efikkan Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Når er forresten K8L forventet alment tilgjengelig? 7729303[/snapback] Alt fra midten av sommeren til september kan virke logisk. Først ble det sagt 1. kvartal, så 2. kvartal og nå muligens 3. kvartal. Etterspørselen blir nok stor med det samme, så det vil nok ta en stund før de blir lett tilgjengelig. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Overgangen til ny type wafere har vel også noe av skylden. Rykter har sagt at overgangen til 45nm vil gå raskere for AMD. Jeg håper det stemmer for AMDs skylf. De har også et samarbeid med IBM. 7728658[/snapback] Vet ikke om samarbeide med IBM teller negativt eller positivt i denne sammenheng, IBMs mange utsettelser var vel en av årsakene til at Apple gav opp IBM som CPU leverandør til slutt? Intel skulle vel lansere de første 45nm CPUene mot slutten av året? Kanskje bare måneder etter AMDs 65nm lansering? Det positive for AMD er vel at utviklingen etter 45nm overgangen antageligvis vil gå noe saktere for Intel. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 AMD har vel lansert 65nm, så at Intel bare skal være måneder etter med 45nm så må de skynde seg. Men AMD har vel pga. få fabrikker store problemer med å ta ut en fabrikk for omorganisering til ny produksjonsteknikk. Det merkes vel veldig godt, så det kan vel kanskje føre til at de ønsker å teste nye produksjonsteknikker lenger så de blir mer modne før lansering. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Ser ut som priskrigen har godt utover profitten til begge de to store: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5735 "While AMD was on the receiving end this past weekend for lower profits due to a heated price war, Intel wasn't able leave 2006 unscathed either. Intel's Q4 net income for 2005 totaled $2.45 billion USD while Q4 2006 net income fell 39% to $1.5 billion USD. Revenue for Q4 2006 was also down 5% from the previous year to $9.7 billion USD. Despite the 5% decrease, Intel beat analyst estimates of $9.44 billion USD for Q4." AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Hvis K8L ikke kommer ut i normale priser før rundt juletider 2007 så tror jeg AMD vil slite voldsomt med å selge noe annet enn CPU'er under 1500,- eller OEM. For alt over 1500,- er Intel et mye bedre valg. Vil tro at AMD kan få ennå større tapstall 1. og kanskje 2. halvår 2007. Endret 25. januar 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hvis K8L ikke kommer ut i normale priser før rundt juletider 2007 så tror jeg AMD vil slite voldsomt med å selge noe annet enn CPU'er under 1500,- eller OEM. For alt over 1500,- er Intel et mye bedre valg. Vil tro at AMD kan få ennå større tapstall 1. halvår 2006. 7741019[/snapback] Enig. Det er et veldig dypt sår Amd nå har og de flyter kun på tidligere opparbeidet rykte som den beste spill prossesoren, dog markedet svinger kjapt her og tviler på at om ikke Amd kommer med en revolusjonerende brikke snart (eller som tar igjen Intel på pris / ytelse ) så sliter selskapet veldig... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hardware-markedet er beinhardt\nådeløst. Det er nok ikke altfor mange som er "ekte" merke-fans, både med tanke på ATI vs. Nvidia eller AMD vs. Intel. Akkurat nå "flykter" alle som er opptatt av størst mulig spillytelse fra (utmerkede) AMD-system til Intel Core 2 Duo. Ihvertfall kan det se slik ut. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg tror når det gjelder vanlige skapninger som er ute etter å kjøpe maskin spiller det veldig liten rolle hvilken de kjøper. Men det gjelder jo gjærne billig utstyr, dvs maskiner under ca 10000,- Og der tror jeg ytelse per krone er veldig nær hverandre. En jeg jobber med skulle ha en skrivemaskin, med litt muligheter, så det endte med at han bestilte fra dell, og der fikk han en helt grei maskin med x2 4200 prosessor og 19" skjerm til litt under 7000,-. Og for han var poenget det skulle virke til vanlig kontorarbeid en stund fremover. Og hvis det er de kriteriene man har så tror jeg pris og innpakning spiller større rolle enn hvilket merke det er. Og tror det er veldig mange som kjøper på slike kriterier. Der AMD sliter med å vinne for tiden er hos entusiaster. Og problemet der er vel at de sprer mye omtale til venner og bekjente osv om hva slags utstyr man bør skaffe seg, og da spiller det ofte liten rolle om hva slags utstyr man kan få i mellomklasse/"lowend" hvis meningene blir gjort opp i entusiastklassen. Poenget mitt med alt rablet mitt er at jeg tror ikke AMD taper andeler pga. for dårlige prosessorer i annet enn entusiastmarkedet, men pga at de som ofte anbefaler skaffer sine meninger i det sjiktet. