Gå til innhold

Xbox 360 og 802.1X (studentbynett)

Reticent

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på studentbynett i Oslo og har kjøpt meg 360. Studentbynettet er blokkert for all UDP-trafikk, men nå går det rykter om at de skal åpne for UDP. Problemet er at nettet krever en atentisering kalt 802.1X. Vil dette skape problemer når jeg skal koble xboxen til nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Bumper denne jeg.

Noen erfaringer med dette nå? Ser at studentbynettmennesker har åpnet litt porter, bl.a. Xbox Live ting. Planer om å få meg en 360 selv, og lurer svært på hvor mye mas jeg kan regne med det blir å få den på nett :)

8286046[/snapback]

Testet akkurat nå, men på Test Xbox Live Connection kommer jeg bare til MTU så feiler den...

Fra MS artikkelen å dømme ( http://support.microsoft.com/kb/908882 ) kan det hende det er pga. at jeg har endel PC'er på akkurat nå, men jeg har ikke mulighet til å slå dem av før etter firetiden da jeg jobber hjemmefra...Skal slå alt av og plugge xbox'en rett i veggen da og se om det fungerer.

Lenke til kommentar

Har samme problemet. Får MTU-error. Men det behøver ikke bety at man faktisk har MTU-error. Såvidt jeg har forstått, så er det her 360'n faktisk sjekker om man har tilgang til internett. Jeg lurer egentlig på om noen kommer seg på live via studentbynettet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Bumper denne jeg.

Noen erfaringer med dette nå? Ser at studentbynettmennesker har åpnet litt porter, bl.a. Xbox Live ting. Planer om å få meg en 360 selv, og lurer svært på hvor mye mas jeg kan regne med det blir å få den på nett :)

8286046[/snapback]

Testet akkurat nå, men på Test Xbox Live Connection kommer jeg bare til MTU så feiler den...

Fra MS artikkelen å dømme ( http://support.microsoft.com/kb/908882 ) kan det hende det er pga. at jeg har endel PC'er på akkurat nå, men jeg har ikke mulighet til å slå dem av før etter firetiden da jeg jobber hjemmefra...Skal slå alt av og plugge xbox'en rett i veggen da og se om det fungerer.

8297963[/snapback]

Ja. Får samme. Det fungerer ikke å plugge Xboxen rett i veggen. Siden man må autentisere tilkoblingen til internett med 802.1x , noe som avhenger at pcen står på og deler internett via en switch eller hub.

Har samme problemet. Får MTU-error. Men det behøver ikke bety at man faktisk har MTU-error. Såvidt jeg har forstått, så er det her 360'n faktisk sjekker om man har tilgang til internett. Jeg lurer egentlig på om noen kommer seg på live via studentbynettet i det hele tatt.

8298542[/snapback]

Ja tviler på at det er en ekte MTU error. Tenker 360 støter på et problem den ikke skjønner / klarer rette opp ang. nettverket og returnerer en uspesifisert MTU error.

Til det siste, nei. Kanskje de gidder gjøre noe hvis de får nok respons på det. Men inntil det så vil de nok gjøre minst mulig for at man kan få koblet opp. (fremdeles mye skepsis til å åpne opp udp porter)

Lenke til kommentar

Annbefaler at dere aller sender mail til [email protected] ang. dette, siden det virker som om de går etter hva de blir plaget om mest...Jeg sendte mail for noen dager siden, svaret jeg fikk var "Jeg vil tippe problemet ligger hos deg. Det er nok lite vi kan hjelpe på å løse dette."

Så hvis flere sier i fra så skjønner de kanskje at problemet ligger hos flere enn meg.

Lenke til kommentar
Annbefaler at dere aller sender mail til [email protected] ang. dette, siden det virker som om de går etter hva de blir plaget om mest...Jeg sendte mail for noen dager siden, svaret jeg fikk var "Jeg vil tippe problemet ligger hos deg. Det er nok lite vi kan hjelpe på å løse dette."

Så hvis flere sier i fra så skjønner de kanskje at problemet ligger hos flere enn meg.

8306669[/snapback]

Jo, det er verdt et forsøk. Også mulig at det er en teknisk restriksjon i gateways eller liknende. Evt. noen andre porter som ikke er nevnt.

