Gå til innhold

Tøffere tider for AMD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Desperat" er ordet, men det spørs hvor det skal stå.

Prisdumping er å selge med tap for å vinne markedsandeler. Det gjør ikke Intel. Det gjør derimot AMD, men de er antageligvis for små til å kunne rammes av lovverk mot prisdumping.

Selger de med tap? Jeg forsto det som tapet dette kvartalet kom av redusert inntjening på CPU, og oppkjøp, men at de fortsatt tjener penger på CPU-salg.

AtW

Lenke til kommentar

To andre ting som sikkert kommer som en bombe på enkelte er:

1. At alle prosessorkjerner med samme størrelse har den samme direkte produksjonsutgiften. En Athlon64 X2 3600+ som selges for 138$ koster altså akkurat like mye i direkte utgifter å produsere som en Opteron 8220SE som selges for 2149$. De ha forskjellige priser ut for i det hele tatt å få solgt de lavere modellene. Produksjonslinjene kan ikke justeres til å produsere bare en kvalitetsgrad, men får hele tiden et spekter av kvaliteter. For å tjene best mulig må prisene være forskjellige. Det er definitivt mer økonomisk å selge de laveste kvalitetene veldig billig enn å kaste de.

2. Prisene justeres etter tilbud og etterspørsel. Dersom produksjonen øker voldsomt så er det bare å forvente at prisene går ned. AMD er midt inne i en stor økning av produksjonen (65nm og en ny 300mm fabrikk i Dresden). Det betyr lavere gjennomsnittspris, men også langt flere solgte prosessorer og større markedsandeler. Noe Dell hjelper godt til med, samt mange produsenter av bærbare. Tilbud og etterspørsel er selvfølgelig også avhengig av konkurransen og med økt konkurranse blir det lavere priser for å matche pris/ytelse/egenskaper til konkurrenten (sett fra kjøperens ståsted). Selv om det betyr at utgiftene kan bli høyere enn inntektene i enkelte kvartaler så betyr ikke det at det finnes noe bedre alternativer. Overprise så ingen gidder å kjøpe prosessorene? Eller bare kapitulere og melde konkurs? Nope. Det eneste som gir mening er å gi priser som gir mening for kundene og dermed holde produksjonen godt i gang til forholdene bedrer seg. Noe Barcelona og K8L-baserte dobbeltkjerner og enkeltkjerner skal sørge for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes prisene generelt på CPU har sunket kraftig det siste året.

Når jeg tenker på at jeg i sin ventet en stund med å kjøpe både Pentium D (830 som førstemann) og X2 (3800+) til de kostet litt under 3k, for bare noen måneder seinere kjøpe Pentium D for under 1k og X2 rett over 1k.

Jeg er ikke akkurat lei meg for at det har blitt slik, men håper selvsagt at AMD overlever en eventuell priskrig.. (Intel er vel for store til å bli særlig påvirket tror jeg.)

PS og edit:

Når det gjelder priser på "mobile" CPU'er (DOthan, Yonah.. dog ikke Turion i samme grad) har jo prisene (dessverre) holdt seg.

Dvs. man må ut med uforholdsmessig mye for å kjøpe f.eks. en Pentium M.

Her er det tydeligvis ikke like hard konkurranse.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Selger de med tap? Jeg forsto det som tapet dette kvartalet kom av redusert inntjening på CPU, og oppkjøp, men at de fortsatt tjener penger på CPU-salg.

AtW

7797113[/snapback]

I forrige kvartal (4/06) hadde AMD uten ATI et overskudd på 63 M$ av en omsetning på 1.37 G$, dvs en profittmargin på under 5%. 22. januar kuttet AMD prosessorprisene med 5 til 27%. Tallenes tale tyder således på at AMD selger med tap i inneværende kvartal, med mindre produksjons- og markedsføringskostnadene er betydelig redusert.

Lenke til kommentar

AtW

7797113[/snapback]

I forrige kvartal (4/06) hadde AMD uten ATI et overskudd på 63 M$ av en omsetning på 1.37 G$, dvs en profittmargin på under 5%. 22. januar kuttet AMD prosessorprisene med 5 til 27%. Tallenes tale tyder således på at AMD selger med tap i inneværende kvartal, med mindre produksjons- og markedsføringskostnadene er betydelig redusert.

7799885[/snapback]

Å gå med underskudd er vel ikke det samme som å selge med tap? Selv om inntekter på salg minus reklame feks er et negativt tall, så selger man vel ikke CPUer med tap?

AtW

Lenke til kommentar

AMD kommer klart til å få et beintøft år i 2007, men krise er det ennå ikke. Men bommer AMD på et eller flere av følgende pkt inneværende år, kan det faktisk bli riktig krise.