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Poenget mitt med alt rablet mitt er at jeg tror ikke AMD taper andeler pga. for dårlige prosessorer i annet enn entusiastmarkedet, men pga at de som ofte anbefaler skaffer sine meninger i det sjiktet. 7741811[/snapback] Det samme var forsåvidt sant om P4, det verken var eller er spesielt dårlige CPUer og ytelsen pr krone er relativt høy(hvertfall nå). Problemet var at de ikke hadde noe som hamlet opp med det beste fra AMD. Poenget med dette er vel at den som har best ytelse på high end CPUene sine også har endel andre fordeler i mellomsjiktet. Selv om du baserer en PC på en 4200+, så vil du kunne få en maskin til samme pris med Intel med høyere ytelse og hvorfor ikke kjøpe maskinen med best ytelse? Jeg snakker selvfølgelig ikke om spesielle tilbud etc. Det siste poenget for mange av dem som kjøper E6300 og E6400 er selvfølgelig muligheten for overklokking, samt at oppgraderingsmulighetene på disse HKene er god fremover. Når det er sagt er også jeg litt pragmatisk her, dvs jeg tror heller ikke at ytelsesforskjellene utav boksen er så ulike at folk flest vil merke det eller bekymre seg over det uten at de blir gjort oppmerksomme på det eller konfrontert med det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Når det er sagt er også jeg litt pragmatisk her, dvs jeg tror heller ikke at ytelsesforskjellene utav boksen er så ulike at folk flest vil merke det eller bekymre seg over det uten at de blir gjort oppmerksomme på det eller konfrontert med det. 7741928[/snapback] Helt enig. Det er bare det at de mest ihuga entusiastene (dvs. de som bytter skjermkort oftere enn underbukser) sprer/messer i omgangskretsen hva som er best. For ett halvt år siden (pluss/minus) var det opplest og vedtatt at det var AMD/X2 som "gjaldt" (og den var da klart best). Nå er det samme "vedtatt" mht. Core 2 Duo. Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Jeg tror dere er litt på villspor når det gjelder de økonomiske forholdene her. Jeg har ikke sjekket regnskapene, men det forundrer meg om antall solgte enheter har gått nedover for AMD. Den største skylden tror jeg nok priskrigen må ta, det går rett på bunnlinja. Dernest påvirker sen innføring av 65nm AMD negativt i kraft av høye produksjonskostnader, dette vil bli bedre i år. Dere glemmer også et viktig og lukerativt marked, servere. AMD har hatt meget fin inntjening på Opteron, se spesielt på prisene de har tatt for 800-serien. I dette segmentet er software lisenser så dyre, at prosessor prisene gjerne kommer i bakgrunnen, og da gjelder det å være konge på haugen ytelsesmessig. I dette markedet vil nok både Tulsa og Clovertown ta andeler fra Opteron det nærmeste halve året. Endret 17. januar 2007 av Del Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 AMD kutter mange prosessorpriser Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Ennå mer AMD-tall om de tøffe tidene: AMD loses half a billion bucks Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Leste på theinquirer.net at AMD er i rute (2. kvartal 2007) med 65nm Brisbane - dvs native quad core. Skulle tro at de med den nok en gang vil feste ett godt grep på servermarkedet. Ser at aksjekursen til AMD stadig faller lavere, og den kommer nok til å falle enda lavere framover mot juni 2007. Hvis Brisbane da blir en suksess, noe jeg tror den vil bli, så kommer aksjekursen til å stige igjen. Det samme skjedde forrige gang Intel byttet arkitektur. Dvs da de byttet fra P4 til Core arkitektur rundt juli 2006. Siden da har aksjekursen steget fra ca 18 dollar til 22 dollar. