Gå til innhold

Synk mellom (fjernstyrt) server og lokal PC


amundsf

Anbefalte innlegg

Har fått tips om FolderShare. Diverse spørsmål angående den løsningen finner du i trådens 4. post, for så kommentarer/ nye spørsmål til et svar jeg fikk i trådens 10. post.

 

Har du andre tips å komme med finner du min "problemstilling" i denne posten.

 

VELDIG interisert i hjelp her! Ber på mine knær om at du tar deg tid! :D

 

Hei!

 

Mulig dette temaet finnes fra før, men da jeg mildt sagt er svært usikker på hva jeg skal søke på har jeg heller ikke funnet noe...

 

Saken er den at jeg har satt opp en server hjemme hos mine foreldre. Med backupløsning etc. Og av to grunner kunne jeg godt tenkt meg å benytte denne som lagringsstasjon også for min(e) PC(er) på hybelen:

 

1. Få orden på ting. Med en PC hjemme, en bærbar og en miniPC på hybelen blir det egentlig bare rot :whistle: Finner ikke igjen det jeg leiter etter, dobbeltlagring, gidder ikke sortere noen steder da det uansett er rot mellom PCene osv.... Hadde jeg derimot fått samlet lagringa på serveren hjemme hadde jo dette blitt løst...

 

2. Slipper å sette opp backup her også.

 

(3. Artig med noen utfordringer :!: )

 

 

Jeg er klar over at jeg da først må få satt opp at jeg kan fjernstyre serveren, med det innebærer: Forwarding av porter på routeren og skaffe et domene for å løse problemet med dynamisk IP osv. Mildt sagt ikke stødig på dette heller, men det er ikke temaet her. Det får jeg heller ta når jeg skal gjøre dette praktisk...

 

 

Så har jeg kommet til det som er utgangspunktet for denne posten:

 

Ettersom dette da vil være lagring over internett vil man jo bli vanvittig utsatt for nedetid på internett. Egentlig så mye at løsningen er lite aktuell.

 

MEN, det er da jeg lurer: Finnes det noen programvare som kan synkronisere filene mellom en lokal stasjon og en (fjernstyrt) server? Altså at man i utgangspunktet lagrer på den lokale stasjonen, men så lenge man er tilkoblet internett vil et program (automatisk) overføre dette til serveren. Og motsatt...

 

Automatisk er jo det perfekte, men om ikke det finnes, så i alle fall et program som man må starte manuelt... Mer enn godt nok selvom løsningen ikke får 10/10 poeng...

 

I mine øyne høres ikke dette så veldig avansert ut, så vil tro at det finnes? Men spørsmålet er vel kanskje om det finnes løsninger som er innenfor rekkevidde for en privatperson. Både teknisk og ikke minst økonomisk...

 

Spent på om noen har noen gode tips å komme mer her :thumbup:

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker FolderShare (www.foldershare.com) for å synkronisere mapper over internett.

7729221[/snapback]

 

Kursiv= Hvis ingen har noe å utsette på St.Anders svar anser jeg disse spørsmålene som løst. De som ikke er markert kursiv: Se poster nedenfor for utfyllelse.

 

Strålende! Noe sånt noe jeg har ønsket meg ja.

 

Men har et par spørsmål: (EDIT: *kremt* *kremt*, etterhvert ble det visst flere gitt)

 

1. Man lagrer lokalt ikke sant? På lokal disk altså. Man må ikke inn i webbrowseren og legge inn filene for at systemet så oppdaterer? Ønsker bare en bekreftelse...

 

2. Den oppdaterer fortløpende når PCen er tilkoblet nettet ser jeg. Hva med hvis man gjør endringer når man ikke er tilkoblet? Synker den filene så fort man logger til nettet da? Eller blir ikke dette synket? Svært avgjørende punkt...

 

3. Hva hvis begge PCene ikke har vært tilkoblet nettet, og man har gjort endringer på samme fil på begge PCene, hva gjør systemet da? Spør brukeren om han ønsker begge eller en av filversjonene? Vil være en fordel at det gjøres på denne måten vil jeg tro, ellers kan jo data gå tapt...

 

4. Det stemmer at det er gratis?

 

5a. Hastighet: Hvor kjapt overfører den filene?

5b. Regner med at den først sjekker hva som må oppdateres, slik at den kun oppdaterer endrede filer? Ellers vil den for systemet jeg har tenkt å sette opp jobbe til evig tid uten å noen gang bli ferdig :tease: (For å ta i noe :whistle: )

 

6. Ligger vel som forutsettning for noen av spørsmålene mine over, men tar det her, da jeg først kom på det nå: Den synker begge veier? Altså at hvis man endrer innholdet på en satelitt (PC), så synkes serveren, og motsatt: Er innholdet på serveren endret blir satelitten synket...?