• AMD sin leveringsdyktighet må bli bedre. Etter analytikeres utsagn er flere OEM-produsenter på vei til å revurdere satsning på AMD. Leveransedyktighet og usikkerhet rundt veikart videre angis som grunner. SIS har blant annet signalisert økt fokus på Intel av samme grunn.
  • Overgangen til 65nm må lykkes når det gjelder kostnadsreduksjon.
  • Integrasjonen av AMD og ATI må lykkes. Pr. dato er ATI et tapsprosjekt, og langt bak nVidia på flere områder. Synergien mellom AMD og ATI må hentes ut relativt raskt.
  • K8L må være signifikant bedre en C2D, og beholde det lederskapet i minst 1 1/2 til 2 år.

Teknologisk tror jeg AMD kan lykkes, ikke minst med at K8L kan være signifikant bedre enn C2D og C2Q en god periode. Problemet er prosessormarkedet har endret seg de siste årene, slik at effektive produksjonsprosesser er blitt mer sentrale. Økt marked skapes blant de lavere prisa produktene, og det er her masseinntjening også skjer.

Dessverre er jeg redd dagens ledelse i AMD ikke er fullt ut kapable til å ta den utfordringen, men jeg håper jeg tar feil.

OT: Håper at de av dere som kjøpte AMD aksjer for noen år siden solgte i mars 2006. Tiden for å kjøpe igjen er trolig april/mai i år.

Lenke til kommentar
Å gå med underskudd er vel ikke det samme som å selge med tap? Selv om inntekter på salg minus reklame feks er et negativt tall, så selger man vel ikke CPUer med tap?

AtW

7799944[/snapback]

Da får du nesten presisere hva du mener er å "selge med tap". På min arbeidsplass er det iallfall slik at inntekter på et gitt prosjekt må dekke absolutt alle kostnader ifm prosjektet, inkludert forarbeid, markedsføring og avskrivninger, ellers selger vi med tap.

Lenke til kommentar

AtW

7799944[/snapback]

Da får du nesten presisere hva du mener er å "selge med tap". På min arbeidsplass er det iallfall slik at inntekter på et gitt prosjekt må dekke absolutt alle kostnader ifm prosjektet, inkludert forarbeid, markedsføring og avskrivninger, ellers selger vi med tap.

7800258[/snapback]

Du begynte å snakke om at AMD solgte med tap, og at det er prisdumping. Wikipedia sier: "where dumping is defined as the act of a manufacturer in one country exporting a product to another country at what some perceive as an unreasonably low price, usually meaning below the costs of production."

Det er sånn jeg oppfatter dumping, og således er å selge med tap i denne kontektsen å selge CPUene (i snitt) for mindre enn produksjonskostnadene.

AtW

Lenke til kommentar

Du begynte å snakke om at AMD solgte med tap, og at det er prisdumping. Wikipedia sier: "where dumping is defined as the act of a manufacturer in one country exporting a product to another country at what some perceive as an unreasonably low price, usually meaning below the costs of production."

Det er sånn jeg oppfatter dumping, og således er å selge med tap i denne kontektsen å selge CPUene (i snitt) for mindre enn produksjonskostnadene.

AtW

7801046[/snapback]

Jeg skrev at AMD selger med tap, men at det ikke er prisdumping siden AMD ikke har en dominerende markedsandel. De forsøker heller ikke å etablere seg i et nytt marked ved å holde kunstig lave priser. Hvis Intel hadde drevet med underskudd for å skvise AMD ville det nok blitt ansett som prisdumping, og Intel ville fått myndighetene på nakken.

Oppfatter det slik at prisdumping (predatory pricing) er å midlertidig selge til under (intern) kostpris, som er det firmaet trenger for å gå i null. Kostprisen skal derfor ikke bare dekke de direkte produksjonskostnadene, den må dekke all bruk av ikke-varige ressurser inkl utvikling, administrasjon, markedsføring, avskrivning av produksjonsmidler m.m.

http://en.wikipedia.org/wiki/Predatory_pricing

Lenke til kommentar

AtW

7801046[/snapback]

Jeg skrev at AMD selger med tap, men at det ikke er prisdumping siden AMD ikke har en dominerende markedsandel. De forsøker heller ikke å etablere seg i et nytt marked ved å holde kunstig lave priser. Hvis Intel hadde drevet med underskudd for å skvise AMD ville det nok blitt ansett som prisdumping, og Intel ville fått myndighetene på nakken.

Oppfatter det slik at prisdumping (predatory pricing) er å midlertidig selge til under (intern) kostpris, som er det firmaet trenger for å gå i null. Kostprisen skal derfor ikke bare dekke de direkte produksjonskostnadene, den må dekke all bruk av ikke-varige ressurser inkl utvikling, administrasjon, markedsføring, avskrivning av produksjonsmidler m.m.

http://en.wikipedia.org/wiki/Predatory_pricing

7802022[/snapback]

Ja, mao mener du at det hadde vært prisdumping om de hadde vært store nok?