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Leste på theinquirer.net at AMD er i rute (2. kvartal 2007) med 65nm Brisbane - dvs native quad core.7791688[/snapback] Bare litt flisespikking først: Du mener sikkert firekjernen barcelona, laget med den nye K8L-arkitekturen og produsert på 65nm. Brisbane er dobbeltkjerneutgaven av den vanlige K8-arkitekturen (som snart fyller 4 år) og produseres på 65nm. Men ellers så er jeg også svært spent på hvordan årets største prosessornyhet (x86) kommer til å yte. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Dette kommer ikke akkurat som noen overraskelse. Intel begynte som kjent å prisdumpe Core-produkter på markedet allerede i fjor sommer, samtidig som de desperat forsøkte å kvitte seg med de gigantiske overskuddslagre av uønskede Netburst-produkter som i beste fall ble solgt til kostpris. Til tross for alt dette så klarte AMD likevel å øke sine markedsandeler på bekostning av Intel i 2006. Det var først mot slutten av 2006 at AMD virkelig merket konkurransen fra Intel, og de ble da tvunget til å kutte prosessorprisene sine for ikke å minste de hardt tilkjempede markedsandelene tilbake til Intel. Dette vil på kort sikt bety røde tall hos AMD, men det vil det også for Intel selv om de fortsatt har mer penger å brenne av før investorene deres eventuelt tar affære. AMD har heldigvis vært ute i hardere vær før, så jeg er overbevist om at de også denne gangen vil reise seg og komme enda sterkere tilbake. AMD har mye spennende på gang, både mhp. design, produksjon og fremtidsvyer. Det samme kan jeg dessverre ikke si om Intel, så jeg ser absolutt optimistisk på fremtiden til AMD - både på kort og lang sikt. Endret 24. januar 2007 av snorreh Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Du har helt rett Simen1, det var Barcelona jeg snakket om Snorreh: AMD dumpet prisene sine omkring Juli, da halverte de prisen på single core prosessorene sine. Prisen på x2 prosessorene falt først i September. - ca 50% der også... Ref: prisguiden (bla ned til prisvarsling): https://prisguiden.no/product.php?p...191&view=prices https://prisguiden.no/product.php?p...948&view=prices AMD har vært ute i mye hardere vær enn de er nå, det reflekteres også i aksjekursen som har gått ned mye det siste året, men som samtidig er historisk høy. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Og nevner igjen at Opteron165 sank fra 2700,- til 1300,- på under 6mnd i 2006. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Snorreh: AMD dumpet prisene sine omkring Juli, da halverte de prisen på single core prosessorene sine. Prisen på x2 prosessorene falt først i September. - ca 50% der også...7794508[/snapback] Joda, men poengene mine er like gyldige for det. Det var uansett Intel som startet priskrigen med å dumpe prisene på produkter de ikke kunne levere for å straffe AMD maksimalt. Denne taktikken har Intel fortsatt med frem til nå i et desperat forsøk på å ta tilbake de markedsandelene de har tapt til AMD. Jeg har liten tro at Intel vil lykkes med dette, spesielt med tanke på at AMD har begynt å rampe produksjonen på 65nm samt at "Barcelona" ikke er langt unna som uten tvil vil bli et volumprodukt med god fortjeneste. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 "Desperat" er ordet, men det spørs hvor det skal stå. Prisdumping er å selge med tap for å vinne markedsandeler. Det gjør ikke Intel. Det gjør derimot AMD, men de er antageligvis for små til å kunne rammes av lovverk mot prisdumping. K8 på 65nm er lite interessant for andre enn AMD selv, men det kan kanskje hjelpe dem til å slippe å selge med tap. Om "Barcelona" er det følgende å si: 1. Den er minst et halvt år unna. 2. Den er fremdeles på utviklingsstadiet, ferdig prototype foreligger ikke. 3. Ingen vet noe om ytelsen, det foreligger kun udokumenterte påstander fra AMD (Conroes ytelse ble demonstrert lenge før den var på markedet). 4. Ingen vet hva den vil koste, eller hva AMD trenger for å slippe å selge med tap. Konklusjonen er at 2007 antageligvis blir det tøffeste året for AMD noensinne, i og med at de nå har ATI å drasse på, med tilhørende lån og kostnader ifm integrasjon osv. Vi får håpe at de klarer å levere konkurransedyktige produkter ila året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå