Gå til innhold

Øvelser mot vond rygg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er temmelig sikker på at "vondten" ikke kommer av skjelettale lidelser, vil jeg anbefale styrketrening, overkropp, fokusert på ryggmusklatur. Personlig hadde jeg god erfaring med ryggcurl, først uten vektmotstand, etter en økt eller to, med 10 kg f.eks.

 

Det viktigste er at du får litt ekstra motstand når ryggen bærer din kropps fulle vekt. Hvis du trener mase i vannet, når kroppen din veier halvparten av det den gjør på land eller noe, vil ikke ryggmusklene bli noe særlig bedre til å bære din kropps fulle vekt, logisk nok

Lenke til kommentar

njææ. ryggcurls og annen styrketrening gjør nok bare vondt verre. det må nok heller tas treningsmetoder mot idrettsskader og sånt for ikke ødelegge mer. men uansett er det nok skjellettalt ja, og ikke muskulært

 

Men er det noe jeg kan gjøre her-og-nå for å bedre ryggen litt, og som hjelper fort?

7723969[/snapback]

still deg med ryggen mot et bord og bøy deg bakover så det knekker i ryggvirvlene f.eks.

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Hvis du er temmelig sikker på at "vondten" ikke kommer av skjelettale lidelser, vil jeg anbefale styrketrening, overkropp, fokusert på ryggmusklatur. Personlig hadde jeg god erfaring med ryggcurl, først uten vektmotstand, etter en økt eller to, med 10 kg f.eks.

 

Det viktigste er at du får litt ekstra motstand når ryggen bærer din kropps fulle vekt. Hvis du trener mase i vannet, når kroppen din veier halvparten av det den gjør på land eller noe, vil ikke ryggmusklene bli noe særlig bedre til å bære din kropps fulle vekt, logisk nok

7723966[/snapback]

 

Jeg mener det er feil, fordi hvis du belaster en vond rygg på den måten kommer det til å være smertehelvete, i vannet derimot får du trent ryggen uten noen spesiell form for belastning.

Lenke til kommentar

Det er viktig å trene magemusklene. Jeg har hatt vond rygg i flere år, men etter noen uker med trening av magemusklene begynte det å bli mye bedre. Dette er forresten ikke bare noe tull jeg kommer fram til selv :) Har fått det tipset av 3 kiropraktorer og 2 fysioterapauter.

 

Edit: men rygg er skumle greier. det kan være lurt å ta kontakt med lege og kiropraktor før du begynner å trene hvis du har mye problemer med ryggen.

Endret av nitor
Lenke til kommentar

for all del ikke start med styrketrening før ryggen er bra. start opp sakte.

i første omgang så kan du begynne å ta spasserturer på 20-30min hver kveld.

så kan du supplere med å trene magemusklene samt sakte rette oppmerksomhet til ryggenmusklaturen

 

og ja, svømming er genial trening

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar, alt skal prøves ut :)

 

Men er det noe jeg kan gjøre her-og-nå for å bedre ryggen litt, og som hjelper fort?

7723969[/snapback]

 

Jeg sliter ganske mye med ryggproblemer å går til ostopat en gang i måneden. Det er virkelig å anbefale om du merker at ryggproblemene ikke går vekk.

 

Av ting som hjelper fort så er det å bøye ryggen over en sånn stor treningsball og anbefale, deg pleier å knekke godt i ryggen. Ellers så tar jeg også av og til å løfter noe litt tungt å legger meg ned på ryggen med den tunge gjenstanden rett under brystet, det pleier å hjelpe.

 

Her vises det også et par øvelser som kan hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...