 

Dette er jo avgjørende ettersom jeg skal ha flere satelitter koblett opp. Da er man jo avhengig av at synkingen går begge veier...

 

7. Hentet fra siden dems:

Share files up to 2 GB in size

Dette er pr. fil ikke sant? Ikke total lagringsmengde? Nok en gang bare ha det bekreftet...

 

8. Se post nedenfor.

 

I ALLE FALL: TAKK SÅ MYE FOR TIPSET!

 

- Amund

 

EDIT 1: Lagt til flere spørsmål.

EDIT 2: Lagt til bilde over hvordan synkinga er tenkt å foregå. Tatt med stasjonær PC i bildet for å vise at filene altså kan (og vil i blant) bli endret "på" serveren, og ikke på PCene som blir synka av foldershare... Synkinga må altså gå begge veier.

 

MiniPC: Stort sett alltid tilkoblet internett.

Bærbar: Naturlignok ikke alltid tilkoblet...

post-18460-1168903595_thumb.jpg

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Igjen klarte du å tenne mitt håp om at noen hadde kommet med hjelp, og nok en gang fullstendig uten substans i virkeligheten. F*en. :!:

 

Ingen som kan svare på noen av spørsmålene nedenfor altså? Kom igjen a! Snart så jeg tilbyr penger de til de som måtte svare :tease:

 

EDIT: Var tydeligvis litt for tidlig ute her....

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

1. Du lagrer lokalt på begge/alle maskinene.

2. Du syncer filene så snart maskinene er koblet til nettet. Altså når du gjør endringer når du ikke er tilkoblet så finner Foldershare ut at det har kommet en ny fil og syncroniserer denne med de andre maskinene.

3. Jeg vett ikke helt, har ikke testet dette selv, men i utgangspunktet velger foldershare den file som er lagret sist, tror jeg.

4. Ja er gratis, vett ikke om det finnes en pro versjon me støtte for større filer, men har ikke sett noe info her.

5. Hastigheten er p2p tror jeg, men tror foldershare går igjennom internett/etheren

6. syncer begge veier, husker ikke i farten om du kan velge, men du kan velge om det skal synce automatisk eller manuelt, jeg kjører automatisk;)

7. 2 GB gjelder per fil.

 

Det var alt tror jeg;)

Lenke til kommentar

Takk så mye for hjelpen St.Anders! Jeg begynnte å bli desperat nå :cool:

 

Bare for å presisere:

2. Du syncer filene så snart maskinene er koblet til nettet. Altså når du gjør endringer når du ikke er tilkoblet så finner Foldershare ut at det har kommet en ny fil og syncroniserer denne med de andre maskinene.

 

Regner med at selvom du skriver "ny fil" så inkluderer det også endring på eksisterende filer?

 

Virker sikkert ultradum når jeg stiller slike spørsmål. Men vil bare vite sikkert, før jeg setter oppe dette ettersom dette bare er en tingi et større opplegg... Og vil helst unngå å jobbe foreves....

 

3. Hva hvis begge PCene ikke har vært tilkoblet nettet, og man har gjort endringer på samme fil på begge PCene, hva gjør systemet da? Spør brukeren om han ønsker begge eller en av filversjonene? Vil være en fordel at det gjøres på denne måten vil jeg tro, ellers kan jo data gå tapt...

 

Svar: Jeg vett ikke helt, har ikke testet dette selv, men i utgangspunktet velger foldershare den filen som er lagret sist, tror jeg.

 

Noen som vet noe sikkert her? Er det mulig å stille inn på min løsning? => Manuelt velge når begge filene er endret siden sist sync.

 

Hvis man f.eks. endrer en del av dokumentet på den bærbare PCen mandag, og en annen del på miniPCen tirsdag er det jo litt surt om den delen som ble redigert først forsvinner... Dette altså kun hvis PCene ikke er tilkoblet nett når endringene gjøres - er de på går jo synkingen sin gang. (Forutsatt at ikke jobber eksakt samtidig da - det forstår selv jeg at ikke vil fungere uansett hva man gjør...)

 

5. Hastigheten er p2p tror jeg, men tror foldershare går igjennom internett/etheren.

 

Hva betyr dette i faktisk overføringshastighet? Gjerne tall, men hvis ikke gjerne bare noen kommentarer...

 

6. syncer begge veier, husker ikke i farten om du kan velge, men du kan velge om det skal synce automatisk eller manuelt, jeg kjører automatisk;)

 

Hvis det er slik at den som standard synker begge veier har jeg ikke noe behov for flere valg her....

 

Automatisk vil nok bli mitt valg og ja.

 

Ingen kommentarer til spørsmålene 1, 4 og 7.

