Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Klarer ikke sette fast IP i router lengre

Anbefalte innlegg

Jeg har en NGT Speedtouch trådløs router, og i starten fikk jeg 10.0.0.x ip og kunne da sette opp maskinene med fast ip på det interne nettverket. Men så måtte jeg drive å styre litt grunnet noe sikkerhetsgreier, og nå får jeg plutselig 10.24.157.x iper og routeren er blitt 10.24.157.105. Jeg når den imidlertid fortsatt på 10.0.0.1.

Hvis jeg prøver å sette opp pcene med fast ip nå fungerer ikke internett. Jeg har prøvd å sette opp med ip 10.24.157.x, nettverksmaske 255.255.255.248 (den jeg får opp når jeg kjører ipconfig og mottar ip automatisk) samt gateway og DNS som 10.24.157.105.

Hvordan kan jeg få fiksa så routeren gir ut 10.0.0.x adresser igjen med nettverksmaske 255.255.2550 og gateway og dns som 10.0.0.1?

Bilde av innstillingene i routeren:

post-16662-1168858059_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå kjenner ikke jeg den routeren, men om du kun ønsker 10.0.0 nett på innsiden ville jeg ha slettet alle IP adresser/DHCP-pooler som ikke er 10.0.0 om du da ikke bruker disse til noe annet...

7726308[/snapback]

Hvorfor er det en som heter dhcp_pool_1 under DHCP-pooler, mens resten heter Official IP? Skal jeg bare slette alle under DHCP-pooler untatt dhcp_pool_1? Evn skal jeg redigere OfficialIP1 til 10.0.0.2-10.0.0.254?

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at navnene bare er standardverdier som dukker opp når man legger til nye IP pooler. Det kan se ut som om alle unntatt den som allerede har 10.0.0 range er lagt opp med standard navn. De poolene med 0.0.0.0 kan du i alle fall slette, men hvis du ikke er sikker på om de andre er i bruk bør du undersøke dette først.

Vanskelig å si noe mer når jeg ikke vet hvordan nettet ditt ser ut...

Edit: Leste visst ikke spørsmålet ditt godt nok: Dersom du vil gi maskinene faste IP adresser må du selvsagt også slå av DHCP server funksjonen i routeren, men du må uansett også rydde opp litt i innstillingene dine.

Det jeg TROR ville ha funket, igjen uten å kjenne nettet ditt er følgende:

1. Slett linje 1 (10.24.157.105/29) og linje 3 (192.168.1.254/24) og rediger ev. linje 2 under IP-adresser med de verdiene du ønsker for nettmaske etc.

2. Slett alle linjer under DHCP-Pooler med unntak av den siste (dhcp_pool_1)

3. Om du skal sette faste IP adresser på PC'ene, fjern også haken bak "Bruk DHCP-Server" og gi maskinen IP'er i rangen 10.0.0.2 - 10.0.0.254.

På et eller annet tidspunkt er det jo en eller annen som har satt opp de andre adressene/poolene også, så jeg tar forbehold om at dette er noe du har brukt for...

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Men et spørsmål i den forbindelse... Om du setter opp routeren som DHCP server med f.eks. rangen 10.0.0.2 - 10.0.0.20 og en av maskinene med fast IP 10.0.0.3... Hvordan vet routeren at 10.0.0.3 er "opptatt" ? Vil man ikke kunne få en IP konflikt? Om faste IP'er er nødvendig bruker jeg som regel og tilordne disse til bestemte MAC adresser i routeren om mulig...

Beklager Off Topic, men jeg trenger å lære jeg også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...