Gå til innhold

Tøffere tider for AMD?

Anbefalte innlegg

3. Ingen vet noe om ytelsen, det foreligger kun udokumenterte påstander fra AMD (Conroes ytelse ble demonstrert lenge før den var på markedet).

7796653[/snapback]

De aller første testene av Conroe slapp ut 4. April 2006, 3 måneder og 10 dager før den ble lansert. K8L er ennå 6-8 måneder unna lansering. Jeg skjønner at du er spent, men skjønner ikke helt hvorfor du forventer at det glipper ut noen uoffisielle tester allerede nå.

Intel får vel litt marketing ut av dette også;

http://www.nytimes.com/2007/01/27/technolo...artner=homepage

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6299147.stm

-Ikke direkte dårlig for Intel.

7810134[/snapback]

Ja, de nye transistorene har allerede vært kommentert lengre opp i tråden. Ellers så forstår jeg ikke nyhetsverdien i tittelen. Det at krymping av prosesser fører til lavere strømforbruk og høyere hastigheter er ikke akkurat noen nyhet...

Hvis du legger merke til bildene så er det intels 45nm SRAM-wafere som er avbildet. Ingen prosessorer. ;)

Den samme feilen har disse fire artiklene gjort:

Hardware.info

Tech.Cina

news.ferra.ru

hardware.info

De første bildene av intels 45nm prosessorer jeg har sett dukket opp i dag på denne siden. Til sammenligning dukket det opp bilder av de første testeksemplarene av AMDs K8L for 8 måneder og 11 dager siden, den 16. mai 2006. Det er mange steg og lang tid fra de første testeksemplarene kommer ut fra den ca 3 måneder lange produksjonsprosessen til de er klare for lansering. Dette gjelder naturligvis også intels 45nm-prosessorer som jeg først så bilder av i dag.

Efikkan: Datoen var først ganske uklar men har etter hvert blitt festet bedre og bedre. Ca siden sommeren 2006 har planen vært 3. kvartal 2007. Lanseringsguiden er ganske utdatert på lanseringsdatoen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat snorreh:

Jeg er uenig i din konklusjon og tror at 2007 blir bedre for AMD enn 2006 var for Intel, relativt sett selvsagt.

å kalle 2006 et bra år for Intel er vel å dra på litt, ettersom aksjekursen fallt fra 25$ til 20$ i den perioden...

AMD fallt fra 31$ til 20$ så det gikk enda dårligere for dem.

Referanser:

http://finance.yahoo.com/charts#chart5:symbol=amd

http://finance.yahoo.com/charts#chart5:symbol=intc

Konklusjonen er vel at hverken Intel eller AMD kommer til å gjøre det spesiellt skarpt inntil en av partene får ett overtak på ett eller annet vesentlig felt. Det er først da gjennomsnittlig salgspris for en av partene vil gå opp.

Personlig tror jeg de kan gjøre det rimelig bra i 2007 for AMD, men da må de få ut Quad core til servermarkedet i volum...

Angående theinquirer og pålitlighet så synes jeg de er overraskende treffsikre i forhold til hvor tidlig de kommer med informasjonen. Hvis de tar feil så publiserer de rettingene så snart det er mulig - ofte før noen andre har hatt tid til å komme med noe informasjonen i det hele tatt.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
De aller første testene av Conroe slapp ut 4. April 2006, 3 måneder og 10 dager før den ble lansert. K8L er ennå 6-8 måneder unna lansering. Jeg skjønner at du er spent, men skjønner ikke helt hvorfor du forventer at det glipper ut noen uoffisielle tester allerede nå.

Fordi AMD har fremsatt detaljerte påstander om ytelsen, uten at det foreligger dokumentasjon.

Edit: ...og jeg tror du er atskillig mer spent enn hva jeg er.

AMD Barcelona on schedule for mid-2007

"On schedule" betyr ikke "foran skjema".

2. Feil, den er allerede demonstrert: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36131

Ja og hvilken demonstrasjon :!:

Demo of AMD's Barcelona points the way downhill

...

AMD'S demo of Barcelona on Thursday told us a lot more than you might think, and none of it looks good.

...

Basically, AMD set a deadline of 'before the end of the year' and was then stuck with A1 silicon, good, bad or ugly. This is why you get a demo of task manager, and the press aren't even allowed close enough to play minesweeper. On the other hand, AMD got it to boot Windows, and that is no small task.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Håper tysk forretningsteft vil seire etterhvert. Ingenting er bedre for oss forbrukere om AMD og Intel legger seg på rundt 50/50 samlet markedsandel.

7810205[/snapback]

Hadde det enda vært så vel at tyskere hadde ledet AMD. Det ville vært mye bedre enn meksikansk forretningsteft...