 

 

Legg også til et spørsmål:

 

8. Etter at jeg fikk navnet foldershare søkte jeg i går litt her på forumet etter programmet. En av tingene jeg leste (orker ikke leite det opp) var at programmet fungerte bra mellom to PCer. Men at det ikke fungerte særlig bra (hvis fungerte i det hele tatt) hvis man skulle ha flere enn 2 PCer koblet opp.

 

Kan noen bekrefte/ avkrefte/ utdype dette mer?

 

Kommentaren var imidlert et snaut år gammel (ca. 10 mnd tenker jeg). Har noe eventuelt skjedd med løsningen siden da?

 

EDIT: La til det nye spørsmålet (nr. 8).

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Regner med at selvom du skriver "ny fil" så inkluderer det også endring på eksisterende filer?

Svaret er ja

 

Er det mulig å stille inn på min løsning? => Manuelt velge når begge filene er endret siden sist sync.

 

Det kan jeg ikke svare sikkert på desverre, må nesten teste med et "test" dokument, eller et uviktig dokument selv.

 

5. Hastigheten er p2p tror jeg, men tror foldershare går igjennom internett/etheren.

 

Hva betyr dette i faktisk overføringshastighet? Gjerne tall, men hvis ikke gjerne bare noen kommentarer...

Synes det har gått helt greit, har hatt en hastighet på over 1 MB/sek vis jeg ikke husker feil.. så litt på det når jeg startet og synce med foldershare, men er noen mnd siden no, men synes det fungerer raskt og bra, er mest små filer og dokumenter jeg synkroniserer.

 

8. Etter at jeg fikk navnet foldershare søkte jeg i går litt her på forumet etter programmet. En av tingene jeg leste (orker ikke leite det opp) var at programmet fungerte bra mellom to PCer. Men at det ikke fungerte særlig bra (hvis fungerte i det hele tatt) hvis man skulle ha flere enn 2 PCer koblet opp.

 

Kan noen bekrefte/ avkrefte/ utdype dette mer?

 

Jeg sjekker nå, jeg har 4 maskiner som jeg syncer i foldershare, men har to og to koblet sammen, dette virker utmerket, kan legge til en maskin til vis jeg vil, altså at 3 maskiner syncer en mappe, men har ikke testet dette, men burde jo gå greit, muligheten er der i hvertfall.

 

Kommentaren var imidlert et snaut år gammel (ca. 10 mnd tenker jeg). Har noe eventuelt skjedd med løsningen siden da?

Har ikke brukt Foldershare i 10 mnd, men versjonen som er i dag, er meget stabil og bra. Eneste som kanskje trekker ned, er at innstilling om hvilke maskiner som skal synce hvilke mapper må gjøres via nettleseren, men detter er ikke noe problem for meg, er jo egentlig en, enn gangs jobb;)

 

Edit: bare til info så virker Foldershare for Mac OS X også, altså fra Mac til mac, pc til mac eller pc til pc bruker selv alle alternativene her;)

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar
Er det mulig å stille inn på min løsning? => Manuelt velge når begge filene er endret siden sist sync.

 

Det kan jeg ikke svare sikkert på desverre, må nesten teste med et "test" dokument, eller et uviktig dokument selv.

 

Hvis du hadde gidet det hadde det jo vært helt strålende da! bowdown.gif

 

Synes det har gått helt greit, har hatt en hastighet på over 1 MB/sek vis jeg ikke husker feil.. så litt på det når jeg startet og synce med foldershare, men er noen mnd siden no, men synes det fungerer raskt og bra, er mest små filer og dokumenter jeg synkroniserer.

 

Jeg har tenkt å også ha bilder og muligens også musikk. Men har ikke så enorme mengder at tror dette skal gå bra. I alle fall hvis den vaker rundt/ opp mot 1mb/sek.

 

8.Jeg sjekker nå, jeg har 4 maskiner som jeg syncer i foldershare, men har to og to koblet sammen, dette virker utmerket, kan legge til en maskin til vis jeg vil, altså at 3 maskiner syncer en mappe, men har ikke testet dette, men burde jo gå greit, muligheten er der i hvertfall.

 

Som bildet mitt viser vil det jo (i alle fall pr. dagens situasjon) være maks tre PCer jeg skal dele: Server, bærbar og miniPC. Så da er jo det OK.

 

Hvis jeg skulle få behov for flere vil jo det også være mulig med følgende løsning vel?

 

Nr. 1: Server og miniPC.

Nr. 2: Server og bærbar.

Nr. 3: Server og ny.

 

Gjør jeg en endring på den bærbare så synkes jo da server som da igjen vil oppdatere miniPCen og det samme med den nye ikke sant? På denne måten du mente at du hadde det nå ikke sant?

 

Eventuelt slå sammen til: 1: Server og MiniPC/bærbar og 2: Server og ny.