Essensen er uansett at AMD sin CPU-del går med overskudd, de selger ike med tap uansett om man regner det på den ene eller andre måten.

AtW

Lenke til kommentar
"Desperat" er ordet, men det spørs hvor det skal stå.

Prisdumping er å selge med tap for å vinne markedsandeler. Det gjør ikke Intel. Det gjør derimot AMD, men de er antageligvis for små til å kunne rammes av lovverk mot prisdumping.

7796653[/snapback]

I 2006 så var Intel utvilsomt desperat, desperat for å vinne tilbake tapte markedsandeler nesten til hvilken som helst pris. Den pågående antitrust-søksmålet hindret Intel å ta i bruk deres "normale" metoder (les: eksklusive avtaler, mv), så da var prisdumping det eneste middelet de hadde igjen. Prisdumpingen til Intel var hovedsaklig på Netburst-produkter, ettersom de hadde bygget seg opp et gigantisk overskuddslager av disse uønskede produktene iløpet av 2005. Først når disse ble solgt så kunne Intel starte volumproduksjonen av Core-produkter. Det var først da at AMD måtte reagere og sette ned prisene sine nettopp for å unngå å tape tilbake de markedsandelene de hadde kjempet seg til fra Intel.

K8 på 65nm er lite interessant for andre enn AMD selv, men det kan kanskje hjelpe dem til å slippe å selge med tap. Om "Barcelona" er det følgende å si:

1. Den er minst et halvt år unna.

2. Den er fremdeles på utviklingsstadiet, ferdig prototype foreligger ikke.

3. Ingen vet noe om ytelsen, det foreligger kun udokumenterte påstander fra AMD (Conroes ytelse ble demonstrert lenge før den var på markedet).

4. Ingen vet hva den vil koste, eller hva AMD trenger for å slippe å selge med tap.

Konklusjonen er at 2007 antageligvis blir det tøffeste året for AMD noensinne, i og med at de nå har ATI å drasse på, med tilhørende lån og kostnader ifm integrasjon osv. Vi får håpe at de klarer å levere konkurransedyktige produkter ila året.

7796653[/snapback]

1. Feil, den ligger foran skjema: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37212

2. Feil, den er allerede demonstrert: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36131

3. Til forskjell fra Intel så har ikke AMD det store markeringsbehovet. På det tidspunktet "Conroe" ble demonstrert lå Intel med brukket nakke, det er på ingen måte tilfellet med AMD idag.

4. Nei, men lite tyder på at "Barcelona" vil koste mer ved lansering enn tidligere produkter.

Jeg er uenig i din konklusjon og tror at 2007 blir bedre for AMD enn 2006 var for Intel, relativt sett selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tro og håp kan ofte være det samme.. :)

Brukket nakke var vel å ta hardt i.. Intel har vel aldri noen gang vært truet.. av andre CPU-produsenter.

Intel dumper priser like mye som eventuelt AMD måtte gjøre det.

Sjekk prisene på Netburst CPU'er (6n0-serien) på f.eks. Komplett.

(Til stor glede for eksempelvis meg.. Jeg kjøper A64/Netburst single core selv om det betyr å være helt "out".. De er billige og "funker fett" for en som er mer opptatt av selve byggingen/klokkingen uansett hva slags hardware det er snakk om. At hobbyen blir billigere takket være evt. konkurranse/prisdumping setter jeg pris på).

AMD har vel like stort markeringsbehov som Intel, men det er (for meg) pussig at de er så "ordentlige" mht. "lekking" av tester av f.eks. K8L.

Dersom den er så bra som vi kan håpe på vil det jo være mye mer strategisk rett i "kampen mot Intel" å sørge for å vise til en "CoolAMD - shocking result in 3DMark06 - K8L rulez" tråd på Xs.org snart som råd er.

Så vil potensielle Core 2 Duo kjøpere heller vente på K8L og forhåndsbestille.. fra. SHG til overpriser x måneder før den er i salg..

Som Intel fikk til ifjor.. :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

The Inquirer er ikke akkurat pålitelig nei. Men det stemmer at AMD har allerede demonstrért "K8L", men det var veldig begrenset hva som ble vist. Så det er ikke tvil om at AMD har en kjerne som ivertfall virker.

AMD har ikke vært så veldig spesifikke på når den skal komme, inntil nylig. Alt fra Q1 - Q3 2007 har vært nevnt.

Om Intel var desperat eller ikke vil jeg ikke ta stilling til. Intel gjorde ivertfall en god jobb med "Core"-arkitekturen, og jeg er spent på utviklingen videre.

AMD kunne godt lekket noen eksemplarer av K8L for smakebit. Men uansett er jeg ikke tilhenger av politikken om å utsette kjøp til noe kommer om flere måneder, siden det alltid kommer noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...