Lenke til kommentar
Håper tysk forretningsteft vil seire etterhvert. Ingenting er bedre for oss forbrukere om AMD og Intel legger seg på rundt 50/50 samlet markedsandel.

7810205[/snapback]

Hadde det enda vært så vel at tyskere hadde ledet AMD. Det ville vært mye bedre enn meksikansk forretningsteft...

7814032[/snapback]

Jo, hadde vært bra om AMD hadde ligget foran noen år.

Men at de langsiktig sett hadde lagt seg på rundt 50/50 ville trolig vært det beste for oss.

Da ville vi virkelig få sett konkurranse

Lenke til kommentar

Fordi AMD har fremsatt detaljerte påstander om ytelsen, uten at det foreligger dokumentasjon.

Edit: ...og jeg tror du er atskillig mer spent enn hva jeg er.

7813860[/snapback]

Forstår du er ute etter å provosere, men hvorfor servere tåpelige selvmotsigelser.

Hint: Jeg sikter til "AMD har fremsatt detaljerte påstander om ytelsen" og "uten at det foreligger dokumentasjon".

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg synes The Inquirer blir hetset ufortjent mye med det Se og Hør-stemplet. De har i motsetning til det ekte Se og Hør, faktisk mye bra stoff også. Ofte er de tidlig ute, en gang i blant bommer de, men de har fortsatt som aller oftest rett. Jeg synes det er unødvendig å slå alle artikler over en kam og stemple det som det laveste av det lave papirsøplet jeg vet om.

Lenke til kommentar

Som alle andre plasser er det varierende kvalitet på journalistene, men Charlie begynner etterhvert å inneha en imponerende merittliste når det gjelder treffsikkerhet målt opp mot tidspunkt for nyhetene. Enig i at Se og Hør er en meget urettferdig sammenligning i det tilfellet.

Lenke til kommentar
Vel, The Inquirer er jo forsåvidt dataverdenens Se og Hør men hw.no stoler jeg ganske bra på...

kan det tenkes at hw.no har tatt informasjonen derifra?? :hmm:

7843825[/snapback]

hw.no henter rett som det er informasjon fra the inq, og hw.no skriver ikke slike nyheter selv de videreformidler fra andre nyhetsfora.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

AMD lar seg tydeligvis ikke stresse ifølge InfoWorld:

AMD undaunted by Intel moves

Interviewed at the DesignCon 2007 conference, Steve Polzin, chief platform architect in the Computation Products Group at AMD, said his company in time also would be using 45nm transistor manufacturing technology. AMD has access to developments such as this through its participation in the ASTI alliance with Sony, Toshiba, and IBM. AMD is the "A" in that abbreviation.

"We have access to very similar technology that we'll be able to use in 45nm," Polzin said. "It's a weapon in our arsenal."

Polzin would not commit on a timeframe for when AMD would use 45nm, except to say that the company would do so "when it makes sense." AMD currently uses 65nm technology in its Opteron CPU line.

"Pushing technology for technology's sake is not what we do," said Polzin. The 45nm technology will be applicable from systems ranging from laptops to data centers, he said.

[...]

As for Sun's plan to use Intel CPUs after having relied on just AMD for x86 chips, Polzin said the arrangement was not surprising with Intel now leveraging AMD-championed technology in Xeon.

"We knew that one of the key factors that attracted Sun to AMD was the 64-bit extensions to x86," said Polzin.

"AMD64 is great technology. Intel decided to copy it, so what the heck," Polzin said.

Sun as an AMD customer is free to choose whichever suppliers it wants, Polzin said. "Sun is one of our very valued customers" he said. The companies still work very closely together, he said, adding that he sat next to Mike Splain, a Sun senior vice president, at lunch on Monday.

Lenke til kommentar
AMD lar seg tydeligvis ikke stresse ifølge InfoWorld:

AMD undaunted by Intel moves

7848768[/snapback]

Ingen bedriftsledere lar seg stresse offentlig av konkurrenters planer. Skulle de være så uheldige å vise tydelige signaler på dette det gjennom litt uheldige utsagn, er det fare for betydelig nedgang i aksjekurs og beskjed om å finne seg noe annet å gjøre.

Så offentlige utsagn må tas for det de er.

Ikke det at jeg tror AMD ledelsen er så veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Ikke det at jeg tror AMD ledelsen er så veldig bekymret.

7852750[/snapback]

Det tror ikke jeg heller:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
alfred_e_neuman_01.jpg (Beklager, sikkert veldig provoserende, unnskyld til Del og alle andre sarte sjeler. Dessuten... MAD... AMD... hmmm)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...