Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil avslutte en program på et bestemt tid, men finner ikke hvordan jeg skal avslutte programmet med bat. jeg vet hvordan jeg skal starte og når programmet skal kjøre, men ikke hvordan jeg skal avslutte programmet etter en tid med bat kommando?

Endret av killerboy85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis programmet skal kjøre i en viss tid etter at det er startet, gjør følgende vbs-script jobben:

Set shell = CreateObject("WScript.Shell")

shell.Run "Notepad.exe" 'Starter Notepad.exe

wscript.sleep 5000 'Scriptet venter i 5 sekunder

shell.Run "cmd /c TASKKILL /F /IM Notepad.exe" 'Notepad.exe blir stoppet

Bytt ut Notepad.exe med ditt program. Sett så inn tiden det skal kjøre før det skal avsluttes. Skal det kjøre i f.eks. 1 time, setter du istedet for 5000 inn (1000 * 60 *60) = 3600000. Lagre scriptet med filetternavnet vbs som f.eks. doffen.vbs og i samme mappe som ditt program. Legg så en snarvei til scriptet på skrivebordet og der dobbelklikk script-ikonet når du skal kjøre ditt program. Alt dette gitt at du kjører windows xp.

Lenke til kommentar
hva står 1000 for? ms?

7726334[/snapback]

Stemmer det, ms

7726364[/snapback]

ok, ms. Begge funker fint, måtte bare prøve nå, men får se hva jeg skal bruke hjemme.

Killerboy85

7726391[/snapback]

Av en og annen grunn så går begge vbs og batfila i loop slik at ikke skjer noe, hjemme på min PC som kjører XP Media Center. Men hvis jeg skriver manuelt da slår den av programmet som den skal. Spørsmålet mitt er om noe tjenester som må kjøres før taskkiller virker automatisk eller noe annet som jeg må stille inn på XP MCE?

Lenke til kommentar

Så på XP Media Center går tingene i loop? Dette kan indikere at det er /f som ikke funger (gir tvungen stopp av programmet) under XP Media Center. Dette igjen kan skyldes at taskkill.exe ikke finnes på XP Media Center, fordi taskkill.exe kom først med windows XP Pro, men er f.eks. ikke på windows XP Home. Sjekk derfor i system32 mappen om du ser taskkill.exe der. Hvis nei, se om du istedet ser tskill.exe, og hvis ja, bytt ut i scriptet taskkill med tskill og test, men det er mulig heller ikke dette løser problemet, fordi tskill.exe ikke støtter /f parameteren som du derfor bør ta bort når du kjører tskill.exe.

Lenke til kommentar
Så på XP Media Center går tingene i loop? Dette kan indikere at det er /f som ikke funger (gir tvungen stopp av programmet) under XP Media Center. Dette igjen kan skyldes at taskkill.exe ikke finnes på  XP Media Center, fordi taskkill.exe kom først med windows XP Pro, men er f.eks. ikke på windows XP Home. Sjekk derfor i system32 mappen om du ser taskkill.exe der. Hvis nei, se om du istedet ser tskill.exe, og hvis ja, bytt ut i scriptet taskkill med tskill og test, men det er mulig heller ikke dette løser problemet, fordi tskill.exe ikke støtter /f parameteren som du derfor bør ta bort når du kjører tskill.exe.

7732529[/snapback]

ok, skal sjekke det når jeg kommer hjem, men sku nå tru når XP MCE (2005) er nyere enn XP Pro (2002), så skulle det egentlig taskkiller være der da?

Lenke til kommentar
Jeg har XP Media center edition, taskkill.exe følger med...

7775179[/snapback]

jepp, her også, men taskkill funket ikke med meg, men derimot tskill virket fint, jeg bare byttet ut til tskill, så nå kjører den hver dag kl 12.00...

Endret av killerboy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...