 

Poenget er uansett: Så lenge systemene har en felles enhet (her server) så vil synkingene gjøres på samtlige systemer ikke sant?

 

Har ikke brukt Foldershare i 10 mnd, men versjonen som er i dag, er meget stabil og bra. Eneste som kanskje trekker ned, er at innstilling om hvilke maskiner som skal synce hvilke mapper må gjøres via nettleseren, men detter er ikke noe problem for meg, er jo egentlig en, enn gangs jobb;)

 

Høres bra ut! :D

 

At det må gjøres fra nettleseren ser jeg ikke på som noe stort problem for min del i alle fall.

 

Edit: bare til info så virker Foldershare for Mac OS X også, altså fra Mac til mac, pc til mac eller pc til pc bruker selv alle alternativene her;)

 

Greit å vite om muligheten!

 

- Amund

7738015[/snapback]

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

skal prøve å sjekke det med samme dokument, men får ikke det til før tidligst i morgen. Jeg har satt to og to, pga at jeg kun deler dokumentene slik, men er mulig og ha minst 3 trolig 4 også på samme mappe, men kan ikke ha to bibliotek på samme mappe, altså du kan kun dele "ny mappe" med de du legger i biblioteket, ikke ha to bibliotek som synker "ny mappe" uten at de er i samme bibliotek, du skjønner hva jeg mener vis du tester programmet.

 

men er ikke noe problem og legge til flere maskiner i 1 bibliotek, test programet så får du se, er veldig lett, og du trenger jo ikke teste med "mine dok" med en gang vis du er usikker, ville selv ikke synca "mine dokumenter" mappa i seg selv, da eks MSN og andre spill programmer bruker denne mappa til diverse arkiver, system, lagrede spill, log liknende ting(mappenavn som:"Microsoft User Data", "EA Games" osv, og synke disse bør ikke gjøres, vis du ikke spiller annen hver gang og synker i mellom da).

 

Dette vil i utgangspunktet føre til at samtale historie i msn blir lik begge plasser, men at du erstatter fila... for hver gang, så mulig at samtaler gjort på begge maskiner å synke etterpå, vil føre til at samtaler fra den ene maskinen forsvinner, altså øker sjangsen for feil. (kan hende det funker, men jeg vil ikke ha noe ansvar vis det ikke virker;-)

Men vis du legger alle dokumentene i en undermappe og synker denne vil det gå bra.

 

Håper det er mulig og forstå hva jeg mener.

Kan jo synke bildene og musikken som egne bibliotek også..., eller legge disse i samme undermappe.

Dette er fordi disse filene oppdateres "hele-tiden"

Dette ble mitt siste innlegg i dag:)

 

Edit: redigerte litt på formulering, da jeg så noe kunne mis tolkes.

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Tror jeg forstod det meste av hva du mente :)

 

Kommer til å teste snart ja, men har ikke mulighet akuratt pr. nå - derfor jeg spurt på småting i hele kveld...

 

Finleser innlegget ditt i morgen, og kommer eventuelt med spørsmål da. Men jeg tror det skulle være ganske greit nå :D

 

Men MÅ bare ta denne:

Dette vil da føre til at samtale historie i msn blir lik begge plasser, men at du erstatter fila... altså øker sjangsen for feil.

 

Bruker ikke msn, men Trillian. Og Trillian lagrer samtaleloggen til en person i en stor lang fil. Alle samtalene med en person i samme fil. Fyller seg automatisk på nedover ved nye samtaler...

 

Så dette vil være kjempe å dele, så får jeg samtlet historien i en fil pr. kontakt og ikke en pr. kontakt pr. PC...

 

Men ellers stort sett enig med deg.

 

 

Gidder du å teste ut den tingen er det kjempe!

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Om formulerte mitt svar litt i sist post.

 

Har nå testet at en redigerer fila på begge maskinene, slik at dokumentene ikke er like, og da får du to dokumenter når du synker eks. "uten-navn" og en "uten-navn brukernavn, maskinnavn), altså ikke anbefalt å synke programmer som brukes på begge maskinene på likt.

 

Du får jo all informasjonen da...;) , men vis du ikke synker hver gang du har brukt programmet (eks. Trillian), så vil du opprette samme fila med nytt navn og da vil programmet lese den nyeste fila, som ikke har fått endret navnet.

 

Håper dette var til hjelp.

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for hjelpa St. Anders!

 

Har nå kjørt FolderShare ei ukes tid, og er veldig godt fornøyd!

 

 

Eneste er vel at 1 mb/sek er jeg ganske langt unna. Ligger mer typisk på 50 kbits... Noen få ganger oppe i rundt 200 kbits. Men SKJELDENT.

 

Men er jo ikke noe problem i praksis - blir jo særdeles skjeldent at skal bruke alle PCene samtidig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...