Siste alternativ vil isåfall være å kjøpe internett fra en tredjeparts leverandør, vet om en hel del som har internett gjennom kabel-tv fra get. Bare fordi de ikke har lyst til alt dette fram og tilbake med USIT, men det var riktignok før de startet å åpne opp litt.

Vurderer det faktisk selv, så jeg får fullt utbytte av 360 og alle spilla jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar

Så mye stuk...

Sendte en mail til studentbynett-drift. De mente alt skulle være greit så lenge xboxen hadde fått en ip i studentbynett-rangen. Sendte en ny etter det.

Noen som har forsøkt å dele internettilkoplingen via en pc med ICS? Da skal iallefall autentisering ikke være noe problem. Skal få testet det etter påske.

Endret av Fet_katt
Lenke til kommentar

Jeg trodde også at så lenge Xboxen får tildet ip fra dhcp serveren så ville den kunne klare å koble opp mot nettet, så det eneste man ville trenge var switch og pc til å autentisere alle brukere på switchen.

Men ja det kan hende det er noe med autentiseringen. Har enda ikke hørt om noen som har fått det til å fungere.

Er hjemme hos mor og far for påska. Så får ikke testa ICS på XP før da isåfall

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
Jeg trodde også at så lenge Xboxen får tildet ip fra dhcp serveren så ville den kunne klare å koble opp mot nettet, så det eneste man ville trenge var switch og pc til å autentisere alle brukere på switchen.

Men ja det kan hende det er noe med autentiseringen. Har enda ikke hørt om noen som har fått det til å fungere.

8307406[/snapback]

I min tid på SiO Bjølsen så måtte jeg authentisere hver enktelt maskin får å få internett til å funke på de, 2 pcer og 1 laptop tilkoblet en 10/100 switch som igjen var tilkoblet SiO/UiO nettverket.

Lenke til kommentar
I min tid på SiO Bjølsen så måtte jeg authentisere hver enktelt maskin får å få internett til å funke på de, 2 pcer og 1 laptop tilkoblet en 10/100 switch som igjen var tilkoblet SiO/UiO nettverket.

8331300[/snapback]

Hmm, jeg vet ikke hvor lenge siden dette var. Men fra nyåret av så ble telnet / unlockme autentikasjonen utfaset og erstattet med 802.11x. Tingen er at PCer får internett men 360 får ikke tilgang til Xbox Live :)

Lenke til kommentar

8307406[/snapback]

Fant et ekstra nettverkskort fram for å teste ICS, med forventet skuffende resultat. MTU Failed.

Lenke til kommentar

8307406[/snapback]

Fant et ekstra nettverkskort fram for å teste ICS, med forventet skuffende resultat. MTU Failed.

8333426[/snapback]

Kjedelig å høre :/

Utifra mailen du fikk fra USIT da så ser det ut til å være en tapt sak ... :(

Lenke til kommentar

Jeg bor også på Bjølsen studentby.

Jeg fiksa meg internett via GET jeg. yaTack på hjørnet selger get internett, og du er påkoblet innen et par timer etter bestilling. :p Geten bruker jeg til spilling på x360, mens studentbynettet fungerer til det det funker best til... nedlasting.. :p Jeg tviler sterkt på at du klarer å koble opp x360en direkte til nettverksuttaket på hybelen mtp autentiseringen. Hver ip skal autentiseres, og x360 har ingen innebygget løsning for dette. Du kan alltids prøve å koble opp via ICS (krever to nettverkskort), eller lete etter en router som faktisk støtter denne typen autentisering.

Lenke til kommentar

Bor også i en studentby (Tromsø) med 802.1x autentisering, og slet veldig med å komme meg på nett med 360'en. Har kobla 360'en igjennom laptopen for å få tilgang på Live, slik at man deler nett med laptopen. Funket ikke helt i begynnelsen, men kan huske at man måtte forandre på noe MTU tall på pcen en eller anna plass.. Husker ikke helt hvor jeg gjorde det. Sendte også en mail til de IT-ansvarlige på universitetet først her i byen, og de kunne ikke gi meg noe svar på hvordan man skulle sette det opp. Var vel i fjor..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...