Gå til innhold

Rødlige bilder ved bruk av ekstra blitz!

Anbefalte innlegg

Bruker et Canon 350D med påmontert Speedlite 430EX og kit-objektiv.

Jeg tar ofte nærbilder av sønnen med denne blitzen, og kjører som regel blitzen slik at det går opp og utover i rommet - for å lyse opp!

Vet ikke om dette er riktig, men liker ikke bilder hvor jeg fyrer blitzen rett på.

Uansett så blir nesten samtlige bilder veldig rødlige i fargen. Så når vi får fremkalt bildene så ser det helt jævlig ut. Blir noe bedre med autosettings i PS.

Gjør jeg noe galt??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må stille hvitbalansen i kameraet, det høres ut som den er på bærtur. Blitzlyset skal vel være alt annet enn rødt, så hvis blitzbilder blir røde, er det noe seriøst rart med hvitbalansen. Innendørs funker ofte auto hvitbalanse fint for meg med ekstern blitz reflektert fra tak eller vegg.

Aller helst, bruk raw-formatet, så får du mye mer kontroll over det.

Lenke til kommentar
Du må stille hvitbalansen i kameraet, det høres ut som den er på bærtur. Blitzlyset skal vel være alt annet enn rødt, så hvis blitzbilder blir røde, er det noe seriøst rart med hvitbalansen. Innendørs funker ofte auto hvitbalanse fint for meg med ekstern blitz reflektert fra tak eller vegg.

Aller helst, bruk raw-formatet, så får du mye mer kontroll over det.

7724011[/snapback]

Ikke for å virke helt på bærtur, men hvor stiller du hvitbalansen? :blush:

Det er stort sett innendørs det gjelder....., men skal jeg bruke raw så må jeg ha litt mer enn 1gb kort ja!

Lenke til kommentar

Hvis bildene blir rødlige når du tar bilder innendørs med utfyllingsblits (blits rettet annet sted enn motivet) tyder det på at blitsen er for svak og lampelyset er det dominerende lyset.

Det er alltid vanskelig å rette opp bilder med blandingsbelysning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...