Augemo Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Hei. Ønsker minneoppgradering til min aldrende pc, fra 2004. Dette hovedsaklig for å kjøre de nyeste spillene i tiden framover. Skal oppgradere til 2 Gb RAM og trenger noen forslag til dette oppsettet. Viktig at de nye brikkene harmonerer med resten av "riggen". Er forøvrig ingen overklokker, og ønsker bra ytelse i forhold til pris. Har følgende maskin: ----------------------------------------------------- Asus K8V SE DELUXE hovedkort for S-754 ATX, HT, Dual S-ATA, GbLAN AMD Athlon 64 3400+ 2.2GHz BOXED Socket 754 1024KB cache OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum PC-3500 2x512MB (2,5-3-2-8) 433MHz Hightech Excalibur Radeon X800 Pro 256MB DVI/VGA/S-Video AGP ------------------------------------------------------ Tar gjerne imot forslag til nytt skjermkort også, selv om det kanskje tilhører et annet forum. Budsjettet for skjermkortet er på ca 2000kr. Ønsker også her mest mulig ytelse for pengene. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg ville faktisk ikke valgt å oppgradere minne og skjermkort på denne. Både minne, DDR og AGP skjermkort er "dead-end", dvs ved neste oppgradering kan delene mer eller mindre kastes. Ved å oppgradere forlenger du trolig maskina si levetid med 6 - 12 mnd. Spar de 3 000 kr en oppgradering koster og sats heller på en komplett oppgradering av alt om 6 - 8 mnd. Lenke til kommentar
Augemo Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Har ikke tenkt å oppgradere denne mer enn en gang. Mulig levetiden på maskinen (som spillmaskin) etter oppgradering blir litt kort. Ny maskin blir det nok ikke før om 1-2 år. Venter spent på bl.a. spillet BioShock som utkommer i sommer, og kan vel neppe spille det på pc´n slik den framstår idag. Lenke til kommentar
uburen Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Skjermkort: https://prisguiden.no/product.php?productId=58376 Minne:http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=6151 Lykke til, men spørs om det er verdt det. 3500 - 4000 kr mer eller mindre rett ut vinduet. Har du vurdert en oppgraderingspakke? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 uburen sitt forslag til skjermkort er bra, av minne kan disse Kingston brikkene være et alternativ. Har omtrent samme timings. Men hovedgrunnen til at jeg anbefaler å vente er at rimeligere DX10 skjermkort vil komme i løpet av neste halvår, at pris på CPU-er vil reduseres ennå mer, K8L kommer på markedet, samt at minneprisen trolig vil gå noe ned. Vil ikke forundre meg om en mer fremtidsretted oppgradering fint kan oppnås for 5 000 til 6 000 kr nærmere sommeren. Lenke til kommentar
uburen Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 2 Gb minne ville han ha. Han har 2X512 fra før og må skifte til 2x1024, for hovedkortet har ikke plass til et par til, tror jeg. Lenke til kommentar
Augemo Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Hadde tenkt å gå for 2 x 1024. Kanskje jeg for ta en ny vurdering hvis dette blir "å kaste penger ut av vinduet". Blir det ikke veldig mye dyrere å gå for en komplett oppgradering da? Må vel ha Windows Vista også for å bruke de siste grafikkortene som støtter DX10. Skal uansett kjøpe en ny "værsting-pc" om 1,5-2 år. Tenkte bare jeg skulle ha en mellom-oppgradering inntil videre da pc´n begynner "å hoste" litt på nyere spill. Er ikke helt lett dette her. Lenke til kommentar
uburen Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Det spørs hvor hekta du er. Maskinen din vil sikkert gjøre nytten i 1,5 - 2 år til den, spesielt hvis du oppgraderer som du sier. Om du kjøper ny maskin, så er jo verditapet på den også kraftig kun etter kort tids bruk! Om 2 år så har du kanskje masse penger og prisene på datautstyr har gått ytterligere ned... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) 2 Gb minne ville han ha. Han har 2X512 fra før og må skifte til 2x1024, for hovedkortet har ikke plass til et par til, tror jeg. 7725171[/snapback] HK skal ha tre slot, så det burde gå med en 1GB brikke, men ikke 2 x 512 som jeg foreslo. Problemet er å finne PC-3500 brikker til fornuftig pris. Uansett blir det fort 3 000,- kr eller mer. Oppgradering til AM2 eller C2D vil komme på noe under kr 6 000. En pris som jeg tror vil være noe lavere om 3 - 4 mnd. Endret 15. januar 2007 av Bolson Lenke til kommentar
Augemo Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Er ganske hekta ja...men får gjøre en løpende vurdering utover vinter´n. Passer forresten det minnet du linket til til hovedkortet mitt? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=6151 Lenke til kommentar
uburen Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Mener det. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=6151 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=4938 Men... spør før du event. bestiller! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Er ganske hekta ja...men får gjøre en løpende vurdering utover vinter´n. Passer forresten det minnet du linket til til hovedkortet mitt? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=6151 7725946[/snapback] Min erfaring er at Asus jevnt over er snill når det gjelder minne. Har hatt/har 4 Asus HK, og har brukt Twinmos, Kingston, Geil, Corsair og Crucial minne uten problemer. Brikkesett P865, nForce 4 Ultra, 965P. OCZ får jo jevnt over gode tilbakemeldinger, så det burde ikke være noen problemer. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg vil sterkt fraråde å bruke tre minnebrikker på socket 754! Det er fordi minnekontrolleren i utgangspunktet bare distribuerer klokkesignaler (MEMCKE) som kreves for å drive to brikker på DDR400. Skal du ha mer minne, mener jeg du bør skifte ut de to du har med 2x1GB. UnBuffered DIMMs An unbuffered 2 DIMM configuration requires up to six differential clock pairs, an unbuffered 3 DIMM configuration requires up to nine clock pairs. Since the processor provides only six clock pairs, the use of an external clock buffer is recommended. The use of processor performance state (Pstate) transitions is not recommended when an external clock buffer is used for 3 DIMM clock pair distribution as unpredictable results may occur. Lenke til kommentar
Augemo Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Jeg vil sterkt fraråde å bruke tre minnebrikker på socket 754! Det er fordi minnekontrolleren i utgangspunktet bare distribuerer klokkesignaler (MEMCKE) som kreves for å drive to brikker på DDR400. Skal du ha mer minne, mener jeg du bør skifte ut de to du har med 2x1GB. UnBuffered DIMMs An unbuffered 2 DIMM configuration requires up to six differential clock pairs, an unbuffered 3 DIMM configuration requires up to nine clock pairs. Since the processor provides only six clock pairs, the use of an external clock buffer is recommended. The use of processor performance state (Pstate) transitions is not recommended when an external clock buffer is used for 3 DIMM clock pair distribution as unpredictable results may occur. 7730124[/snapback] Blir i tilfelle å bytte ut de jeg har med 2 x 1024. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå