ofte liggande i plasten fordi eg av og til kjøper inn i store kvanta slik at nokre blir liggande.

7727293[/snapback]

Jepp, var ikke meninga å spore av. :thumbup:

Lenke til kommentar

7727153[/snapback]

Jeg hører iallefall lett forskjell på 192/320 kbps brent til cd og FLAC brent til cd.

Anlegget kostet vel runt 16000 tenker jeg. Er jo ikke billig anlegg men ikke high end heller.

Lenke til kommentar

7727153[/snapback]

Jeg hører iallefall lett forskjell på 192/320 kbps brent til cd og FLAC brent til cd.

Anlegget kostet vel runt 16000 tenker jeg. Er jo ikke billig anlegg men ikke high end heller.

7727370[/snapback]

Akkurat.

Lenke til kommentar

7727153[/snapback]

7727370[/snapback]

Skal ikke være så bråsikker. Du er ikke den første som har trodd det og så feilet på blindtester.

Lenke til kommentar

Jeg tar dem ut, kopierer dem til PC'n. Jeg tar gjerne frem koveret for å lese innlayen med lyrikken og sånt... men CD'n står inne.

Ang. dette med kvalitet. Før hadde jeg rippet jeg CD'ene i bortimot full kvalitet. (Måtte jo ha dette.) Etterhvert har jeg innsett at jeg overhode ikke hører forskjell på dette og f.eks. 320 Kps MP3. Så jeg kjører bare det nå.

EDIT: Ingen problem å høre på PC'n når en har anlegget tilkoblet den. :)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

7727153[/snapback]

7727370[/snapback]

Skal ikke være så bråsikker. Du er ikke den første som har trodd det og så feilet på blindtester.

7727451[/snapback]

La meg gjette. Ditt referansepunkt er et minianlegg fra JVC, og en Ipod med orginale hodetelefoner?

Har flere utgaver av samme cd og hører forskjell :)

Lenke til kommentar
Ja, de åpnes, spilles på anlegget og rippes med en bitrate på 320.

:ohmy:

Hørt om VBR, V0?

Uansett, har en del CD-er i samlinga som jeg aldri fysisk har spilt av, fordi jeg har det liggende på disk fra før. Og før noen sier noe, så er jeg veldig klar over at lyd rett fra CD er mye bedre enn mp3, men det er veldig mye enklere og greiere å spille av fra PC-en også, en slipper å skifte CD og legge tilbake i riktig cover osv. :)

Lenke til kommentar

Jeg åpner alltid CDene jeg kjøper for å høre de mens jeg leser i bookleten. Platen spilles ikke av mange gangene før jeg kun hører på den via PCen (som forøvrig er koblet til anlegget). Før jeg kjøpte meg nytt et x-filydkort for å erstatte det integrerte på hovedkortet mente jeg bastant at det var lett å høre forskjell på mp3 og CD. Etter lydkortoppgraderingen så ble det vanskeligere å høre forskjell. Men jeg mener at jeg kan høre forskjell når jeg tester mp3 mot CD direkte opp mot hverandre ved å kjøre CD og mp3 synkront for å bytte mellom inngangene på forsterkeren. Dette kan det være flere grunnet til. CDspilleren min kan være bedre enn det lydkortet er. Kablene kan til og med gjøre et merkbart utslag dersom man skal tro ekspertene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...