Gå til innhold

Bryr du deg om teksten i en sang?


CurSe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs på musikken, anledningen og humøret. Bare å lese gjennom teksten til The Human Equation-albumet til Ayreon er jo en nydelig reise i følelser, og når man får musikk oppå det hele hender det at jeg feller en tåre eller tre.

Når jeg hører på rap pleier jeg noen ganger å lytte til teksten, andre ganger ikke. Det samme med metal/rock/blues/[whatever] når jeg tenker meg om. Når jeg hører på trance/dance så pleier ikke teksten å ha mye å si for meg, men den er sjelden så interessant uansett.

Lenke til kommentar
Bryr du deg om teksten i en sang?

Nei, men hvis teksten er veldig sentral i sangen. ikke så lett å forklare.

f.eks i Motley Crue - Girls, girls, girls. Der er jo teskten egentlig ikke så kul, men veldig viktig, for på refrenget er det sentralt.

Lenke til kommentar

Om man ikke hører etter på teksten til singer/songwriters som f.eks Dylan, er jo hele poenget borte.

 

For de ALLER fleste som hører på tyggis-pop betyr teksten fint lite.

 

Jeg hører på mye variert musikk og tilpasser meg i så måte til hva jeg hører på.

 

De som bryr seg 100% om melodi mister jo endel av opplevelsen.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg først og fremst om fremførelsen av teksten, ikke selve innholdet. Jeg har aldri forelska meg i en låt på grunn av innholdet i en tekst, men jeg kan lære meg å like låta enda bedre hvis jeg syns teksten er fin i tillegg. Det er også veldig fint å synge med på favorittene sine, det gjør opplevelsen enda mer magisk.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg absolutt om teksten i en sang. Den skal riktignok være ganske så dårlig for å ødelegge en sang totalt, men en god tekst kan være med å gjøre sangen så utrolig mye bedre. Teksten kan ofte gi deg et helt annet inntrykk av låten enn det du får bare ved å høre på melodien/fremførelsen.

For å ta et eksempel: Dark Side of the Moon hadde ikke vært på langt nær så hårreisende bra hvis ikke det hadde vært for tekstene. Hadde den hatt middelmådige tekster ville det bare vært et album med en grei stemning i musikken, og ikke noe mesterverk.

 

Før hørte jeg en god del på Hip Hop, kan hende det er derfor jeg har blitt såpass oppmerksom på tekstene. Uansett, jeg synes det blir rart når folk sier de ikke bryr seg om tekstene i det de hører på. Det er jo tross alt en stor del av det artisten prøver å utrrykke, og ofte noe de legger stor vekt på.

 

Eksempler på sanger som løftes veldig av teksten:

 

Pink Floyd - Time

Pink Floyd - Dogs

Iron & Wine - Jezebel

Iron & Wine - Passing Afternoon

Jethro Tull - My God

BigBang - Long Distance Man

Led Zeppelin - Stairway To Heaven (og Plant er som regel ikke så god på tekster)

Det meste av Bob Dylan (kom igjen da, hvem faen hører på Dylan uten å bry seg om tekstene? Han synger jo som en heroinavhengig hest.)

 

Sanger som ødelegges av dårlig tekst:

David Crosby - Dream for Him

St. Thomas - There's Only One Of Me (hele forbanna albumet)

 

Btw, noen som har hørt Floyd-demoen til The Wall, Under Construction? Hør på Comfortably Numb med den heller uferdige teksten, og si meg at ikke det ødelegger hele sangen :p

Endret av anners
Lenke til kommentar
Ja, det mener jeg. Hvordan det?

7729964[/snapback]

Karisma er et ord for utstråling. Det er ikke mulig å vite om en artist har god utstråling ved å høre på en cd. Altså fungerer argumentet ditt ang. karisma kun om du ser personen live.

7732756[/snapback]

 

Å, typisk deg. Pirk pirk pirk. Men ok;

 

Jeg mener at enkelte rappere har en utstråling man føler selv om man kun hører artisten, og ikke ser han. Muligens ordvalget var litt klønete, men poenget mitt er at hvis noen rappere har lyriske begrensinger, kan jeg like det uansett, hvis fremførelsen har særegenhet og personlighet.

Lenke til kommentar

Teksten er det viktigste i en sang, det hjelper ikke samme hvor god melodi en sang har hvis teksten suger. Det er grunnen til at jeg kun hører Country og diverse Metal. Som mange sier har RAP-låter god tekst, men når den handler om Nigghas, Drive-by shootin' og andre 2pac-jævler går det liksom ikke helt hjem hos meg. Eminem er den RAP-artisten som har mest meningsfylte tekster spør du meg.

Lenke til kommentar

Hvis du tror all rap handler om

Nigghas, Drive-by shootin' og andre 2pac-jævler
har du hørt for lite alternativ Hip Hop... Prøv Sage Francis eller noe. Hvis du er interessert kan jeg komme med flere forslag på artister med spennende/artige/intellektuelle tekster som ikke omhandler hvor mange pistoler de har gjemt under hodeputa.
Lenke til kommentar
Ja, det mener jeg. Hvordan det?

7729964[/snapback]

Karisma er et ord for utstråling. Det er ikke mulig å vite om en artist har god utstråling ved å høre på en cd. Altså fungerer argumentet ditt ang. karisma kun om du ser personen live.

7732756[/snapback]

Det er svært mulig å høre karisma på en CD, siden visse stemmer har karisma. Hør på en gammel Hank Williams låt og prøv å påstå at Hank Williams ikke var en stor underholder med masse karisma. Eller Frank Sinatra. Dette er stemmer med en slik autoritet og innlevelse at man ikke trenger å se dem live for å vite at fikk hjerter til å smelte som iskrem i en smeltedigel.

Lenke til kommentar
Hvis du tror all rap handler om 
Nigghas, Drive-by shootin' og andre 2pac-jævler
har du hørt for lite alternativ Hip Hop... Prøv Sage Francis eller noe. Hvis du er interessert kan jeg komme med flere forslag på artister med spennende/artige/intellektuelle tekster som ikke omhandler hvor mange pistoler de har gjemt under hodeputa.

7732904[/snapback]

Har hørt generell hip-hop og syntes det var ille nok, tenkte da at alternativ hip-hop var enda verre. Men hvis det ikke er tilfelle så kom gjerne med forslag.

Lenke til kommentar
Har hørt generell hip-hop og syntes det var ille nok, tenkte da at alternativ hip-hop var enda verre. Men hvis det ikke er tilfelle så kom gjerne med forslag.

7733185[/snapback]

 

Madvillian- All Caps

Rå sang, fet video. (Fra comments; awesome...coming from a metal fan.. awesome, :) )

Last Emperor, KRS & Zack de la Rocha- CIA

Saul Williams- List of demands

Saul Williams er også slampoet eller noe lignende, sjekk ut Twice the first time, en av de råeste sangene noensinne!

Roots Manuva- Dreamy days

Får gåsehud av denne, nanananana :D

Roots Manuva- Witness (1 Hope)

Well well well :D

Mr. Lif- Because they made it that way

 

Anbefaler dere alle å sjekk ut noen av sangene ihvertfall, dette er bra musikk!

Endret av KissaMcDuck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...